14 Reacties
5 dagen geleden
Ik heb aan mijn zoon 2 jaar borstvoeding gegeven.Toen ik borstvoeding gaf, had mijn top van de borst wond maar ik dacht niet dat ik borstvoeding moet stoppen. Dat is erg belangrijk om baby met je relatie te bouwen. Mijn zoon is lief , intelligent en gezond. Borstvoeding periode beïnvloedt op hele leven van jou kind. En ik vind het erg makkelijk. U hoeft niet iets klaar te maken.
5 dagen geleden
Doe waar jij je goed bij voelt! Ik heb kunst voeding gegeven ook met de reden dat ik zeker wist dat borst voeding me niet helemaal lag. En na een keizersnede was ik ook blij dat ik die keus had gemaakt.
En dat iemand zegt dat het belangrijk is voor de relatie met je baby is echt onzin! Mijn dochter van 1,5 is ook “lief, intelligent en gezond” sliep al best snel door en speelt ook goed alleen. Dat heeft echt totaal niks te maken met borstvoeding of kunstvoeding.
5 dagen geleden
Ja dat voel je goed zelf aan hoor wat goed werkt voor jullie. Jullie band wordt echt niet sterker als je wel borstvoeding geeft. Kunstvoeding volstaat ook gewoon prima. Wel is borstvoeding de beste voeding, dat staat ook altijd op de verpakking van kunstvoeding. Ik heb het gegeven, maar het ging niet zo lekker en uiteindelijk met tegenzin dus na 2 maanden besloten te stoppen.
Ik zou voor een eerste bevalling wel je verzekeren voor de bevalling. Je weet immers nog niet wat je te wachten staat. Ik neem aan dat je een cursus wilt doen en volledige kraamzorg, dus daar heb je bij bijv CZ en aanvullend plus verzekering je kosten al uit.
Zonder verzekering:
Eigen bijdrage niet medische bevalling: rond €500
Eigen bijdrage volledige kraamzorg: rond €250
En vergeet ook niet de bekkenfysio, mocht je last krijgen, die zijn zo rond €50 per half uur.
Vaak vergoeden ze een cursus ongeveer €100 euro en lactatiekundige €200 maar die heb je niet nodig als je geen borstvoeding geeft.
5 dagen geleden
Borstvoeding geeft je kindje antistoffen mee en zal altijd “beter” zijn qua samenstelling in die zin dan flesvoeding. Het is ook helemaal afgestemd op je kindje (in de ochtend is de samenstelling ook anders dan in de avond, idem met ziekte).
MAAR.. een moeder die dat met enorme tegenzin en frustratie doet, daar heeft een kindje weinig aan. Borstvoeding is namelijk echt gewoon een dagtaak. En op flesvoeding worden kinderen ook gewoon groot. Je hebt je energie gewoon nodig en borstvoeding geven is wel heel intensief als het je niet ligt.
Ik heb de keuze gemaakt om borstvoeding te geven bij mijn dochter en vond het vooral in het begin enorm pittig. Jeetje wat deed het een zeer. Daarna werd het gelukkig veel makkelijker, alleen kolven vond ik niks toen ik weer ging werken. Deze keer ga ik het zeker weer proberen, maar dat komt omdat ik weet dat ik het na dat eerste stukje (paar weken) doorbijten zelf echt ook heel prettig vond. Zelf ben ik groot geworden op flesvoeding (na 6 weken borstvoeding) en mijn man ook en mijn stiefzoon ook (allebei alleen maar flesvoeding).
Beide keuzes zijn echt oké en je moet doen wat goed voelt.
5 dagen geleden
Het meest bijzondere moment bij mij oudste vond ik toen ze op mijn borst werd gelegd en zelf al naar de borst aan het zoeken was. Hierdoor de keuze gemaakt om bv te geven. Dit 3 maanden volgehouden, maar wel blij dat het zo gelopen is!🩷
5 dagen geleden
Borstvoeding is de beste voeding voor je kindje en is helemaal op je kindje afgestemd, MAAR flesvoeding is ook goed.
Ik heb zelf een jaar borstvoeding gegeven en daar, zeker de eerste weken/maanden, keihard voor gewerkt. Uiteindelijk gaf bv gemak, maar in mijn ervaring heb ik daar wel echt in moeten investeren. Dat wil/kan/lukt niet iedereen en dat is gewoon helemaal okey. Mocht je bv serieus overwegen zou mijn tip zijn; verdiep je er een beetje in, doe vooraf bijv een (online) cursus. Zodat je een beetje weet hoe en wat. Met een aanvullende verzekering krijg je vaak tot een x bedrag daarvoor vergoed. Dus kan zeker lonen om uit te zoeken of je je verzekering aanpast.
Succes met je keuzes en fijne feestdag 🥰
5 dagen geleden
Reactie op EA150425
Je zou evt kunnen overwegen om de eerste paar dagen bijvoorbeeld borstvoedi ...
Ik heb het zelf ook zo gedaan, omdat ik er niet helemaal overuit was. Uiteindelijk heb ik 3 maanden fulltime borstvoeding gegeven en toen was mijn energie wel op en zijn we overgegaan op kunstvoeding.
Wat ik zelf wel makkelijk vond is dat je altijd voeding bij je hebt, je hoeft niet te wachten op flesjes etc. En ik vond uiteindelijk borstvoeding geven ook echt een fijn momentje met zn tweetjes.
5 dagen geleden
Reactie op Sabbie12
Ik ga flesvoeding geven en word zo moe van mensen die hun felle mening erov ...
Dit ben ik helemaal met je eens, ik heb het ool nooit gedaan en ga het nu ook niet doen. Het is iets wat niet bij mij past. En mijn kinderen hebben echt nooit wat. En mijn nichtje die een jaar borstvoeding kreeg heeft altijd wat. Dus ik geloof het allemaal wel. Lekker doen waar jij je goed bij voelt. Sommige vk kunnen best door drammen over borstvoeding maar het is jou kind dus zou me daar niks van aan trekken.
💖
7 uur geleden
Als je kindje is geboren en lekker bij je ligt kan je borstvoeding proberen samen met een kraamverzorgster. De baby zal van nature naar je borst zoeken. Als je het niks vindt is kunstvoeding zo in huis gehaald. En als bv lukt en het voelt goed dan kan je dat doen. Voor sommige vrouwen valt het tegen en andere vinden het heel fijn.
Ik had heel veel pijn na de bevalling en bv geven was een soort natuurlijke pijnstilling, er kwam zo veel oxytocine vrij denk ik😂 Het ging ook heel goed en makkelijk. Ik heb nooit een tepelkloof/borstontsteking of iets gehad. Ik vond het een heerlijk rustgevend moment samen met mijn baby. Ik vond het s nachts ook heel fijn dat ik er niet uit hoefde om een flesje op te warmen. Maar ik heb ook van dichtbij gezien hoeveel stress bv sommige vrouwen geeft. Ik snap heel goed dat je dan voor kunstvoeding kiest.
5 uur geleden
Het is altijd een keus waarbij je gewoon moet kijken naar waar jij je lekker bij voelt. Wat ikzelf als een voordeel van bv vond, is dat ik veel kon eten zonder aan te komen 😏. Maar dit zeggende wanneer je geen zin hebt om te eten, moest ik ook eten omdat ie je bv op peil moet houden. En natuurlijk, het is best wel een emotionele periode, zeker aan het begin. Weet wel dat kinderen op kunstvoeding vaak sneller doorslapen, terwijl kinderen die bv krijgen in de nacht wat meer wakker worden Het heeft allebei zijn voor en nadelen.
5 uur geleden
Reactie op muka
Het is altijd een keus waarbij je gewoon moet kijken naar waar jij je lekke ...
Wat grappig, ik had juist andersom: ik had enorme eetlust en hield meer vet vast tijdens de borstvoeding. Toen ik stopte raakte ik juist weer gewicht kwijt. Nu vind ik dat allemaal niet zo heel erg, maar wel weer een voorbeeld dat echt iedereen anders is.
Ik weet dat mijn dochter inderdaad niet lekker doorsliep op borstvoeding en vaker ‘s nachts voedingen wilde: dat heeft wel ook een doel, vaker wakker worden en minder diep slapen is wat veiliger als ze heel klein zijn. Maar.. ook wel echt heel erg pittig.
41 minuten geleden
Ik luister Het Witte Goud, een podcast over opheldering over voedingstoffen in borstvoeding en flesvoeding en waar deze ideeen vandaan komen, heeft mij veel inzicht gegeven:
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/argos-series/id1751686471