16 Reacties

19 uur geleden

Ik weet natuurlijk niet wat voor kindje je hebt, maar ik denk niet dat het kwaad kan om de laatste weken van je zwangerschap even wat meer rond het huis te blijven met je dochtertje. Je moet ook aan jezelf denken en er is genoeg te bedenken qua creatieve dingen samen doen in huis of in de tuin. Als je echt merkt dat ze stimulatie van buiten nodig heeft kun je misschien iemand vragen (ouders? Vrienden?) om haar even mee te nemen of met jullie mee te gaan zodat zij desnoods in de auto kunnen tillen en achter haar aan kunnen rennen. Zo te horen ben je een lieve moeder die veel aandacht voor haar heeft en komt je kindje niks te kort hoor!

19 uur geleden

Begrijpelijk hoor. Ik combineer het nuttige maar gelijk. Bijv. als ik boodschapjes moet doen, hebben we gelijk een uitje. Dit doe ik dan meestal ‘s ochtends. ‘s middags blijf ik met lekker weer vaak thuis. Je kan ook ergens op de koffie gaan, heb je ook een uitje zonder teveel gesleep met je kind. Of een uitje dat ze in de wagen blijft zitten op de kinderboerderij bijv. Hoef je alleen achter de wagen te lopen. Of lekker samen fietsen als dat nog lukt. Denk dat het vooral even balans vinden is met uitjes die je dochter leuk vindt en nog te doen zijn voor jou. Heb je familie in de buurt die bijv even met haar willen fietsen of wat leuks willen doen?

19 uur geleden

Hier hetzelfde! Ik heb wat extra leuke dingen voor in de tuin gehaald. Zoals stoepkrijt, een klein badje met water etc etc. Ze doet veel tekenen sinds kort dus daar is ze ook wel ff zoet mee. Of ik ga bijv cake of koekjes bakken en dan wilt ze graag helpen. Ook hebben wij een speeltuintje 2 straten verder dus dan gaan we daar ook wel eens naar toe. Ook ben ik nu iets makkelijker met schermtijd… dan hebben we net even adempauze samen

19 uur geleden

Hier ook, wel al wat ouder. Wij hebben ons zoontje al redelijk jong geleerd zelf de auto in de klimmen dat scheelt enorm. Verder geef ik hem nu juist de opdrachten iets van de grond te pakken en dat vind ie helemaal leuk dat ie mag ‘helpen’. Om hem te vermaken heb ik een zwembadje gekocht en we hebben een glijbaan en schommel in de achtertuin. Ook een zandbak. Dus ik vind echt genoeeeeg vermaak.

19 uur geleden

Oh en ik heb een elecktrische bakfiets, de kleine man vind het heeeeerlijk om hierin rond gereden te worden en ik ga lekker rustig op m’n gemakje.

19 uur geleden

Ik heb een kind van 4 en een van bijna 2. Ik lig al 2 opgenomen in t ziekenhuis vanwege zwangerschapsvergiftiging en jij wilt niet weten hoe schuldig ik me voel. Al weet ik dat ik er niks aan kan doen. Geniet er maar van dat je in haar buurt kan zijn ❤️

19 uur geleden

Ik zit precies in dezelfde situatie. Bij traplopen specifiek word ik al benauwd en beginnen mijn benen te verzuren. Dit soort klachten had ik bij de eerste pas veel later. Ook in combinatie met nog een paar weken werken is het nog even afzien. De speeltuin of inderdaad een badje in de tuin. Vooral bezoek uitnodigen (opas, omas, tantes) helpt ook om de aandacht af te leiden zodat je kindje jou niet steeds overvraagt.

18 uur geleden

Ik blijf gewoon thuis.. onze zoon is 3,5 maar heb echt geen zin om continu wat met hem te gaan doen. Maar op die leeftijd ging ik helemaal niet zo vaak weg.. echt niet nodig. Gewoon met dit weer lekker badje in de tuin of een water tafel. Je dochter zal zich dadelijk ook moeten aanpassen als de baby er is, je kan er beter maar optijd mee beginnen dan dat wanneer de baby er is er opeens niks meer gedaan wordt. Want dan zijn het te veel veranderingen in 1x. Probeer haar nu al wat meer alleen te laten spelen. Dat kunnen ze prima op die leeftijd. Zoals met een watertafel ofzo. Je zit er natuurlijk wel bij.

18 uur geleden

Heel herkenbaar! Hoe mobiel is ze al? Kun je haar aanleren om zelf in de kinderwagen of autostoel te klimmen? Ons zoontje begon dat net beetje te kunnen rond 1.5, elke tilbeurt uitbesteden aan haar scheelt er weer eentje. Verder ga ik juist veel de deur uit omdat ie dan genoeg prikkels heeft om zichzelf te blijven vermaken. Bijv. naar van die speelfonteintjes in de stad of naar het speeltuintje. Ik kies dan een locatie uit waar een bankje is, dan neem ik een kussen mee om te zitten en een tijdschrift. Ook vraag ik zoveel mogelijk andere kindjes om te komen spelen of mee te gaan naar de speeltuin, dan hoef ik hem minder te entertainen. En vraag aan je vriend op de dagen dat jij je dochter hebt of hij met haar wil opstaan en naar bed wil brengen. Scheelt weer tillen en geeft jou s ochtends wat extra uurtjes rust voordat de drukke dag begint. Laat hem koken die dag of eet iets makkelijks. Vraag hem om zn werk daaromheen te plannen, het is nog maar voor eventjes. Ohja en mocht je nog geen watertafel hebben, dikke hit voor in je tuin. Heeft mn zoontje al een jaar en is ie altijd mee aan t spelen, kindjes in de straat hier ook. Kun jij lekker op de tuinstoel bij zitten met je pootjes omhoog. Hetzelfde geldt voor een klein gietertje of plantenspuit bijvoorbeeld, mogen ze de plantjes in de tuin water geven.

17 uur geleden

Hier 2 zoontjes van 3,5 en 5,5 en 30 weken zwanger. De oudste gaat naar school en de jongste is thuis. Ik merk ook dat ik minder doe dan voorheen qua uitjes.Kan ik me best wel eens schuldig over voelen. Maar ik kan het wel al uitleggen aan ze. Mijn man gaat nu op zijn papadagen en in het weekend meer met de op pad en compenseert het daardoor wel wat. Moet de hele zomervakantie hoogzwanger door, dus hoop dat ik dan wat leuke alternatieven heb om met ze te ondernemen. Scheelt wel veel dat ik dan niet meer op tijd op school moet zijn, dus we kunnen rustigee aan doen. Zijn er mensen in de buurt bij wie ze even zou kunnen spelen? Iemand die met haar op pad kan gaan? Je man in het weekend?
Ik heb een kind van 6 &3,5. Ik herken je schuld gevoel. De jongste gaat tot de zomervakantie wat vaker naar de kinderopvang en als we thuis zijn helaas wat vaker achter een filmpje. Niet wat we normaal doen maar het is maar tijdelijk. Weet het nog heel goed dat m’n dochter voor de geboorte van de 2e en na de geboorte toen m’n man weer ging werken ook wat vaker achter een filmpje zat. Je voelt je zo te kort schieten maar als je weer op de been bent kan je dat weer inhalen! Kinderen zijn super flexibel. Geef ze een leuke knutsel en ga er naast zitten of buiten een bak water en ga lekker er naast zitten, af en toe een filmpje. En hopelijk kom je zo de dag een beetje door ❤️. Maar hier ook al regelmatig tranen van tekort koming

16 uur geleden

Wow dan lopen we gelijk op! Mijn dochter is nu ook 1,5 jaar en ben bijna 30 weken zwanger haha. Heel herkenbaar, mijn fitheid is ook totaal niet meer wat het was. Wel hebben we een mega grote tuin en heb ik heel veel buiten speelgoed aangeschaft waar ze zich mee kan vermaken. Ik heb een paar maanden geleden een bakfiets gekocht, daar ga ik af en toe even mee weg naar de winkel of diertjes kijken. Het lukt mij ook absoluut niet meer om er de hele tijd achteraan te gaan, hier staat het filmpje ook net wat vaker aan dan dat ik zou willen maar het gaat nu even niet anders. Ze heeft dadelijk wel een heerlijk broertje om mee te gaan spelen!

15 uur geleden

Je doet vast zat voor haar, maar wel herkenbaar hier ook 31 weken en een kleine van 2 rondhuppelen. Hier ook combinatie van erop uit of lekker thuis in de tuin of filmpje op de bank. Je doet het hardstikke goed helemaal als je partner zoveel weg is.

15 uur geleden

Hier bam mama, dochter van 22 maanden. En ja, moet dus alles zelf doen. Werken, huishouden, babykamer maken & dochter entertainen. Ik maak bewust de keuze om in te leveren op andere zaken. Babykamer is verre van af. Babyspullen ook echt nog niet uitgezocht etc. Kind staat op nr. 1 en alles wat ik eromheen kan doen is mooi meegenomen. Met het mooie weer is het zowel makkelijker als moeilijker. Buiten speelt ze beter zelfstandig. Maar is idd wel meer tillen. Binnen is het meer jengelen en wordt het huis een groter rotzooi 😅

15 uur geleden

Ja ik heb het ook met ons dochtertje van 2,5 jaar. Voel me schuldig dat ik niet kan stoeien en tillen en op de fiets ivm bekkenklachten. Tegelijk denk ik: zij gaat echt niet terug denken aan deze periode dat ik minder activiteiten met haar deed. Ik ben er gewoon wel. Dan maar liggend op de bank of zittend in de tuin maar ik ben er gewoon. Ze speelt nu veel met water buiten, boekjes lezen, we wandelen een klein stukje. Later komen de andere dingen wel weer. Ik vind dat we teveel van onszelf vragen als moeders

13 uur geleden

Dank jullie wel voor de lieve berichtjes🥺💖