9 Reacties

5 dagen geleden

Hoewel ik me soms een beetje schuldig kan voelen, denk ik altijd maar “happy mom happy baby”. Ik ben een betere mama als ik soms ook even wat voor mezelf ga doen. Ik ben begonnen met kleine momenten, zoals even de baby bij mijn man laten en op de slaapkamer een serietje kijken alleen. Of een beauty behandeling (salon zit aan het einde van onze straat). Zo bouw ik het langzaam op.

5 dagen geleden

Herkenbaar, maar het is wel ontzettend belangrijk dat je dit af en toe eens doet. Je bent namelijk ook nogsteeds ‘jij’ en niet alleen maar ‘mama’. Denk ook aan jezelf!☺️ Ik pakte het in kleine stapjes op in het begin en ik pak tijd voor mezelf als zij slaapt overdag en savonds als ze dr avondslaap heeft.

5 dagen geleden

Ik zeg altijd tegen mezelf, wat een nutteloos gevoel is dat, schuld als je tijd voor jezelf neemt! Alsof je een misdaad begaat door even te bestaan buiten je rol als moeder. Maar bedenk eens wat leert je kind als het ziet dat jij jezelf altijd op de laatste plaats zet? Dat zij later ook nooit belangrijk mogen zijn? Dat liefde voor anderen altijd ten koste moet gaan van jezelf? Dat schuldgevoel is een leugen die ons is aangepraa, alsof we pas goed genoeg zijn als we onszelf vergeten. Maar wat als je het juist omdraait door voor jezelf te zorgen, laat je je kind zien dat het oké is om grenzen te stellen, om te rusten, om gelukkig te zijn. Dat is een van de krachtigste lessen die je kunt geven. Maar doe het vooral ook voor jezelf. Omdat jij het verdient. Omdat jij ook een mens bent, met behoeften, wensen en het recht om even op adem te komen. Omdat jij niet alleen een moeder bent, maar ook een vrouw, een individu, iemand die mag genieten van momenten zonder excuses te hoeven maken. Dus de volgende keer dat die schuld opspeelt, vraag jezelf danWie heeft er eigenlijk baat bij als ik mezelf blijf wegcijferen Het antwoord isniemand. Ook jij niet. Dus doe het voor je kind, maar vooraldoe het voor jezelf. Want jij bent het meer dan waard. Er is nog nooit een moeder een betere moeder, en een beter mens geworden door zich schuldig te voelen om tijd voor zichzelf te nemen.

5 dagen geleden

Absoluut geen moeite mee, eigenlijk. Mijn moeder cijferde zichzelf altijd compleet weg en stelde zich op naar onze en mijn vaders behoeften. Op een gegeven moment voelde ik als kind dat ze geen duidelijke grenzen had en dingen eigenlijk liever niet wilde doen. 'Wil je het echt wel mama?' Als ik zag dat ze moe was. Echt heel vermoeiend. Duidelijkheid is beter voor kinderen, en een voorbeeld om voor jezelf te kiezen.

5 dagen geleden

Ligt aan verschillende dingen. Als ik alleen op pad ben met vriendinnen en de kinderen zijn gewoon thuis bij papa heb ik 0,0 schuldgevoel. Als papa en mama een keertje met zijn 2en op pad zijn voel ik van alles en vind ik het wel heel moeilijk want hoezo doen we leuke dingen zonder hun. Terwijl ik heen goed snap dat wij ook nog tijd voor ons 2en mogen nemen en ze het super leuk hebben bij wie er dan ook maar oppast.

5 dagen geleden

Reactie op CompetenteKikker5901

Ik zeg altijd tegen mezelf, wat een nutteloos gevoel is dat, schuld als je ...
Ik vind dit een mooie peptalk voor mezelf. Heb altijd giga last van schuldgevoel dus heb even een print screen gemaakt van je bericht 🤣. Dat had ik precies even nodig.

4 dagen geleden

Ik heb geen last van schuldgevoel want ik weet als ik geen tijd voor mezelf neem, juist een veel waardelozere moeder en vrouw wordt

3 dagen geleden

Bedankt voor de reacties.. nu het volgende: hoe doe je dat in hemelsnaam? Tijd voor jezelf nemen. Als kindjes slapen ben ikzelf helemaal afgedraaid.. en dan geen inspiratie of puf om ook maar iets te doen voor mezelf behalve dan opruimen of slapen. Ik vind het erg moeilijk dat ik geen individu meer lijk te zijn en daar niet aan toe kom. Het voelt eenzaam en voila daar komt het schuldgevoel weer. Want je kinderen zijn toch je alles? En dat is ook zo, maar niet ten koste van alles.. toch?…..

3 dagen geleden

Reactie op Bloem55

Bedankt voor de reacties.. nu het volgende: hoe doe je dat in hemelsnaam? T ...
In de avond inderdaad, door de weeks met vriendinnen ofzo doe ik ook niet echt savonds. Maar bijvoorbeeld wel sporten (ja dat is ook moeilijk) dat kan je ook met een vriendin doen. Dan ben je zowel mentaal, fysiek en sociaal bezig. Het kan ook al een avondwandeling aansluitend met een kop thee zijn bijvoorbeeld. Verder in het weekend goed afstemmen met partner.