10 Reacties

2 weken geleden
Ik denk dat je het tot nu toe prima doet. Inkorten dut lijkt goed.
Het vragen stellen en tijd rekken hoort er gewoon bij he!
Misschien vooraf aangeven data hij nog 3 vragen mag stellen en dat je hem daarna niet meer wil horen.
Kinderen testen uit en vinden dit nu eenmaal gezelliger dan slapen 馃槈

2 weken geleden
Reactie op Karindg
Ik denk dat je het tot nu toe prima doet. Inkorten dut lijkt goed.
Het vra ...
We hebben vanavond inderdaad heel duidelijk gezegd dat we nog 1x boven kwamen en dan klaar. Maar hij blijft roepen. We zijn met zindelijkheid bezig, dus we moeten wel reageren op zn plas/poep roep, want we willen graag dat ie aangeeft als ie moet.
Het voelt niet zo lekker om hem te negeren, maar vanavond leek dat wel de beste tactiek. 馃槄

2 weken geleden
Dutje kan misschien nog wel wat korter, echt een powernap van 20 minuutjes? Wij leggen onze dochter niet meer in bed maar zorgen dat er rond slaaptijd een moment/plek is om even in slaap te vallen (een kort autoritje plannen bijvoorbeeld). Als ze echt naar bed gaat, gaat ze veel te diep slapen.
En tja met dat gecommandeer, misschien toch ook wat strenger zijn? Met 3 jaar kan je echt wel een beetje leren dat niet alles kan. Wij vragen voordat we de kamer uitlopen altijd of alles goed is (plassen, nog een slokje, heb je al je knuffels, etc). En dan gaay ze vaak ook wel een paar minuten roepen met vanalles en nogwat, maar als je dat even negeert valt ze wel in slaap. Is misschien even wennen/doorzetten als je zoontje anders is gewend. Als ze echt herhaaldelijk en paniekerig om hetzelfde roept, gaan we nog wel een keer terug hoor. Maar dan ga je niet daarna w茅茅r snel erheen, ze moeten ook leren dat jij niet om elke scheet naar boven loopt.

2 weken geleden
Reactie op Pufje94
Dutje kan misschien nog wel wat korter, echt een powernap van 20 minuutjes? ...
Een autoritje lijkt me niet haalbaar elke keer, maar niet meer naar bed hebben we hier wel over nagedacht. Ik weet niet of ie op de bank bijv in slaap zou vallen als ik/wij er ook gewoon zijn.
Hoe doen jullie dat?
Heb vandaag inderdaad ook de keren dat ik boven was alles benoemd en op de babyfoon ook herhaald dat we alles gecheckt hadden.

2 weken geleden
Reactie op Heusi
Een autoritje lijkt me niet haalbaar elke keer, maar niet meer naar bed heb ...
Hier slaapt ze op de opvang en opa/oma dag wel in bed. Max 3 kwartier. Want we zien dat dat toch te vermoeiende dagen zijn. De 4 dagen thuis proberen we dus iets te plannen van een autoritje, wandelen met de buggy werkt ook goed. En anders gewoon een rustuurtje na de lunch. Dan geven we ook echt aan dat ze niet naar bed hoeft, maar wel rustig moet zijn. Niet rennen/druk doen en niet samen met ons spelen. Gebeurt best vaak dat ze dan tijdens het puzzelen op de bank in slaap valt. En soms ook niet, dan heeft ze het slaapje gewoon overgeslagen. Dan is het in de namiddag even minder gezellig, maarja dat is dan maar zo.

2 weken geleden
Hier inderdaad ook heel duidelijk ritueel (pyjama aan, plassen,boekje lezen, knuffelen en gaan) was in begin ook vaak mama nog 1 knuffel. Wij zijn nu heel duidelijk wat wil je nog hebben ? Een kus? Knuffel? High5?
En dan ook zeggen dan gaat mama daarna naar beneden en dat gaar goed. En wat zindelijkheid betreft, hier was hij overdag goed zindelijk en deden we s nachts gewoon een luier om. Volgens mij hoeven ze pas vanaf 7 jaar zindelijk te zinn dus we dachten dat komt wel. Uiteindelijk gaf die het zelf aan en hebben we een lampje aangedaan zodat hij zelf naar de wc kan

2 weken geleden
Reactie op Bianca1992
Hier inderdaad ook heel duidelijk ritueel (pyjama aan, plassen,boekje lezen ...
Duidelijker grenzen aangeven staat genoteerd :)
Qua zindelijkheid: hij is 鈥榮 nachts al een hele tijd droog (veel eerder dan overdag). We hebben boven geen vaste wc, voor hem een potje en voor ons (en later voor hem) een campingtoilet (tot we de badkamer beneden renoveren en boven ook wc maken). Hij is net 3, dus helemaal zelfstandig naar t potje in de avond is niet helemaal ideaal.
Als ze naar school gaan moeten ze wel zindelijk zijn. In de nacht misschien niet per se, maar het lijkt me niet dat je bij zindelijkheid overdag nog een lange tijd luiers draagt in de nacht.

2 weken geleden
Reactie op Heusi
Duidelijker grenzen aangeven staat genoteerd :)
Qua zindelijkheid: hij is ...
Haha is bij die kleintjes soms nodig !
Maar wat betreft zindelijkheid weet ik dat verde ook niet. Ik deel hier mijn ervaring maar als je daar niks aan hebt is dat natuurlijk ook helemaal prima.
Wij hebben het geluk dat er naast zijn slaapkamer een badkamer zit met toilet dus hij kan eenvoudig deur uit, deur in.
Wel knap dat ie zo jong al droog blijft s nachts! Hier duurde het s nachts iets langer dan overdag, en ik vond dat ook geen probleem. Maar ik zou in jou geval s nachts die luier lekker uithouden 馃榾

2 weken geleden
Waarschijnlijk echt een overgangsfase. Wij hebben hem een aantal weken pas rond 20.30/21.00 naar bed gebracht. Dat gaf geen strijd omdat hij dan wel moe genoeg was en ging slapen. Wij hebben op een gegeven moment wel echt het dutje er afgehaald, dus geen kortere dutjes o.i.d. want dat werkte bij ons zoontje niet. En ja, daar worden ze chagrijnig van maar daar moet je echt doorheen. Ze moeten even een nieuw ritme gaan pakken en dat gaat soms met vermoeidheid gepaard.