8 Reacties

2 dagen geleden

Onze vaste lasten woon, auto, verzekeringen, kinderopvang, sporten en telefoon exclusieve boodschappen is mijn loon ongeveer. Dan houden we de loon van mijn man nog over. Hier moet dan nog wel boodschappen van gedaan worden voor 5 personen.

2 dagen geleden

Ik vind de vraag ‘zou je meer geld over hebben voor meer ruimte in de tuin’ een lastig te beantwoorden vraag. Want hoe ziet de tuin er nu uit? Valt die opnieuw in te richten? Hoe klein is klein? €350-450 euro extra te betalen enkel omdat de tuin wat klein is zou ik zelf persoonlijk nooit doen. Legio mogelijkheden om lekker buiten door te brengen, helemaal als je kindje groter wordt. Onze vaste lasten bedragen ruim € 4100 per maand ons gezamenlijk in komen rond de € 6500 daar komt sparen etc nog bovenop. Tuurlijk denken wij er wel eens over na wat voor extra dingen we zouden willen hebben in/rondom het huis. Maar Wij kunnen het huis nu gelukkig op 1 salaris dragen nog. Dat maakt dat ik verhuizen voor nu geen optie vind. Je komt altijd duurder uit en dat vind ik de extra opties momenteel niet waard. Zorgeloos leven vind ik veel belangrijker.

gisteren

Inkomen ong 3000 uitgaven vast 2400 incl boodschappen. Wij vinden dit prima. Wij wonen hier al wel 15 jaar dus ons hypotheekbedrag is wel een lachertje vergeleken bij nu. We hebben huis van 130m2 voortuin van 6.20 meter breed bij 8 meter lang en achtertuin van 6.20 m breed en 15 meter lang. Wonen in een dorp. Weet niet waar je wat anders wou zoekem maar in een dorp betaal je je al scheel aan huis met tuin

gisteren

Wat reken je mee in vaste lasten? Hypotheek, nuts, verzekeringen, belasting, auto, kinderopvang, boodschappen, geld voor kleding/ kadootjes/ vakantie etc? Of alleen de woonlasten?

gisteren

Reactie op Hannelore13

Wat reken je mee in vaste lasten? Hypotheek, nuts, verzekeringen, belastin ...
Alles wat elke maand terugkomt! Cadeaus en vakantie vind ik persoonlijk geen vaste lasten, maar onderdeel van besteedbaar inkomen. Maar ben eigenlijk gewoon vooral benieuwd naar mensen hun eigen situatie! Verder geen tips oid, gewoon benieuwd wat anderen hebben/doen/wel of niet zouden doen!

gisteren

Reactie op GLJM93

Alles wat elke maand terugkomt! Cadeaus en vakantie vind ik persoonlijk gee ...
Wij zetten dus wel elke maand geld apart voor kadootjes en vakantie Het geld wat we maandelijks echt op de spaarrekening kunnen zetten is nog geen 10% van het totale inkomen

gisteren

Wij hebben ongeveer 2500 euro aan vaste lasten incl boodschappen t.o.v. 5400 inkomen. Wij denken er over om te verhuizen naar een huis met 1000 euro meer hypotheek per maand. Vind dat ook wel een hele stap. 😬 we sparen ruim 1600 euro per maand dus het zou prima kunnen, maar toch. Onze grootste kostenpost is nu €950 euro aan de kinderopvang. Over twee jaar valt daar de helft van weg, dan gaat onze jongste naar de bso en vriend verdiend elk jaar nog meer en we werken beide allebei 3 uur minder per week ivm OSV. Dus we gaan in de toekomst wel weer meer besteedbaar inkomen krijgen, maar het zal dan wel 2 jaar lang beetje inschikken zijn. Ik herken het dilemma wel. 😅

gisteren

Effectief gezien wordt een schuld minder waard over tijd. Dus die 350 euro van nu is over 5 jaar minder waard omdat je waarschijnlijk loonsverhogingen krijgt, misschien promotie, baanwissel etc. Persoonlijk vind ik 350 niet zo veel. Wij hebben gescheiden financiën en getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Onze gezamenlijke lasten zijn 2700, dit is inclusief kinderopvang en toeslagen en boodschappen (vrij weel vlees en bio dus vrij hoog). Mijn privé vasten lasten zijn 375 euro excl benzine. (telefoon, zorgt vz, auto vz, de vz voor mn pa zn kat (lol). Daarnaast spaar ikzelf zo een € 1200 per maand. Maar zou ik maar € 200 kunnen sparen dan was het een ander verhaal geweest.