17 Reacties

3 dagen geleden

Ja, ik heb dit mee mogen maken! Had een hypno cursus gedaan van tevoren en was kritisch over hoe kansrijk het op het moment suprème zou zijn. Toen mijn vliezen braken en ik een weeenstorm kreeg (maar wist toen nog niet dat dat het geval was) dacht ik echt zoek het uit met je hypnobirthing hahah maar toen de verloskundige na een uur kwam en de ontsluiting checkte zat ik al op 8 centimeter. Ongeveer een half uur later was het bevalbad klaar in de woonkamer, hadden we pianomuziek opstaan met geluid van golven op de achtergrond, sterrenprojector en kleine lampjes en zodra ik dat bad instapte kwam ik echt in de zone, zoals je dat op van die filmpjes weleens ziet. Door te ademen kwam ik goed die laatste centimeters door en op een gegeven moment werd mij verteld dat ik mocht persen. Maar voelde zelf dat het moment nog niet daar was, dus heb geprobeerd dat zo lang mogelijk nog tegen te houden en op een gegeven moment was die neerwaartse druk zo sterk dat ik niet anders kon dan erin mee gaan. En heb hem er uit geademd, zelf aangepakt etc. Was echt magisch. Overigens was me niet verteld (of ben vergeten) dat wat je NIET moet doen is door drukken als het hoofdje staat. Terwijl ik toen dacht even op karakter dan is hij eruit. Dat heeft me wel wat hechtingen opgeleverd. Zonder de geweldige cursus die ik had gevolgd en het vertrouwen dat ik daardoor heb gekregen in het proces, was het nooit zo verlopen denk ik. Naar alsnog: het verliep allemaal heel snel en ik had uiteindelijk goede persweeen. Niet alles is maakbaar, ik heb denk ik ook heel veel geluk gehad.

3 dagen geleden

Ik heb van veel experts begrepen dat je kindje naar buiten ademen meer betekent dat je niet gaat persen met je adem ingehouden, maar terwijl je doorademt en naar beneden duwt. Het kan uiteraard wel, zoals het verhaal hieronder, maar meestal is persen/duwen wel nodig. Misschien dat het bij de 2e makkelijker gaat :)

3 dagen geleden

Mooie beval verhalen ♥️ ik vond de ademhalingstechnieken tijdens de golvingen ook heel fijn. Mijn bevalling was zo rustig daardoor, ik zat helemaal in m’n bubbel. Maar als ik het zo lees dan kan de baby naar buiten ademen dus wel. Ik denk dat ik met mijn verloskundige maar eens moet bespreken dat ik deze keer liever wacht tot ik echt persweeen voel zodat ik mee kan ademen. Ipv dat 10cm de start van het persen moet zijn.

3 dagen geleden

Reactie op Kruidnagel

Mooie beval verhalen ♥️ ik vond de ademhalingstechnieken tijdens de golving ...
Ja precies, dat wil ik deze keer ook. In het bad kreeg ik persweeën, maar toen moest ik van de verloskundige naar het bed en toen kwamen ze niet meer. Toen zelf geperst, maar ook met behoorlijke schade. Volgende keer wil ik wel op gevoel en de signalen van mijn lichaam volgen..

3 dagen geleden

Reactie op Kruidnagel

Mooie beval verhalen ♥️ ik vond de ademhalingstechnieken tijdens de golving ...
Ik heb van Pleunie Teunis de mini cursus gekeken en zij besprak inderdaad ook inderdaad dat de 10 cm meer een medisch richtlijn is. En ik haar cursus gaat zij volgens mij ook verder in op hoe je dit zelf op een natuurlijke manier kan aanvoelen. Ik heb net de cursus aangeschaft en ben heel benieuwd wat het me gaat brengen. Misschien voor andere ook intressant om eens naar te kijken. Ze is ook actief op instagram en youtube.

3 dagen geleden

Ik heb wel lichtjes meegeduwd hoor, anders kwam ie er echt niet uit 🤣. En toen het hoofdje stond even gepauzeerd om niet gigantisch uit te scheuren.

3 dagen geleden

Reactie op RomantischeWind081039

Ja precies, dat wil ik deze keer ook. In het bad kreeg ik persweeën, maar t ...
Precies hetzelfde gehad, ik heb het op eigen kracht moeten doen want ik had geen persweeen maar daardoor 3 uur bezig geweest ik was echt gesloopt. Ik wil deze keer wachten tot mijn lichaam er echt helemaal klaar voor is en de baby zelf die kant op komt.

3 dagen geleden

Reactie op Anomama123

Precies hetzelfde gehad, ik heb het op eigen kracht moeten doen want ik had ...
Oja ik kreeg rust van mn lichaam tussen volledige ontsluiting (niet gemeten trouwens) en persfase. Viel toen bijna in slaap. Duurde een minuut of 10 en toen werd de tijger wakker 🤣🤣

2 dagen geleden

Ik heb ook wat filmpjes op youtube gekeken van bridget teyler, zoals deze https://youtu.be/BhluKd4oQBE?si=erypbUwq4ecYXQ1r Ik vond dit heel inzichtgevend en geeft me vetrouwen dat het deze keer wel anders kan. Wellicht hebben jullie er ook wat aan.

2 dagen geleden

Op instagram is het account vrijegeboorte ook heel fijn. Veel ontspannen en rustige bevallingen te zien met veel eigen regie.

2 dagen geleden

Op instagram is het account vrijegeboorte ook heel fijn. Veel ontspannen en ...
Ja die heb ik voor mijn vorige bevalling veel gekeken, net als haar boek

2 dagen geleden

Wat fijn om dit te lezen! Ik hoop nu met mijn eerste ook voor zo’n soort ervaring te gaan. Hoe gaan jullie er mee om als een hulpverlener toch je blijft wijzen op die 10 cm? Ik wil zelf ook wachten tot de pers weeën❤️

2 dagen geleden

Reactie op Linnnnnnn

Wat fijn om dit te lezen! Ik hoop nu met mijn eerste ook voor zo’n soort er ...
Ik las laatst van een verloskundige: als de baby eruit is weten we vanzelf dat ze 10 cm had, dat hoef ik niet te voelen😄 en dat als je persweeën krijgt, je er van uit mag gaan dat je lichaam dat juist aangeeft. Die 10 cm is ook maar een gemiddelde.

2 dagen geleden

Reactie op Linnnnnnn

Wat fijn om dit te lezen! Ik hoop nu met mijn eerste ook voor zo’n soort er ...
Ik wil het met mn verloskundige bespreken, in mn bevalplan opnemen, mn vriend instrueren dat hij voor mijn wensen mag gaan staan, en voorstellen om andere houdingen te proberen om de persreflex te activeren (zoals squatten) of juist te gaan rusten en mn vriend bijv mn rug te laten kriebelen (zodat er meer oxytocine vrij komt en mn lichaam hopelijk in de volgende fase belandt)

gisteren

Ik las laatst van een verloskundige: als de baby eruit is weten we vanzelf ...
Dank voor je bericht, slim om dan inderdaad dit terug te geven aan een mogelijke hulpverlener!

gisteren

Reactie op Kruidnagel

Ik wil het met mn verloskundige bespreken, in mn bevalplan opnemen, mn vrie ...
Dank voor je advies, erg helpend! Ik ga dit nu ook in mijn beval plan meenemen. Heel slim trouwens qua optie voor het rusten, nog helemaal niet zo bekeken!

16 uur geleden

De eerste helft van de bevalling tot het hoofdje zichtbaar werd, heb ik eigenlijk alleen maar mee ‘gezucht’. Toen dat niet meer werkte en het hoofdje steeds weer verdween, bleek ze vast te zitten met haar schouder dus het hele hypnobirthen kon het raam uit en ik moest op handen en voeten zo hard persen als ik kon. Het zou zeker wel moeten kunnen (fetal ejection reflex) maar dan moet alles meezitten en er geen complicaties zijn.