414 Reacties

2 maanden geleden
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag maar als je Facebook hebt dan kan lid worden van Borstvoedingsforum heel handig zijn voor vraag + antwoord!

2 maanden geleden
Kolven wordt door lactatiekundigen pas vanaf 6 weken aangeraden, omdat je tot die tijd nodig hebt om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. Eerder kolven zou dat in de war kunnen schoppen.
Het nieuwe advies mbt borstontsteking is inderdaad zoveel mogelijk koelen en zoals normaal blijven voeden. Mocht het niet weg gaan of erger worden, heb je misschien antibiotica nodig.
Met veel van dit soort vragen geldt eigenlijk: schakel een lactatiekundige in. Die kan met je meekijken en specifiek voor jou advies geven. Een goede alternatieve optie is inderdaad het Borstvoedingsforum op facebook. Daar heb ik zelf echt onwijs veel aan gehad vorige keer en lees nu nog steeds mee.

2 maanden geleden
Mijn kleine is vandaag 10 dagen en omdat mn dochter niet veel binnenkreeg qua voeding omdat ze niet goed aanhapte moest ik van de kraamzorg juist kolven om het op gang te helpen en om haar bij te voeden. Nu probeer ik haar dus de borst te geven en daarna nog te kolven tot ongeveer 100 ml zodat ik ongeveer 60 ml bij kan voeden. Volgens mij word dit niet aangeraden omdat je dan overproductie krijgt. Echter heb ik wel al de lade van mn vriezer vol als voorraad😂 het is maar net wat je wilt.

2 maanden geleden
Bij 95% van de vragen over borstvoeding:
- vraag een IBCLC lactatiekundige
- www.borstvoeding.nl
- La Leche League op Facebook
Kolven voor voorraad pas vanaf 6 weken.
Kolven om productie op gang te ĥelpen kan de eerste dagen.
Als je kindje meer nodig heeft dan je hebt, zal t vaker en meer willen drinken, dus dan moet je aanleggen, niet kolven. Een kolfapparaat is veel slechter in melk uit je borsten halen dan een baby. Je kunt dus aan de hand van de gekolfde ml weinig zeggen over je productie.

2 maanden geleden
Ik geef ook borstvoeding maar omdat de kleine in het begin te veel afgevallen was moest ik erbij gaan kolven en kunstvoeding geven. Kolven zodat de productie goed op gang zou komen. Dit gebeurde ook en na 3 dagen zat ik in totaal al op 40m en konden we stoppen met de kunstvoeding en gaven we se afgekolfde melk als ze hier nkg behoefte aan had. 2 dagen daarna hoefde ze de afgekolfde melk al niet meer te hebben en had ze genoeg aan de melk uit mijn borsten.
Advies was toen om te kolven om de voeding en in de nacht bijvoorbeeld al niet meer te kolven.
Nu doen wij zelf de afgelopen 3/4 dagen uit onszelf al nog minder kolven. Ik doe het alleen nog bij de 2e voeding in de ochtend en de laatste voeding voor de nacht. Deze afgekolfde melk bewaar ik dus nu in de vriezer.
Donderdag komt het consultatiebureau en ik denk dat we vanaf dan gewoon helemaal kunnen stoppen met het kolven. Ben ik juist blij mee want het kost een hoop extra tijd!
Over een x aantal weken zal ik miaschien wel weer willen kolven, maar dan zodat anderen haar ook kunnen gaan voeden. Als ik straks weer ga werken zal dat ook moeten. ☺️
Wil dat in ieder geval proberen. Bevalt dat niet, kunnen we altijd nog overgaan op kunstvoeding.

2 maanden geleden
Reactie op Jennn-
Ik geef ook borstvoeding maar omdat de kleine in het begin te veel afgevall ...
Oh en ik kreeg ook wel pijnlijke borsten de eerste paar keren toen ik in de nacht niet meer hoefde te kolven, maar dit is sinds 2/3 dagen ook echt een stuk minder al.
Ik denk hoe meer je gaat kolven, hoe meer productie, hoe meer stuwing en hoe meer pijn je krijgt.
Dus ik denk kwestie van aanleggen om de 3 uur en aanleggen op verzoek.
Wij leggen haar overdag om de 3 uur aan en in de nacht 1x 4 uur(dit op verzoek kraamzorg&verloskundige) en mocht ze in de avond vaker willen(laatste 2 avonden zo), leg ik haar ook aan. Dit is meestal voor 5 minuutjes.

2 maanden geleden
Ik geef ook borstvoeding maar mijn rechterborst werd op een gegeven moment te pijnlijk. Heb daar een bultje onder mijn tepel en daar beet hij telkens vol op. Zat bijna huilend borstvoeding te geven.
Besloten om links gewoon via de borst te blijven geven en een paar keer mijn rechterborst te kolven en dat vervolgens met een flesje te geven. Mijn rechterborst is momenteel weer rustig en pijn vrij, dus nu geef ik het weer zo. Mocht het na een tijd weer te pijnlijk worden, dan zal ik weer starten met kolven.

2 maanden geleden
Ik heb sinds vanochtend ineens bijna geen productie meer. Powerkolven heeft nog niks opgeleverd tot dusver. Ik ben helemaal over de rooie en kan alleen maar huilen….

2 maanden geleden
Reactie op Eva-Cath
Kolven wordt door lactatiekundigen pas vanaf 6 weken aangeraden, omdat je t ...
Ik had gister 40 graden koorts en moest direct naar het ziekenhuis. Ik heb antibiotica gekregen en het advies was om direct te kolven om de borsten te legen en te verlichten. Sinds vandaag voel ik me iets beter. Heb het echt zwaar wat betreft borsrvoeding. Vandaag een afspraak met een lactatiedeskundige. Ik hoop dat ik goede tips krijg. Voel me zo onzeker

2 maanden geleden
Reactie op yasmine24
Ik had gister 40 graden koorts en moest direct naar het ziekenhuis. Ik heb ...
Snap ik! Was ik de eerste keer ook. Het begin is ook echt wel pittig, zeker met een borstonsteking erbij. Dat is echt ff doorzetten, maar na verloop van tijd wordt het echt makkelijker. De lactatiekundige gaat je vast goed helpen! Heel veel succes!

2 maanden geleden
Reactie op yasmine24
Hoeveel dagen is jouw kleine? Vanaf wanneer mag je om de 4 jur voeden in de ...
Nu 1 week en 5 dagen. En we mochten dus op dag 6 naar 1x per 4 uur in de nacht. Ze zat toen echt nog niet op geboortegewicht maar dit mocht omdat de productie goed was, ze dus eigenlijk geen afgekolfde melk meer nodig had en we haar na 3 uur vaak echt wakker moesten maken. En omdat ze ook weer elke dag heel goed aankwam! ☺️