6 Reacties

Toevallig is bij mij woensdag tijdens de reguliere controle bij de VK ook een overslagje gehoord in het hartritme. Ik ben bijna 30 weken. Ze had het over PAC’s, premature atriale contracties, wat vaak onschuldig is en te maken heeft met de onrijpheid van het hartje. Ben doorgestuurd naar het ziekenhuis, dacht voor een ctg, maar ze hebben met de echo uitgebreid naar het hartje gekeken en het ritme zo proberen vast te leggen. Toen ze in het ziekenhuis de echo erop zette, zagen we alle twee de overslag. Daarna hebben we het een uur lang niet meer gezien, dus onze baby doet het heel weinig. Verder zag alles er goed uit. Het vervolg is nu dat ik twee keer per week bij de VK met de doppler het hartje moet laten luisteren. Als er 4x achter elkaar geen afwijking is gehoord, dan kan ik weer terug naar regulier en is het gewoon onschuldig en gaat het wss vanzelf voorbij. Als het te horen blijft, dan moeten we in de gaten houden dat het hartje vooral niet te snel of te langzaam gaat kloppen. Voor de rest is het niet gevaarlijk voor de baby is mij verteld

18 uur geleden

Heeft mijn zoontje bij mijn vorige zwangerschap ook gehad. Meteen ook echo en paar keer per week controles, maar is vooral voor de zekerheid. Bij 95% van de babies is het onrijpheid, maar die 5% proberen ze wel met de controles eruit te pikken. Aldus een vriendin van mij die kinderarts is en regelmatig bij bevallingen is om dit nadien te checken. Als de overslag bij de controles blijft zul je na de bevalling en een week erna nog een controle moeten doen bij de kinderarts. Bij ons zoontje waren alle overslagen bij beide controles na de bevalling verdwenen (terwijl die dat met de zwangerschap nog wel had). Ik zou me dus niet teveel zorgen maken, je mag eerder uit gaan van die 95%. Ze willen alleen maar het zekere voor het onzekere nemen.

18 uur geleden

Reactie op IkkieWatermeloen

Toevallig is bij mij woensdag tijdens de reguliere controle bij de VK ook e ...
Dankjewel voor je reactie🙏

18 uur geleden

Reactie op AandachtigeDuin664760

Heeft mijn zoontje bij mijn vorige zwangerschap ook gehad. Meteen ook echo ...
Dankjewel voor je reactie🙏

15 uur geleden

Ik heb deze rollercoaster mee gemaakt vanaf week 28, toen was er tijdens een controle omdat ik de kleine niet goed voelde elke halve min een overslag te horen. Ik ben al medisch en loop in het ziekenhuis ivm mijn maagverkleining. Voor mij betekende het dat ik 2 weken lang 2x per week een ctg kreeg, extra groeiecho en een dopler meting. Op week 30 heb ik de dopler meting gehad en was de overslag nog maar 1x per minuut te horen. Ik ben nu 31 weken en bij de laatste ctg hadden ze moeite de overslag te vinden. Uiteindelijk was hij ongeveer nog elke 2 minuten te horen. We gaan er voorals nog vanuit dat het de onrijpheid van het hartje is. Moet er bij zeggen dat de kleine 2 weken in groei achterloopt wat hier natuurlijk ook mee te maken kan hebben! Ziekenhuis maakt zich voorals nog geen zorgen dus wij gelukkig ook niet!

13 uur geleden

Ik heb hier ervaring mee. Dit is tot week 36 niet gezien, maar toen met 36+2 m’n vliezen braken en de verloskundige kwam, was dit ineens te horen. Dat icm de vroegtijdig gebroken vliezen zorgde voor wat gepaste spoed. Op de ctg was dit ook te zien. Na de geboorte is de baby na de kinderarts nagekeken en was het weg. Dus dat kan ook nog