10 Reacties
3 dagen geleden
Reactie op Wilmy1987
De verloskundige zei tegen mij dat bij een bbz de hcg wel meer dan 1000 is, ...
Hier klopt helemaal niks van, BBZ gehad.
3 dagen geleden
Mijn zusje heeft dit ook gehad, pas 5 a 6 weken na de miskraam was de hcg helemaal weg. Ook bij haar op de echo helaas nooit een vruchtje gezien maar ook geen bbz. Blijkbaar komt dit wel eens voor, waardoor dit precies komt konden de verloskundige en gynaecoloog ook niet goed verklaren. Zij moest elke week prikken tot het hcg <10 was
3 dagen geleden
Reactie op Wilmy1987
En een lage hcg?
Sowieso zijn HCG waarden tijdens een zwangerschap heel persoonlijk. Een vroege zwangerschapstest kan vaak al vanaf 5-25 mlU/ml een zwangerschap detecteren.
Een toename van >52% HCG in twee dagen (ter referentie: een verdubbeling is 100% toename) is normaal voor een gezonde zwangerschap. Dus stel, met 4 weken is je HCG 21 mlU/ml, dan is het normaal dat dit met 6 weken 413 mlU/ml is, maar ook wanneer dit 2688 mlU/ml is.
En dan heb je het over een gezonde zwangerschap. Bij een BBZ groeit een vruchtje op een verkeerde plek, namelijk buiten de baarmoeder: het is dus niet zo gek als deze nog eens langzamer groeit en er minder HCG wordt afgegeven. Bij een HCG van enkele honderden mlU/ml kan bijvoorbeeld een eileider knappen, evenals wanneer het HCG reeds dalende is. Daarom is het zo belangrijk dat het zo vroeg mogelijk herkend en gemonitord wordt.
Jouw verloskundige heeft je echt onzin verteld, heel jammer want zij zou dit toch moeten weten.
3 dagen geleden
Reactie op ChantalCarolina
Mijn zusje heeft dit ook gehad, pas 5 a 6 weken na de miskraam was de hcg h ...
De medische term hiervoor is ZOL: een zwangerschap op een onbekende locatie. Een BBZ is een ZOL zolang deze nog niet ‘gevonden’ is op een echobeeld. Soms wordt de zwangerschap nooit gevonden. Een lichaam kan in veel gevallen de zwangerschap zelf opruimen en anders is een MTX-injectie of operatie (alleen bij BBZ) nodig.
3 dagen geleden
Reactie op fleur.1993
Sowieso zijn HCG waarden tijdens een zwangerschap heel persoonlijk. Een vro ...
Dit klopt helemaal! Je waardes kunnen erg hoog zijn bij een BBZ (bij mij was het 3500) maar ze kunnen ook heel laag zijn. En geen enkel getal zegt wat over de risico's op knappen. Ik vind het ook schadelijk wat je verloskundige zegt. Het enige wat ze bij een ZOL/BBZ wel staven aan de hoogte van de HCG is de vervolgstappen van hun protocol! (Wel of niet expecatief, wel of niet opereren en zelfs dat is alsnog in combinatie met het beeld!)