16 Reacties

vorige week

Is ze meer gaan bewegen? Rollen, tijgeren etc? De curve buigt wel iets af maar echt nog niet heel schokkend. Ben je al bij het CB geweest? En wat vonden zij ervan? Onze oudste groeit ook slecht en komt weinig aan. Zijn lijntje schommelt qua lengte tussen de -3,5 en de -4 lijn. Alles daartussenin beschouwt de kinderarts als groeien op het eigen lijntje.

vorige week

Reactie op Jaja2

Is ze meer gaan bewegen? Rollen, tijgeren etc? De curve buigt wel iets af m ...
Nee ik moet einde van de maand weer naar het CB als ze 8 maanden is. Meer gaan bewegen zeker, ze rolt er wel flink op los 😂 tijgeren nog niet.

vorige week

Reactie op samxantxha

Nee ik moet einde van de maand weer naar het CB als ze 8 maanden is. Meer ...
Het kan zijn dat ze daardoor ook mee verbrand en wat afvalt. Ik gebruik zelf de "Gild Growth Tracker" en zet dan de waardes in de tabel. Dan kan je de Z-score zien. Dan is het lijntje waarop ze groeit. Ik vind dat zelf vaak net iets makkelijker en duidelijker zien dat de grafiek. Ik zou het zeker even in de gaten houden en het eventueel met het CB bespreken als ze komende maand nog meer afzakt.

vorige week

De afbuiging is vanaf 4 maanden duidelijk, zijn jullie toen met hapjes begonnen? Ze krijgt kunstvoeding neem ik aan? Is er niet kunstvoeding met meer voeding erin als het ware, waardoor je minder hoeft te drinken voor meer kcal? Vast voedsel kost meer energie om te verteren dan melk, zeker groente en fruit, dus meer melk is belangrijker dan vast voedsel. Poepen gaat vaak in van die fases, zeker rond het eten van vast voedsel. Je zou kunnen kijken of probiotica wat doen eraan, maar dat werkt pas na zeker 2 weken.

Reactie op Jaja2

Het kan zijn dat ze daardoor ook mee verbrand en wat afvalt. Ik gebruik z ...
Bij ons zei het CB inderdaad ook iets over dat veel baby’s rond de 7 maanden afbuigen in groei omdat ze meer verbranden door meer bewegingsvrijheid. Ze oefenen dan veel meer met rollen, draaien, liggen langer op de buik. En sommige zijn ook sneller voldaan en prima met minder melk (evt in combinatie met hapjes). Denk dus niet meteen schokkend. Onze zoon had wel een groeispurt in lengte, maar gewicht was bijna niet toegenomen

vorige week

Reactie op VlijtigeBloem449066

Bij ons zei het CB inderdaad ook iets over dat veel baby’s rond de 7 maande ...
Ja klopt. Nog steeds...altijd goed om in de gaten te blijven houden maar het kan veel redenen hebben. Onze oudste groeit langzaam maar we zien precies wanneer hij groeit. Dan is hij namelijk eerst in de breedte gegroeid en daarna wordt en een iel mannetje en lijkt het alsof hij niet is aangekomen maar dan is hij weer iets gegroeid.

Reactie op Jaja2

Ja klopt. Nog steeds...altijd goed om in de gaten te blijven houden maar he ...
Aha! Zo zie je bij ieder kind gaat het anders. Maar inderdaad evengoed even in de gaten houden. Goed dat je dat doet!

vorige week

Misschien kan je proberen vetten toe te voegen bij elk hapje, zoals avocado, eigeel, 100% pindakaas, olijfolie, vis. Allemaal gezond voor de kleine meid en lekker vet

vorige week

En vooral niet te erg zorgen om maken! Het is maar een gemiddelde, zegt uiteindelijk niet zo veel

vorige week

Reactie op JessieSa

En vooral niet te erg zorgen om maken! Het is maar een gemiddelde, zegt uit ...
De curve is geen gemiddelde

6 dagen geleden

Kindjes volgen zelfden exact de curvelijn. Er iets op of eronder, variatie, is heel normaal. Babytjes zijn geen robots :) Ik zie een hele mooie curve, zou ik mij echt geen zorgen over maken

5 dagen geleden

Reactie op Zonneke

Kindjes volgen zelfden exact de curvelijn. Er iets op of eronder, variatie, ...
Nee, dit is een afbuigende curve waar je je zeker zorgen om moet maken, want hij is al bijna plat zonder dus dat ze aankomt. Een kindje moet een lijntje omhoog blij en volgen.
Bij mijn zoontje werd gezegd rond deze leeftijd dat ze een domper krijgen in hun stijgende groeilijn van hun gewicht. Aangezien ze nu meer gaan groeien in lengte zakt deze lijn. Maar dit trekt na een tijdje weer bij werd mij verteld

8 uur geleden

Reactie op Prax

Nee, dit is een afbuigende curve waar je je zeker zorgen om moet maken, wa ...
??? Bijna plat??? Sorry hoor.. ik verbaas mij hierover. Haar lijntje wordt perfect gevolgd tot maand 5.5. De laatste 2 metingen rond maand 7 liggen iets lager, maar er is nog niet eens een lijn doorkruist. Na een weekje een wintervirus te hebben of zoals ik zei natuurlijke fluctuatie kan dit al veroorzaken. Als men zich hier grote zorgen om moet maken staat heel NL op de stoep bij de ggd. Ik zou zeggen, hou het in de gaten. Happy baby? Goede ontwikkeling ? Dat is het belangrijkste. En tuurlijk blijf je meten, maar op dit punt zou ik het erg jammer vinden als je hier wakker van gaat liggen… (mijn mening)

3 uur geleden

Ik ben afgelopen vrijdag bij het CB geweest en mijn zoontje zijn lijntje buigt ook wat af. Bij ons vrij logisch omdat we een erg beweeglijk mannetje hebben die letterlijk nooit stil zit. Rond de 8 maanden hebben ze nog maar 500ml melk nodig, wij gaven nog altijd meer, hier gaan de flesjes dan wel goed op. Wij kregen de tip om eerst vaste voeding aan te bieden en daarna pas de fles, ze kunnen uit vaste voeding veel voedingsstoffen halen. Bijvoorbeeld pap in de ochtend (lust mijn zoontje niet dus het blijft voor nu gewoon lekker bij een flesje) Fruithapje, ze mogen 200gr hebben Bij de lunch brood met boter en bijvoorbeeld pindakaas of ander beleg. Hier is aardbei met bietenjam een hit. Daarna bieden we gelijk een fles aan, die tot nu toe nog elke keer op gaat (180+6) Als tussendoortje doen wij ook een maispuff of crackertje, net wat we hebben en daarna krijgt ie ook nog een flesje, 150+5 Avondeten gaat hier ook nog niet van harte maar we blijven het aanbieden. Griekse yoghurt gaat er wel goed in. Savonds nog een grote fles voor het slapen (180+6) Ik weet niet of jou dochtertje veel beweegt maar dat kan een logische verklaring zijn dat het gewicht ook niet goed toeneemt. Vooral doen waar jij je goed bij voelt. Ik was als baby en kind altijd “te dun” en het was nooit goed volgens CB. Maar je kan je baby niet volproppen!

2 uur geleden

Reactie op Prax

Nee, dit is een afbuigende curve waar je je zeker zorgen om moet maken, wa ...
Wat zeg jij nou😅? Hier ook een afwijkend lijntje, maar volgens het CB niks om ons zorgen over te maken. Zelf ook altijd slank geweest. Kleine eet en drinkt goed.