8 Reacties
gisteren
Hier ook een van 3,5 en een van 1. Wij hebben een grondbox en die wordt fanatiek gebruikt. Onze oudste vindt het heerlijk om af en toe even apart te kunnen zitten. En soms zitten ze er samen in te spelen. Alle rommel ligt ook daarin, dus wij zijn er erg blij mee!
gisteren
Geen idee of je zoontje van 3.5 al alleen boven kan / mag spelen. Maar wij hebben beneden speelgoed waar samen mee gespeeld kan worden en wat niet super gevaarlijk is voor de jongste. En boven voor de oudste de playmobile / Barbies ( denk aan kleine onderdelen ) en soms vind ze t ook heerlijk even alleen te zijn boven. Zo spelen ze momenten samen , maar is er ook keuze om zich terug te trekken.
17 uur geleden
Ik zou daar zelf niet aan beginnen. Onze dochter gaat aan tafel zitten met lego waar onze jongste niet bij kan. Ook hebben we een serre waar zij zich even af kan zonderen en op haar kamer. Daar kan ze dingen bouwen die niet kapot worden gemaakt door de jongste. Verder stimuleren we wel het 'samen' spelen. De oudste maakt dan een blokkentoren die je jongste kan omgooien of spelen met een zachte bal. Tijdens slaapjes kan onze dochter even 'vrijuit' beneden. Dus die momenten voelen voor haar extra speciaal.
16 uur geleden
Misschien leuk om je eens in te lezen over de Montessori- of Picklergedachte over grondboxen. Vanuit deze visie is een grondbox niet bedoeld om je baby in te laten spelen maar juist om gevaarlijke plekken mee af te schermen, zoals een Legohoek, elektrische apparaten, etc.
Persoonlijk ben ik het ermee eens dat de kids moeten gaan wennen aan de gezamenlijke speelruimte maar Lego kan idd echt niet bij zo'n kleine. Dus vind ik het afschermen ervan juist wel een mooi idee.
13 uur geleden
Hier hetzelfde probleem! De oudste is bijna 3,5 en zijn zusje is 15 maanden. Het blijft een uitdaging maar wat hier helpt is het maken van duidelijke afspraken en deze blijven herhalen. We merken dat het steeds beter gaat!
Tijdens het dutje van de jongste kan er op de grond gespeeld worden met de treinbaan, LEGO, magnetische tegels etc. Als zijn zusje erbij is dan geven we aan dat hij zelf aan tafel kan spelen of dat hij samen met zijn zusje op de grond kan spelen. We blijven ook aangeven dat het er dan bij hoort dat zijn zusje een bouwwerk in elkaar mept. Soms vindt hij dit prima en doet hij lekker mee en een andere keer dan zet hij direct al speelgoed op tafel neer.
6 uur geleden
Ik vind het best een goed idee. Juist fijn dat je je oudste ook tijd voor zichzelf gunt om ongestoord te kunnen spelen.
Ik vind het juist raar dat broertjes en zusjes altijd maar samen moeten leren spelen. Onze dochter is enig kind en leert op de opvang (en straks op school) goed omgaan met andere kinderen, maar thuis kan ze juist heerlijk even haar eigen ding doen. Volgens mij vindt ze die afwisseling heel fijn.
5 uur geleden
Wij hebben een grondbox en daar zit nu de ballenbak in. Om en om kunnen ze daar dan in los. Ik heb toevallig gister het zelfde bedacht om juist de alleen-speel-speelgoedjes daar in te doen. Dan is de woonkamer samen en kunnen ze zich beide alsnog even terug trekken.
Ipv een grondbox heb je ook van die hekken waarmee je delen af kunt zetten. Lijkt mij heel handig maarja we hebben al de grondbox