18 Reacties

5 dagen geleden

Misschien is hij nog te jong voor dit gesprek? De hele dag is vrij lang en een abstract gesprek. Mijn zoon van 5 zei het ook lang hoor. Dat alles leuk was. Nu krijg ik soms antwoord maar soms zegt hij t nog ook. Ik accepteer het antwoord. Je kan gerichter vragen stellen wat op de dag.

5 dagen geleden

Klinkt heel normaal hoor, hebben we hier ook 😊 en ons zoontje is over een maand 3. Wij gaan na het boekje lezen ook altijd in bed kletsen over de dag en hij zegt altijd standaard: mama ik vond het een leuke dag. En als ik vraag; wat vond je het leukste? Altijd hetzelfde antwoord: Uhhh... uh... spelen 😆 ik zou er niet te zwaar aan tillen! Hij is nog jong en dat komt wel 😄

5 dagen geleden

Zodra ze op naar school gaan en je vraagt "wat heb je gedaan op school?" zeggen ze "weet ik niet meer". Dit is echt hartstikke normaal. Je kunt beter zelf benoemen wat ie allemaal gedaan heeft als je de dag wilt doornemen, maar verwacht het niet van je kindje.

5 dagen geleden

Ik denk eerlijk gezegd dat de vraag nog veel te groot is voor zn leeftijd. Een dag is echt heel lang voor ze. Onze dochter is nu bijna 4 en ook herken ik het antwoord wat je zoon geeft. na een dag opvang probeer ik dus meer kleine vragen te stellen: heb je buiten gespeeld? Waar heb je mee gespeeld buiten? Met wie heb je het meest gespeeld? Was .... er ook? Dat soort vragen. Dat gaat veel beter merk ik

5 dagen geleden

Dit is misschien nog een te lastige vraag om daar goed antwoord op te krijgen. Het woord vandaag is voor ons duidelijk. Maar een kind van 3 heeft allicht 0 idee wat jij precies met vandaag bedoelt, laat staan dat hij nog precies weet wat hij 12 uur daarvoor deed. Misschien is de vraag te groot en moet je hem kleiner maken,

5 dagen geleden

Mijn zoontje van 3,5 kan ook niet echt benoemen wat hij het leukste vond die dag (tenminste ik heb dat nooit zo op die manier gevraagd 🤭) Wij bespreken gewoon de hele dag en dan zegt hij zelf bij dingen 'dat vond ik heel leuk' of 'dat was niet zo leuk'

5 dagen geleden

Eens met voorgaande reacties! Maar wel lief dat je zo'n gesprekje wil voeren. Ik zou dan ook kleiner vragen idd, en nog wat meer sturen. Op een gegeven moment zal je dat dan steeds minder hoeven doen. Nu dus als voorbeeld: Vond je het fietsen of het ijsje eten het leukst? En vond je de blaffende hond of het tanden poetsen het minst leuk? Etc.

5 dagen geleden

Sluit me aan bij de rest dat is best een grote vraag, misschien iets in de trant van; "ik hoorde dat je vandaag hebt geverfd! Welke kleur die je hebt gebruikt vond je het mooist?" Mijn ouders vroegen ook wel eens aan me wat heeft je hoofd gedaan? Wat hebben je handen gedaan? Maar toen was ik al wat ouder denk ik aangezien ik me dat duidelijk kan herinneren haha.

5 dagen geleden

Ik sluit me aan bij de rest, ik zie op mijn werk dat deze vraag zelfs nog lastig kan zijn voor kinderen die een stuk ouder zijn. Denk nog een te moeilijke vraag voor zo'n kleintje. Wel heel lief dat jullie deze gesprekjes voeren 🥰

5 dagen geleden

Hij is nog te jong. Dat is waar ik heilig van overtuigd ben. Sommige kindjes praten nog helemaal niet zo op die leeftijd 😅 Wij herhalen de dag. (Onze zoon is wel ouder) vond je het leuk om met dit kindje te spelen ? Of heb je vandaag in de speeltuin gespeeld, wat heb je daar gedaan…. Maar onze zoon is van januari 2022 dus al bijna 3,5 dus dat is echt een groot verschil. Ik zou hier echt niks achter zoeken. Blijven praten en boekjes lezen zorgt voor een betere spraakontwikkeling dus zeker doorgaan met praten en vragen maar verwacht er nog niets van ☺️

5 dagen geleden

Leuk dat je dat doet! Maar inderdaad het is nog wel moeilijk zo jong. Een dag is een hele lange periode dat overzien ze nog niet. Begrippen als vandaag, gisteren, vanmorgen, vanmiddag, vannacht etc. Beginnen vanaf 4 jaar meer betekenis te krijgen. Misschien zelf ook wat dingen vertellen, weet je wat ik vandaag buiten zag? Heb jij ook een dier gezien? Zoiets

5 dagen geleden

Mijn dochter is 4 en die zegt ook nog steeds dat alles het leukst was vandaag 😆. Als ik wat gerichter vraag, dan komt er wel wat meer uit. Maar anders niet hoor.

5 dagen geleden

Die van mij reageert altijd op alles met "weet ik niet, moet jij vertellen mama". Ze is van maart 2022, dus beetje vergelijkbare leeftijd.

5 dagen geleden

Mijn peuter wordt bijna vier en kan ook echt nog niet kiezen. Hij is oprecht ook net zo blij met een speeltuin als met een pretpark. Alleen als ik gericht naar iets vraag wat hij op dat moment echt niet leuk vond, dan kan hij aangeven dat hij dat inderdaad niet leuk vond. Verder is ‘alles’ of ‘allebei’ leuk. :)

5 dagen geleden

Haha toen ik de titel las moest ik direct aan mijn dochter van 3 denken. Die zegt ook altijd dat alles leuk was. Inmiddels stel ik de vragen inderdaad kleiner, maar als ik het gesprekje begin met vertellen wat ík leuk vond aan de dag roep ze al meteen “ik vond alles leuk. Alles!” Alsof ze de bui al voelt hangen 🫣

5 dagen geleden

Ik vraag dit ook en dan komt er meestal vrij weinig uit. Dan zeg ik: zal mama vertellen wat je allemaal hebt gedaan? En dan probeer ik in hoofdlijnen de dag nog even door te nemen. Dan vraag ik nog eens wat ze het leukste vond en dan komt er vaak wel iets specifieks! En dan vraag ik door bijvoorbeeld met wie ze dan bij de juf in de zandbak heeft gespeeld. Of ik zeg: mama vond het echt heel erg leuk om met jou te bakken vandaag. Vond jij dat ook? Op de vraag of er ook iets niet leuk was zegt ze altijd nee alles was leuk. En dat vind ik prima - ik wil niet alle mogelijke momenten doornemen die ze misschien niet leuk heeft ervaren om niet onnodige negatieve herinneringen te maken. Zolang ze maar weet dat niet leuke dingen ook benoemd mogen worden.

5 dagen geleden

Misschien is de vraag nog te lastig, òf vind hij het vermoeiend om elke dag dezelfde vraag te krijgen.

5 dagen geleden

Die van mij is 4 en doet hetzelfde haha. K vraag er niet meer naar. Merk nu vaak als ze dan ontspannen is, bijvoorbeeld in bad of aan tafel krijg ik: dit is gebeurd en dit en dat was leuk en oow k ben gevallen. Ook niet elke dag maar dan zal er niks spannends gebeurd zijn.