14 Reacties

3 dagen geleden
Wat is voorschool? De voorschoolse opvang? Kunnen jullie haar er niet afhalen en wat later beginnen op je werk?

3 dagen geleden
Lieve mama, wat een vervelende situatie! Ik snap heel goed dat je haar nu niet met een fijn gevoel achterlaat. Het is lastig om echt met een antwoord te komen, omdat het niet duidelijk is wat er anders is op deze groep wat het voor haar moeilijk maakt.
Wat doen de juffen op het moment dat ze huilt tijdens overgangen? Wat gebeurt er dan met de groep? Snapt ze wat er van haar gevraagd wordt op die momenten? Hebben ze haar een paar
minuten van te voren al voorbereid op de overgang (niet alleen mondeling, maar ook met visuele ondersteuning)? Begeleiden ze haar tijdens de overgang? Duren de overgangen heel lang of zijn ze rommelig? Zijn er veel huilende kinderen op deze groep of misschien veel kinderen die veel prikkels geven? Is de groep heel anders dan de eerste groep?
Hoe verloopt het afscheid? Blijf jij lang hangen, omdat je het (logisch) lastig vindt, of neem je duidelijk afscheid en ga je snel weg?
Misschien is het voor jullie fijn als je een keer een ochtendje mee kan helpen of dat ze kunnen filmen wat er precies gebeurt? Kan het misschien zo zijn dat ze door de meivakantie en de feestdagen eigenlijk nog helemaal niet zo vaak is geweest en dan ook nog heel onregelmatig, waardoor ze ondanks dat we twee maanden verder zijn nog helemaal niet gewend is?
Ze is gewisseld van voorschool. Zijn jullie misschien verhuisd en moet ze nog in het algeheel wennen aan deze grote verandering?
Mijn ervaring met kinderen die het moeilijk vinden op een groep, is dat ze vooral baat hebben bij voorspelbaarheid, duidelijkheid en veel liefde en geduld van beschikbare volwassenen. Wat jij doet bij het dagritme en met prentenboeken is al heel helpend. Maak je zorgen bespreekbaar met de pmers. Misschien is er een oplossing te vinden, bijvoorbeeld door wennen met halve dagen of het na de zomervakantie opnieuw te proberen als ze wat ouder is. 2,5 jaar is nog heel jong en je eerste schoolse ervaringen moeten wel positief zijn.
Hopelijk heb je iets aan dit lange verhaal. Heel veel sterkte!

3 dagen geleden
Reactie op AuthentiekeBerg834160
Wat is voorschool? De voorschoolse opvang? Kunnen jullie haar er niet afhal ...
Dank voor je bericht. Ja de voorschoolse opvang.. ik werk zelf op dit moment niet meer (tot ze naar de basisschool mag). Maar het is een bewust keuze om haar wel te sturen naar een voorschool. Wij spreken thuis weinig Nederlands. Voor de taalontwikkeling en ook voor haar sociale ontwikkeling vind ik het nodig.

3 dagen geleden
Reactie op bbssrr
Dank voor je bericht. Ja de voorschoolse opvang.. ik werk zelf op dit momen ...
Maar dus niet de bso. Zo klinkt het namelijk. Wat jij noemt zou ik peuterspeelzaal of VvE noemen, maar ik weet niet precies of dat hetzelfde is.
Ik begrijp nu wat je bedoelt. kun je haar niet alleen naar die ene sturen waar het een tijdje goed ging?

3 dagen geleden
Reactie op Hamster90
Lieve mama, wat een vervelende situatie! Ik snap heel goed dat je haar nu n ...
Erg bedankt voor je reactie.
Ik merk aan de pm'er dat ze wilt dat m'n dochter haar veilig voelt. Of ze het extra benoemt voor een overgang, kan ik morgenochtend nog even vragen. Ook of het rommelige overgangen zijn. Dat gok ik wel als ik de groep zie.
Vorige groep: minder kinderen, minder actieve kinderen, pm'ers die enkel Nederlands spreken, 2 en een half uur, inloop van een kwartier waarna alle ouders vertrekken en de ochtend begint.
Huidige groep: meer kinderen, actieve kinderen (rennen in de groep, klimmen op meubels, duwen en trekken), mentor die onze moedertaal spreekt, langere dagen (4 uur maar ivm moeilijk wennen breng ik haar nu 2 uur), lange inloop van 2.5 uur en dan nog zitten ze niet in de kring om de dag te beginnen.
Dit zijn de grootste en opvallende verschillen.
Zelf bracht ik haar de laatste half uur zodat ik de laatste ouder was die de groep verlaat (net zoals bij de vorige school). Maar na gesprek met haar mentor, breng ik haar nu de laatste 15 min om het afscheid niet langer of moeilijker te maken. Dus afscheid is kort en krachtig. Ze blijft ook niet lang huilen hoor, maar ze is wel verdrietig.. en dat willen we niet💔
De afgelopen twee maanden is ze vaak niet geweest ivm vrije dagen, meivakantie, uitje met school of ziekenhuisafspraken.
We zijn zelf niet verhuisd, alleen van voorschool veranderd.
Haar mentor gaf ook aan dat ze verwacht dat het na de zomervakantie wel goed moet gaan en dat ze anders extern wel iemand om hulp wilt vragen omdat ze ongeveer 3 maanden wentijd 'normaal' vinden. Maar straks heeft ze 8 weken geen school, dan kan het toch niet in een keer goed gaan.. ugh, ik hoop dat het goed komt..
Nogmaals bedankt!

3 dagen geleden
Reactie op AuthentiekeBerg834160
Maar dus niet de bso. Zo klinkt het namelijk. Wat jij noemt zou ik peutersp ...
Ah sorry, peuterspeelzaal ja. Daar hebben we al afscheid genomen en zijn we dus gestopt. Ik zou niet weten of het handig is om nogmaals van plek te veranderen. De mentor gaf aan dat ze moet wennen aan drukte omdat de groep 1 klassen ook drukker zijn.

3 dagen geleden
Reactie op bbssrr
Erg bedankt voor je reactie.
Ik merk aan de pm'er dat ze wilt dat m'n doch ...
Fijn dat de PMer veiligheid zo belangrijk vindt! Wat ik wel teruglees is erg weinig structuur gedurende de dag, zeker met het lange inlopen van ouders (lijkt mij erg verwarrend). Dat is juist een belangrijke voorwaarde om te leren op deze leeftijd. Bovendien is het niet te verwachten op haar leeftijd dat ze zonder problemen 2 uur lang lekker en zelfstandig gaat spelen.
Verder is ze dus nog te weinig geweest om echt te wennen. Ik zou dit vooral bespreken met de juffen. Hopelijk vinden jullie snel een oplossing!
Mocht er trouwens een extern iemand komen meekijken, is dat niet direct ernstig. Vaak komt zo iemand een paar keer observeren en geeft dan tips aan de juffen om het kindje te helpen. Mocht je hier toch een onprettig gevoel bij hebben, is dit ook vooral iets om aan te geven.

3 dagen geleden
Reactie op Hamster90
Fijn dat de PMer veiligheid zo belangrijk vindt! Wat ik wel teruglees is er ...
Ja, de pm'er doet wel echt haar best als ik haar zo hoor. Structuur is er wel,, of tenmiste op de kaarten wel.
Morgen kan ik de juf weer spreken en zal dan het een en ander vragen. Thanks voor je steun berichten! Voel me toch iets opgelucht ofzo.

3 dagen geleden
Hier helpt het so.soms als ik ons kind aan tafel zet tijdens de inloop. Meestal liggen er puzzels of kleurtjes op tafel. Het liefst kies ik een tafel uit die in een hoek staat. Ons kind heeft dan meer overzicht over de groep en hoeft nog niet meteen in interactie met andere kinderen te zijn maar kan eerst observeren. Het mooist is als de juf even meepuzzelt, als ik zie dat ons kind ontspant, geef ik een kus en ga ik weg. Zo is het ook het duidelijkst.

gisteren
Reactie op LiefRompertje
Hier helpt het so.soms als ik ons kind aan tafel zet tijdens de inloop. Mee ...
Bedankt voor je reactie.
Ik vraag ook altijd waarmee ze wilt spelen. Het gaat ook echt goed tot ik weg wil. Dan is ze verdrietig pff. Daarom vraag ik of de juf haar een handje wilt geven.
En soms gaat afscheid prima, maar dan is ze tijdens de overgangsmomenten wel weer verdrietig.
Lastig zo. Ik kom er ook niet achter waarom ze verdrietig is. Wel vertelt ze dat ze me mist, maar dat zal ieder kind wel doen. Voor de rest vertelt ze dat ze niet hoeft te huilen omdat mama haar toch komt ophalen. Ze weet het..