15 Reacties
2 weken geleden
Mijn oudste is in groep 4 gediagnosticeerd met adhd.
Voor hem had ik een gevoels-meter gemaakt met knijper. Zo kon hij aangeven hoe hij zich voelde zonder het te hoeven vertellen.
Ook een duidelijk schema (evt met plaatjes) wat hij in de ochtend moest doen, was heel helpend, zo startte hij de dag niet gelijk al chaotisch.

2 weken geleden
Op mijn werk (VO) hebben sommige leerlingen een wiebelkussen en noise cancelingkoptelefoon (zonder muziek). Ook laat ik leerlingen vaker een ‘klusje’ voor mij doen. Bijv licht even uitzetten, iets ophalen bij de conciërge. Even een loopmomentje. Dit zou je eventueel met school kunnen overleggen. We hebben ook leerlingen met een time-out kaart. Dan mogen ze even 10 min in de meldkamer zitten, in een zitzak met een boekje of even niks. Je zou thuis ook zo’n rusthoekje kunnen creëren, het mag alleen nooit als straf dienen en het liefst preventief. Een lekkere zitzak, fleecedeken, doekjes, frutselspeelgoed (fidgetspinner of een ‘tangle’). Koptelefoon met luisterboek, knuffels.
Qua emoties zou je nog kunnen werken met emotie-plaatjes of met een stoplicht systeem: groen = ik voel me goed, oranje = randje overprikkeling wat kan ik doen om niet in rood terecht te komen? Wie kan mij helpen. Rood = escalatie, wat moet ik nu doen? Wie kan mij helpen etc. Je kan ook echt een stoplicht printen met bij elke kleur wat voor jullie helpt en deze samen erbij pakken.
En doen jullie ook al iets van een sport? Kleutergym? Zwemmen? Iets waarin hij zijn energie ook kwijt kan, maar ook zelfvertrouwen van krijgt?
2 weken geleden
Reactie op Renaissance
Op mijn werk (VO) hebben sommige leerlingen een wiebelkussen en noise cance ...
We hadden op school indd van die kleine hulpmiddelen voorgesteld maar zijn juf gaf aan dat ze hem voor nu niet die momenten gaat toepassen (wel laat ze hem ontprikkelen door makkelijke taak te geven wat hij leuk vindt) want ze denkt dat mijn zoontje het gevoel gaat krijgen alsof hij gestraft wordt en dat wilt ze juist voorkomen. Goed idee, de plaatjes ga ik deze week ook doen het gaat hem hopelijk wat meer duidelijkheid geven want ik blijf alles maar herhalen… natuurlijk heb ik het ervoor over maargoed ik ben ook maar een mens🥹
Hij gaat al naar extra gymles en zwemles.
2 weken geleden
Reactie op mybabyboy
Nee ik hoor het voor het eerst eigenlijk, hoe ben je daar terecht gekomen? ...
Hier kun je er meer over lezen: https://www.jeugdpsychiatrie.nl/reflexintegratie
Ik heb er wat over gelezen omdat het met onze zoon niet zo goed ging met lezen op school en hij super overprikkeld thuis komt. Terwijl rekenen heel goed gaat en hij geen dyslexie heeft. Voor de overprikkeling zochten we hulp bij de fysio en bij hem blijkt een bepaald reflex niet goed geïntegreerd, waardoor dat je lijf heel veel energie kost en onrust geeft en dat ook gekoppeld is aan leren. Ik las toen ook dat kinderen met adhd diagnose heel veel niet geïntegreerde reflexen zouden hebben.
2 weken geleden
Reactie op Joelez
Hier kun je er meer over lezen: https://www.jeugdpsychiatrie.nl/reflexinteg ...
werkt dit ook nog voor volwassenen? (asking for a friend 😂)
2 weken geleden
Reactie op mybabyboy
We hadden op school indd van die kleine hulpmiddelen voorgesteld maar zijn ...
Wat zegt je zoontje zelf als je vraagt of hij dit wil? Want juf kan het wel denken, maar misschien vind je zoontje het juist wel fijn. Goed dat jullie zo meedenken!
5 dagen geleden
Reactie op Renaissance
Op mijn werk (VO) hebben sommige leerlingen een wiebelkussen en noise cance ...
Voor wie is dit meer bedoelt? In belang voor de volwassenen of in belang van het kind? Adhd is geen ass, al is er veel overlap en komt het vaak samen voor. Ik heb zelf ook mijn ervaringen met adhd en het meest slopende is om continue maar die extra energie en prikkels te moeten onderdrukken (of ass maskeren). Duidelijkheid, structuur en ondersteuning is hartstikke goed als basis! Nu klinkt dit tegenstrijdig maar adhder hebben juist meer externe prikkels en stimulans nodig (binnen de gestelde kaders) waar ze super goed op kunnen gaan en ze daarin sturing te geven. Waar ze niet alleen hun lichamelijke maar ook mentale energie in kwijt kunnen. Iets wat aantoonbaar een verschil kan uitmaken (prikkel direct resultaat). Geef ze bijv juist meer verantwoordelijkheid, meer (haalbare) uitdagingen en prijs in wat wel goed gaat en wat wel lukt. Hoe klein dan ook (al zijn het de meest vanzelfsprekende dingen, voor een adhder is dat het niet). Die frustratie (voor alle partijen) komt vaak voort omdat het niet lukt wat er van hen gevraagt of verwacht word met alle effort die alle partije erin steken of dat die effort (vaak ongezien) niet word erkend dus ook geen positieve prikkel oplevert.
5 dagen geleden
Reactie op Susie89nl
Voor wie is dit meer bedoelt? In belang voor de volwassenen of in belang v ...
Wat bedoel je precies met voor wie is dit meer bedoelt?
Je typt een hoop, maar zie eigenlijk nergens waar je precies op doelt en wat (reguliere) school volgens jou wel zou kunnen doen (ipv mijn adviezen).
5 dagen geleden
Stevig knuffelen en daarbij aaitjes krijgen, of een warme fles om tegenaan te liggen helpen hier wel om in ieder geval tot rust te komen na een drukke dag.
En een doekje/knuffel/sensorisch balletje om mee te punniken.
Zelf zat ik altijd tekeningetjes te maken op schriften, waardoor ik wel hoorde wat gezegd werd en mijn gedachten niet afdwaalden.
De kamer zo donker mogelijk maken helpt om in slaap te komen bij alle drukke mannen hier thuis.
Tot het licht uit gaat is de jongste druk met alles om zich heen, en het moment dat het donker is laat hij zijn hoofdje vermoeid op mijn schouder vallen ❤
Leer ook herkennen hoe je kind zich concentreert. Iemand niet aankijken bij uitleg of in een gesprek staat niet gelijk aan niet opletten. Soms is dat juist een mechanisme om te horen wat iemand zegt en niet afgeleid te raken van iemands blik.














