23 Reacties

vorige week

Bij ons bleek met de 20 weken echo ook dat wij een flinke baby krijgen. Dit betekent over het algemeen dat je baby het goed heeft bij je! Als je geen verleden hebt in je familie met zwangerschapsdiabetes dan kan je er gewoon van uitgaan dat er niks aan de hand is. Je echoscopiste heeft dus gelijk, maak je geen zorgen! Mocht je je toch wel zorgen maken, vraag dan of je een suikertest mag doen. Dan kan je dat tenminste van je lijstje afstrepen van dingen om je zorgen over te maken.
Hoi, wat ik begreep is dat die percentages ergens tussen de 5 en 95% moeten zitten voor 'normaal' en dat alleen de buitenste percentages mogelijk een reden zijn om het nader te bekijken. Bij mij zat bijna alles rond de 25%, en het beentje juist weer op 92% en de echoscopiste vond het er allemaal goed uit zien.

vorige week

Jaa het is toch een gemiddelde waar ze vanuit gaan, maar volgensmij gaat het ook om de verhoudingen. Daarnaast kan het zijn dat het uiteindelijk helemaal niet zo'n grote baby wordt. Iedergeval geen zorgen om maken!

vorige week

Mijn dochter werd gedurende de zwangerschap op P90 geschat. Ook extra groeiecho's gehad en extra suikertest met 30wkn (toen net 0.2 te hoog dus in zwangerschapsdiabetes protocol gegaan). Ze werd uiteindelijk geboren met 39+4 en was 3200gr dus kleiner dan verwacht maar mooi op gewicht. Nu zwanger van nummer 2 en bij de 20wkn echo (19wkn) was de schatting 309gr. Mijn man en ik zijn beide 1.80 en mijn vader en broer zijn tegen de 2m. Sowieso zijn er in mijn kant van de familie veel lange mensen. Kans is dus groter dat onze kinderen ook langer zijn. Het blijft millimeter werk wb metingen. Ik zou mij er niet zo'n zorgen over maken.

vorige week

Ik zou me er zeker niet te druk om maken!! Echo heeft een foutmarge en heel vaak is er echt niets aan de hand. Baby heeft het gewoon goed bij jou. Wacht het maar gewoon lekker even af.

vorige week

Kan het genetische aanleg zijn: Grote mensen in de familie? (Of grote vader)
Ik heb dit uberhaupt nog nooit te horen gekregen bij vk/ziekenhuis..
Maak je maar niet druk hoor een grotere baby is niks mis mee. In mijn familie (mijn zussen) hebben allemaal grote kinderen gehad ( tussen de 4 en 5 kg) we zijn ook bij elke zwangerschap getest op suiker maar ook dat is niet aan de orde. Geen idee hoe het kan want wij zijn zelf allemaal tenger van bouw. Ik heb maandag de 20weken echo en ik ga er ook weer vanuit dat het groter is dan gemiddeld (met 13 weken echo waren de benen ook al een stuk langer dan gemiddeld) mijn eerste zoontje was met 38 weken 4kg en 54 centimeter. Ben heel benieuwd naar dit mannetje
Dank jullie wel allemaal voor jullie geruststellende berichten 🫶🏼 Is dit dan iets genetisch? Of niet? Ik ben erg afgevallen de afgelopen tijd dus ik had verwacht dat mijn baby daar misschien wat van zou merken maar tot mijn verbazing is hij bovengemiddeld. Of heeft dat hier niks mee te maken?

Reactie op Ruby Anderson

Kan het genetische aanleg zijn: Grote mensen in de familie? (Of grote vader ...
Ja dat komt veel voor in de familie. Zou dat het kunnen zijn?

vorige week

Wij hebben dat ook maar met mijn 190 en zijn 2 meter is dat niet zo gek. Hij is ook een beetje voller dan dat mijn eerste was dat heeft ie van pappa want ik was altijd veel te mager. ( dit probleem heeft zichzelf opgelost toen ik ophield met groeien)

vorige week

Reactie op SpontaneLeisteen464721

Dank jullie wel allemaal voor jullie geruststellende berichten 🫶🏼 Is di ...
Het komt best vaak voor dat er lekkere, bolle en gezonde propjes geboren worden uit vrij tengere dames, en juist wat kleine babietjes uit wat grotere/vollere dames. Je baby gaat echt niks voelen van dat jij afvalt, je valt waarschijnlijk juist af doordat de baby zo lekker aan het groeien is van alles wat je hem geeft 👍 En voor de bevalling hoef je je ook echt geen zorgen te maken, alleen een waterhoofd is wat langer, maar een grotere baby niet per se hoor.
Volgens mij zegt dit niets. Die van ons is kleiner dan gemiddeld (op 30%) en ze zei zolang hij boven de 2,5% zit (en in jouw geval onder 97,5%) je niet eens van een kleine (of grote) baby kan spreken. Alleen kleiner of groter dan gemiddeld, wat de meeste baby's zijn. Ze zei ook dat het geen invloed heeft op de baby of ik wel of niet meer ga eten. Die neemt gewoon wat er nodig is. Net als dat het bij een groter dan gemiddelde baby niet uitmaakt of je minder eet of afvalt. Denk dus dat het vooral zo vroeg in de zwangerschap niets zegt.

vorige week

Ja dat komt veel voor in de familie. Zou dat het kunnen zijn?
Dat denk ik wel als ik het zo hoor. Maar vraag me af of dit een groeispurt was of dat jouw baby nog wel even doorgroeit?

vorige week

Dank jullie wel allemaal voor jullie geruststellende berichten 🫶🏼 Is di ...
Ondanks afvallen kan een baby goed groeien. Kan ook nog zijn dat de baby jou energie 'opeet' waardoor jij afvalt maar de baby groeit

vorige week

Mijn baby is ook groter dan gemiddeld nu met 19+5 op 335 gram. Mijn opa was erg groot. Zelf ben ik niet zo groot en ook best tenger. Ook erg veel afgevallen de afgelopen periode. Verbaasde mij ook dat de baby zo groot was voor deze periode.
Ik ben 1.65 maat xs en mn kinderen waren allebei meer dan 4 kilo. M’n schoonmoeder zelfde postuur droeg ook zulke grote babies, zelfs 1 van bijna 5 kilo. Dus daar komt het denk ik vandaan 😄. Heerlijke zulke stevige babies want als ze wat hebben, die van mij wilde 24 uur vrijwel niet drinken door keelontsteking en dan maak je je toch minder zorgen. 🥰

vorige week

Alle drie mijn baby’s waren groot! Beter groot dan klein ☺️

vorige week

Het is een gemiddelde. Mijn zoontje is door mijn diabetes eigenlijk vanaf de eerste groei echo op p99 p100 gezet. Ik ben zelf vrij lang en stevig mijn man is bijna 2 meter. Elke echo weer. Kind is te groot en te zwaar. Hele zwangerschap zorgen gehad. Hij kwam zelf spontaan met 37 weken. Was 55cm en 3736 gram. Echt een perfecte baby 🥰

vorige week

Hoi hoi, mijn dochtertje was volgens de groeiecho’s een gemiddelde p50 baby, om vervolgens geboren te worden met een gewicht van bijna 5 kilo (p99). Ik neem de groeiecho’s sindsdien sowieso met een korreltje zout omdat ze het nooit 100% kunnen weten. Verder is er helemaal niets mis met een grote baby. Behalve het bevallen dan, want dat zou wel pittig kunnen zijn (mijn ervaring). Ik vond die lekkere babyvetjes juist helemaal geweldig en ze was echt heel sterk