26 Reacties

4 maanden geleden

Wij lopen tegen hetzelfde aan. Ook plaszindelijk maar poepen in de luier. Dr ontlasting is altijd wel wat harder soms tot bijna steen. Dochter is net 3 en heeft de laatste 2 weken obstipatie. Wij hebben macrogol van de huisarts gekregen. Een half zakje hielp helemaal niks. Toen dacht ik laat maar. Vervolgens zat ze zo verstopt. Vanmorgen toch zoals voorgeschreven een heel zakje gegeven. En net heeft ze na ruim 3 dagen eindelijk gepoept. Wij hopen dat als dr ontlasting soepeler gaat ze ook op de wc wil poepen.

Reactie op Minimein2022

Wij lopen tegen hetzelfde aan. Ook plaszindelijk maar poepen in de luier. D ...
Wij ook macrogol gekregen. Het lijkt wel te werken want hij heeft meerdere keren per dag aandrang maar hij houdt het expres tegen. Waardoor het natuurlijk alleen maar harder wordt…🥴

4 maanden geleden

Reactie op GeïnteresseerdeNachtegaal826387

Wij ook macrogol gekregen. Het lijkt wel te werken want hij heeft meerdere ...
Hoe oud is je zoontje? Durft hij ook niet meer in de luier?

Reactie op Minimein2022

Hoe oud is je zoontje? Durft hij ook niet meer in de luier?
3,5. Nee hij durft nu ook niet meer in een luier en gilt/schreeuwt het uit wanneer hij poep voelt komen

4 maanden geleden

Mijn dochtertje heeft 8 maanden langs zakjes gehad van de huisarts. Ze bleven maar verlengen en verlengen. Ik dacht dit kan niet goed zijn dit moet anders. Toen heb ik pruimensap van Zonnatura gegeven en weg was het probleem! Nooit geen obstipatie meer gehad en poept nu elke dag😊

4 maanden geleden

Ik zou het wel aanmengen met water, of als je het puur geeft echt maar een heel klein glaasje. Niet teveel dat is te sterk

Reactie op Mandy_w

Mijn dochtertje heeft 8 maanden langs zakjes gehad van de huisarts. Ze blev ...
Pruimensap ook geprobeerd idd! Het probleem is nu niet meer de obstipatie maar dat hij niet meer durft te poepen… hij is bang dat het pijn doet. Dus als hij aandrang voelt houdt hij het meteen op en schreeuwt het uit uit angst

4 maanden geleden

Geen idee of het bij hem werkt hoor, maar als je ziet dat hij moet poepen, hem dan afleiden met een bekertje water en een rietje. Dan mag hij bubbels blazen. Hierdoor is hij afgeleid en door het blazen in het rietje ontspant hij onder andere zijn kringspier waardoor hij gaat poepen. Als hij dan merkt dat het geen pijn doet verminderd het hopelijk zijn angst. Ik heb dit hier ergens gelezen. Mijn dochter wilde ook niet op de wc poepen, toen dit trucje eens geprobeerd en hoppa....haar eerst poepje op de wc was een feit. Daarna haar beloond met een snoepie voor een poepie. En nu is ze er over heen en doet ze alles op de wc. Wel onthoudt ze goed dat ze voor elk poepie een snoepie mag. 🙈🤭 Misschien kun je het eens proberen

4 maanden geleden

Wij hebben om dezelfde reden bekkenfysio ingeschakeld met speciaal programma voor kinderen. Zijn net pas gestart maar zien nu al verbeteringen!

4 maanden geleden

Hier geven we van die zakjes werkt echt top was ook hard en nu echt zacht

4 maanden geleden

Reactie op Dancinggirl

Wij hebben om dezelfde reden bekkenfysio ingeschakeld met speciaal programm ...
Hoi! Kan je hier misschien iets meer over vertellen? En welke regio woon jij? Wie weet is het dichtbij 😉 Wij hebben een dochter van ruim 3 en ze is wel plaszindelijk, maar wil absoluut niet poepen op de wc. Heel af en toe een sporadisch mini die toevallig meekomt, maar ze vindt het zo spannend. Maak mij er wel een beetje zorgen om en denk erover om ook naar zon bekkenfysio te gaan. Ze houdt ook met plassen het vaak heel lang op en lijkt veel spanning vast te houden. Wij hebben overigens wel zakjes voor de ontlasting om het zachter te maken. Dat helpt wel. Het kost haar een stuk minder moeite. We hebben haar nu wel op de maximale dosering omdat we merkten dat de klachten weer mee toenamen nu we op vakantie zijn. Thuis gaan we weer terug naar wat minder. Het is dus wel een tip en de darmen worden niet lui! Via de huisarts huisarts je het ook vergoed krijgen. Hoor het graag! 😊

4 maanden geleden

Wat lastig! En ook dat het niet meer in de luier lukt. Mijn zoontje is net vier en ik heb hem nu zover dat hij in een luier poept op het toilet. Hij durft niet op toilet of potje zonder luier te poepen. Hopelijk vinden jullie ook een manier die werkt.

4 maanden geleden

Reactie op Jappie123

Geen idee of het bij hem werkt hoor, maar als je ziet dat hij moet poepen, ...
Ik wilde precies dit typen! Wat ik ook wel deed als mijn dochter echt een harde drol dwars had zitten die ze inhield, was op haar rug leggen met een open luier en dan beentjes in de kikkerhouding en zeggen: ik weet dat het pijn doet, maar je moet nu persen, doe maar *persen voordoen*. En dat blijven herhalen, rustig blijven, erkennen dat het pijn doet en niet leuk is, maar dat de poep er echt uit moet. Het voelt een beetje absurd, alsof je een bevalling aan het begeleiden bent 🫣 maar tot nu toe is de poep er op die manier altijd uitgekomen. Nu ze op het potje gaat, doet het minder zeer dan in de luier en is er minder drama, maar vanavond heb ik ook tegen haar gezegd: je gaat nu zitten en poepen, want de poep moet eruit. Het was alweer 4 dagen geleden en ze was bloedchagrijnig van de dwarszittende drol. Het was even 10 minuten huilen en protest en coachen, maar daarna was ze het kwijt (met behulp van bubbels blazen). 😊 Dat houd ik altijd voor me: het is even niet leuk voor haar, maar het heeft geen zin om toe te geven aan die angst, want ze moet er doorheen en daarna is ze opgelucht. Ze kan het zelf niet overzien en heeft mij nodig om te horen dat het weer goedkomt.

4 maanden geleden

Als mijn dochter bang is dat het poepen pijn doet, zet ik haar wel eens op een potje bij de tv, ze is dan zo afgeleid dat het poepen soms toch lukt. In noodgevallen (alsin +/- 3x in 3 jaar tijd) gebruik ik microlax, dat raadde de doktersassistent bij ons aan.

4 maanden geleden

Reactie op mamavn2meisjes

Hoi! Kan je hier misschien iets meer over vertellen? En welke regio woon ji ...
Het programma heet Kakkie Makkie en wordt door meerdere fysio's aangeboden, geen idee of het iets landelijks is of dat het van bepaalde samenwerkende fysio's is. We gaan onder andere aan de slag met een poeptrap, waarbij in stapjes wordt toegewerkt naar poepen op de wc. Harde ontlasting is gelukkig hier het probleem niet maar ook daar zijn ze erg alert op en moesten in begin direct dagboek bijhouden over plas, drink, eet- en poepgedrag om te voorkomen dat kinderen uit angst minder eten of heel erg lang poep ophouden.

4 maanden geleden

Hier een dochter die helemaal niks meer deed na plaszindelijk. Poepte zelfs niet meer in de luier, op dag 7 een klysma gegeven en dit 4 weken lang. Bij de dokter lactulose drankje gehad waardoor t dunner werd en de angst ervoor ook minder werd. En na nog 4 maanden lactulose was ze ook poepzindelijk met 3,5. Ik weet nu dat ze ook autisme heeft en t kan daarmee te maken hebben. Op school poept ze niet, ze bewaart t voor thuis/als ik i n de buurt bent. Bij uitjes en vakantie is t geen probleem.

4 maanden geleden

Mijn dochter is nu een halfjaartje plaszindelijk maar houdt hierdoor ook de ontlasting op. Ze kan nu 1x in de 3 dagen poepen? En dat gaat met pijn en moeite. Ben echt flink aan het supporter en aanmoedigen. Zoals iemand ook al had geschreven; het lijkt haast wel alsof je een bevalling begeleid. Vind het zo verdrietig voor haar. Ze geeft wel aan dat ze in de luier wil poepen, wc heeft ze 2x gepoept maar lukt tot nu toe niet meer. Ik let erop dat ze goed drinkt, ze krijgt volkoren producten, geef nu de laatste week pruimen gemengd door een smoothie, en noem alles maar op. Zelfs met lactulose hield ze het meerdere dagen op. Ze gaat zelfstandig naar het toilet maar ik heb gelezen dat je het beste na elke maaltijd even kan sturen aangezien dat je poepreflex het beste werkt (zoiets). Ze wordt in januari 3 jaar.. ik lees i.i.g. mee voor tips!

4 maanden geleden

Poep angst zie je vaker bij jonge kinderen. Ze kunnen het bijvoorbeeld eng vinden omdat het iets is wat bij hun lichaam hoort en wat ze dan kwijt raken. Ik heb de volgende tips -toon begrip en erkenning , geen druk uitoefenen of straf geven want dat werkt vaak averechts -positieve associaties met poepen creeeren, bijvoorbeeld door leuke boekjes over poepen te lezen samen -een vast poep moment kan ook wel helpen, bijvoorbeeld na het eten , 5 minuten op het potje zonder druk -zoals sommigen al als tip gaven om de ontlasting zacht te houden Je hebt in ieder geval hele poep poli”s hiervoor waar je via de huisarts terecht kunt als je er niet uitkomt

4 maanden geleden

Reactie op Dancinggirl

Het programma heet Kakkie Makkie en wordt door meerdere fysio's aangeboden, ...
Dankjewel!😊

gisteren

Reactie op GeweldigeSchat005974

Hier geven we van die zakjes werkt echt top was ook hard en nu echt zacht
Wat voor zakjes geef je als ik vragen mag?