118 Reacties

3 dagen geleden

Oeh is wel veel inderdaad! 🫣 Bij ons 2025: Vrijesector huur (nieuwbouw): €1345,49 Zorgverzekering: €344,90 Internet: €65,25 Telefoon abonnement (samen): €85,00 Studieschuld: €45,41 Regionale belasting groep: €45,75 Netflix: €13,99 (2026 €15,99?) Warmtepomp: €109,13 Elektra: €115 Spotify: €22,00 (Family abonnement, iedereen betaalt mee) Boodschappen en kattenvoer etc heb ik niet meegeteld want dit varieert per maand/week. Meestal zitten we tussen 100-200 euro. Auto hebben we niet, dus dat scheelt weer in kosten. We wonen dichtbij het centrum en de trams rijden voor ons deur. We doen meestal alles met de tram, lopend en voor mn zwangerschap deed ik dingen op de fiets.. 😊👍

3 dagen geleden

We moeten alles nog op papier gaan zetten maar zitten op zeker 4300 euro. Dit zijn alle vasten lasten zoals hypotheek, abonnementen, lidmaatschappen, benzine, kinderopvang, verzekeringen en de glazenwasser. Exclusief onderhoud auto, boodschappen, drogisterij artikelen, sparen en uitjes. Ik vind dat ook enorm veel geld. Meer dan de helft van wat er binnenkomt is al verdwenen door vaste lasten. Onze hypotheek is bijna 1000 euro. We hebben geen schoonmaker want dat vind ik te duur, hebben maar 1 (zuinige) auto en letten met uitgaven steeds meer op. Als ik zie wat we de afgelopen jaren meer zijn gaan verdienen, weegt dat niet op tegen alles wat duurder is geworden. Ik vraag me dan ook echt af hoe mensen het rondbreien die een minder goed inkomen hebben.

3 dagen geleden

😄 ons inkomen is nog niet eens 8000 euro per maand. Je kunt vaste lasten echt niet vergelijken als je inkomen compleet anders is. Hooguit kun je vergelijken hoeveel procent van je inkomen de vaste lasten zijn. Bij mij zijn de vaste lasten 40% van mijn inkomen en ik spaar zo'n 25-30% van mijn inkomen. De rest is uitgaven incl boodschappen. Zuiniger leven door groot inkopen, aanbiedingen kopen, genoegen nemen met minder en tweedehands (zo kopen wij voor onszelf zelden kleding), zelden buiten de deur eten of bestellen (daarmee bespaar je echt flink.

3 dagen geleden

Wat een geld! Wauw. Wij zitten op een kleine €3000 aan vaste lasten, excl boodschappen en de katten. Hebben 2 (oudere) auto's. Wonen in een hoekwoning met flinke stookkosten. En vwb besparen: Ik doe ieder jaar een rondje verzekeringen checken. Zo hebben we vorig jaar flink op de autoverzekering bespaard doordat we nu een verzekering hebben waarbij mijn man meelift op mijn schadevrije jaren.

3 dagen geleden

Hier een kleine €3000 Hypotheek, kinderopvang, verzekeringen, 1 auto, telefoon, internet. Geen zorgverzekering die betaal ik in december voor het hele jaar. Scheelt 60 euro ofzo, is toch een etentje of kaartjes pretpark denk ik dan.

3 dagen geleden

Wij zitten ongeveer 4000 aan vaste lasten. Ik denk dat je met name op de 'luxeproducten' kan besparen zoals schoonmaakster, glazenwasser etc. En je zegt zelf al twee dure auto's, zijn ze lease? Ik vind 6k (zonder toeslagen) inderdaad wel gigantisch! Maar ja als je het kan dragen is het prima opzich. En je kan altijd wel besparen op boodschappen, impuls aankopen, buiten de deur eten en thuisbezorgd etc. Wij klussen veel aan ons huis, veel doen we zelf. Dat scheelt ook een hoop :-)
Onze hypotheek: 2610 Kinderopvang & BSO: 2500 DUO: 450 euro Auto 1: 480 euro Auto 2: 330 euro Verzekeringen: 500 euro (rechtsbijstand, reis, inboedel, opstal, autoverzekeringen, zorg voor hele gezin, aansprakelijkheid etc). Voelt ook als heel veel Schoonmaker en glazenwasser: 350 euro Gemeentebelastingen: 120 euro Netflix, Videoland, internet en tv etc: 100 euro Dan nog wat abonnementen als nrc, dropbox, gas water licht etc.

3 dagen geleden

Deze vaste lasten zijn lastig te vergelijken met gemiddelde vaste lasten, omdat jouw hypotheek alleen al veel hoger ligt. Als er meer uitgaat dan in komt, dan moet je kijken waar je wat kan schrappen. Als je meer wil sparen ook, maar als je het geld hebt... lekker, toch?

3 dagen geleden

Hier gaat 1 salaris op aan vaste lasten. Ik probeer de richtlijn van 50-30-20 aan te houden. Voor wat betreft besparingen: de kortste klap zijn de schoonmaker en glazenwasser. Daarnaast gaat er 810 euro per maand uit aan auto's. Zijn dit leasecontracten? Je kunt overwegen om een kleine occasion te kopen, onze Picanto is super zuinig en kost maar 50 euro aan verzekering en wegenbelasting. Een ingrijpendere keuze is wisselen van opvang als dit kan. Betaal je per uur of dagdeel? Is het tarief onder de maximale vergoeding voor toeslag of erboven? Beide tikt enorm aan. En het eerder genoemde rondje verzekeringen kan toch tientjes per maand schelen

3 dagen geleden

Wow maar dan verdien je ook gigantisch veel neem ik aan? Hier komt nog geen 4000 p.m. binnen aan loon. Wel nog kinderopvangtoeslag en kinderbijslag erbij. Zal zo’n 600 p.m. zijn Zorgverzekering 380,- Hypotheek 600,- (fors afgelost door de jaren heen) Gwl 230,- Auto 130,- Telefoon 26,- Internet etc 65,- Gemeentebelastingen 140,- Psz 390,- Totaal 1961 euro

3 dagen geleden

Wij zitten rond de 3k zonder aftrekken. Hebben geen schoonmaker/ramenlapper. We hebben de kosten per jaar enorm weten te reduceren door 1 auto met weinig wegenbelasting te nemen. Scheelt echt zeker 2 K per jaar. Daarnaast zijn we redelijke zondagrijders door electrische fietsen. En we hebben geen schulden.

3 dagen geleden

Wij zitten ook hoog, rond de 5200... Wel incl sparen voor kinderen en onderhoud huis. Sparen voor vakanties ect zit er niet in. Maar kinderopvang is netto al 1300+ euro, hypotheek ca 1500 en de bijtelling van de leaseauto 500. Dus dan gaat het hard, hebben wel een schoonmaakster en glazenwasser. Maar wil daar niet op besparen want vind dat echt rotwerk 😅 we kijken elk jaar naar de kosten om wel overzicht te houden en te besparen: - welke abbonmenten kunnen eruit? Al is t maar 5 euro per maand, niet nodig is niet nodig - horeca, boodschappen ect. Kunnen dingen slimmer/anders - vaste verzekeringen, elk jaar een check of t nog passend is en of er aanpassingen nodig zijn.

3 dagen geleden

Ja vind ik inderdaad heel veel. Wij zitten denk ik rond 3500-4000 of iets vergelijkbaars. Wij hebben om deze reden bijvoorbeeld bewust een veel simpeler huis gekocht dan had gehoeven, zitten ver onder onze max hypotheek, en we hebben een heel simpel enkel autootje. We letten zelf enorm op lifestyle creep, ik beleg liever al ons extra geld dan het uitgeven aan dingen die we niet nodig hebben. We zijn niet heel materialistisch. Onze schoonmaakster is wel een luxe uitgave maar ze is het dubbel en dwars waard. Besparen, tsja, als je basisdingen al enorm duur zijn zoals hypotheek en auto’s kun je vast wel hier en daar een abonnementje schrappen maar dat zet niet echt zodrn aan de dijk dan.

3 dagen geleden

Mag ik jaloers zijn, met zo'n vaste lasten heb je toch ook wel een heel luxe leven? Ik lig aan +- 1300-1400 (wil niet precies gaan rekenen 😅) appartementje en geen auto. Laatste jaar dat ik afbetaal voor mijn keuken dus volgend jaar gaat het weer iets omlaag.

3 dagen geleden

Reactie op Ikigai

Mag ik jaloers zijn, met zo'n vaste lasten heb je toch ook wel een heel lux ...
Ik vergeet al dingen zal rond de 1600 zijn. Ben alleentstaand als dat uitmaakt.

3 dagen geleden

Wij zitten ongeveer op €2000 vaste lasten exclusief boodschappen, kattenvoer, luiers/billendoekjes en kleding. Inclusief dit alles zijn we ongeveer €2500 kwijt. Dit waren (globaal) onze vaste lasten van 2025: Hypotheek: €860 Energie: €200 Kinderopvang (netto): €255 Auto (verzekering + benzine, exclusief onderhoud): €120 Zorgverzekering: €290 Gemeente + waterschap (betalen we 1x per jaar, maar we zetten maandelijks geld opzij): €100 Abonnementen (telefoon/Videoland/Spotify/Viaplay. Een aantal hebben we gedeeld met familie): €30 Tv/internet: €30

3 dagen geleden

Reactie op Eliza93

Ja vind ik inderdaad heel veel. Wij zitten denk ik rond 3500-4000 of iets v ...
Met dat besparen hebben we dit jaar weer bijna 100e bespaard. Meerdere kleine bedragen maken weer een mooi bedrag, dus zou dat altijd doen ook al lijkt het weinig zoden aan de dijk te zetten! Juist omdat de basis hoog is, is t fijn als er iets af kan voor de spaarrekening of voor op vakantie!

3 dagen geleden

Wij kiezen om nooit dubbele streamingsdiensten te hebben. Dus videoland? Dan geen netflix. Etc ;) En ja met zo een dure hypotheek zit je hier gewoon aan. Wij hebben ook een dure hypotheek (lineair en net gekocht) maar doen geen hypotheekrente aftrek per maand. Doen we 1 keer per jaar en dan gewoon aflossen. Ook zo een 6000 kwijt aan "vaste lasten", maar hierin rekenen we sparen al mee 😅

3 dagen geleden

Klikt alsof je een duur en luxe leven leidt! Begin misschien eerst te denken of je deze luxe echt nodig hebt? Is het noodzakelijk om 2 dure auto’s te hebben? Kan je zelf wat meer schoonmaken?

3 dagen geleden

Eerlijk gezegd kom ik niet verder dan de hypotheek en lening, geen idee wat we verder betalen per maand precies 🙈 luxe, we hebben het goed.. Over 2 jaar hopen we de lening afgelost te hebben, dan valt er een enorme kostenpost weg (700 pm basis + 1500 pm extra aflos). We kiezen er bewust voor geen schoonmaker, glazenwasser etc te hebben. Eerst de lening weg, want dat is eigenlijk geld wat je niet hebt (je bent het iemand verschuldigd). Het betekent niet dat we geen leuke dingen doen of niks voor onszelf kopen, maar wel dat we bewust kopen.