12 Reacties

vorige week

Ik slik alleen omega 3 omdat ik geen vis eet, maar verder ook niet! Heb het idee dat je met een gevarieerd dieet ook alles binnenkrijgt. En alle waarden waren bij het bloedprikken ook goed :)

vorige week

Reactie op PaulavdWeele

Ik slik alleen omega 3 omdat ik geen vis eet, maar verder ook niet! Heb het ...
Wat heb ze bij jou geprikt dan? Ik zag in de app dat ik niet voldoende vitamine A, B6, foliumzuur en ijzer binnen krijg via mijn voeding. Alleen ijzer wordt bij mij geprikt volgens mij...

vorige week

Ik vind het knap dat je bewust bezig bent met je voeding, want zelf heb ik daar moeite mee om het goed bij te houden. Halverwege de zwangerschap kan het nog zinvol zijn om evt tekorten aan te vullen. Foliumzuur (tot week 10 a 12) en vitamine D blijven belangrijk gedurende de hele zwangerschap, en ijzer, calcium, jodium en omega-3 spelen een rol bij de groei en ontwikkeling van de baby. Je zou een diëtist of verloskundige kunnen raadplegen. Zij kunnen op basis van jouw huidige voedingsschema beoordelen of je nog extra suppletie nodig hebt. Zwangerschapsvitamine kanveilig zijn om tekorten te voorkomen, maar als je liever zonder pillen wilt, dan kun je proberen bewuster bepaalde voeding toe te voegen aan jouw eetpatroon. Ik neem extra vitamines in doordat ik niet voldoende binnen krijg. In de weken dat ik geen of niet genoeg vis eet, dan neem ik Omega 3 in.

vorige week

Reactie op Starlight42

Ik vind het knap dat je bewust bezig bent met je voeding, want zelf heb ik ...
Dankjewel! Ik wil het graag heel goed doen, maar twijfel soms wat nou het beste is... Er is zoveel informatie Ik kom wat A, ijzer, B6 en foliumzuur tekort via mijn voeding. Ik heb wel roosvicee ferro gekocht om mijn ijzer goed te houden en probeer vaker wortelen (vitamine A) en spinazie (foliumzuur) te eten. Ik hoop alleen dat ik geen tekorten had in de eerste 3 maanden en dat het effect had op ons kindje.

vorige week

Reactie op Derdeopkomst2025

Dankjewel! Ik wil het graag heel goed doen, maar twijfel soms wat nou het b ...
Ik had gelezen in een zwangerschapboek van mijn verloskundigenpraktijk dat ons lichaam goede voedingsstoffen aanmaakt voor de baby. Ons lichaam heeft vaak een buffer in de eerste maanden voor veel voedingsstoffen. Dit had ik meegekregen van mijn gynaecoloog. Ik denk dat het niet gelijk problematisch is als je tijdelijk iets minder van bepaalde vitamine binnenkrijgt. Voor je huidige tekorten kan je kijken welke voedingsmiddelen je allemaal kunt nemen om het aan te vullen. Zoals voor vitamine A zoeteaardappel, boerenkool, eieren, zuivel. (Geen leverproducten) Voor ijzer kan je linzen, volkoren producten en vlees met vitamine C te nemen, zoals sinaasappelsap om de opname te verbeteren. Rond de tijden dat je ijzerrijke maaltijden hebt, koffie en thee vermijden (volgens mij remt dit anders de opname) En voor vitamine B6 had ik gelezen dat dit in kip, banaan aardappelen, volkoren producten en noten zit. Voor foliumzuur kun je ook broccoli, volkoren producten, peulvruchten en citrusvruchten opnemen in je voeding. Over de eerste 3 maanden kan je evt bespreken met je verloskundige. Maar ik vind het hartstikke goed dat je zo goed oplet en genoeg uit voeding wilt halen. Dus geef je hopelijk jullie kindje een keisterke basis voor de rest van de zwangerschap Een milde zwangerschapsmultivitamine zonder overdreven hoge doseringen kan je overwegen als aanvulling

vorige week

Reactie op Starlight42

Ik had gelezen in een zwangerschapboek van mijn verloskundigenpraktijk dat ...
Wat een lieve, uitgebreide reactie. Dankjewel!

vorige week

Wat een lieve, uitgebreide reactie. Dankjewel!
Geen probleem! Ik heb vooraf van mijn zwangerschap best wat moeten lezen (voor kinderwens) en veel moeten opletten met mijn voeding. Ook had ik gevraagd aan een diëtiste. Dus ik begrijp heel goed dat je meer zekerheid wilt en misschien zelfs wat motivatie 🙈 Veel succes 😊💖

vorige week

Wat heb ze bij jou geprikt dan? Ik zag in de app dat ik niet voldoende vita ...
Niet alles geprikt inderdaad, ijzer en vitamine D waren goed. De rest ga ik ook eens even via een app checken 🙈

vorige week

Reactie op PaulavdWeele

Ik slik alleen omega 3 omdat ik geen vis eet, maar verder ook niet! Heb het ...
Bij de eerste bloedprik waren mijn waarden ook goed. Er volgt binnenkort een bloedprik voor mij voor ijzer (als het goed is). Hopelijk zit dat dan straks ook nog goed. 🤞🏻

vorige week

Reactie op PaulavdWeele

Niet alles geprikt inderdaad, ijzer en vitamine D waren goed. De rest ga ik ...
Ben benieuwd! Ik heb de eetmeter gebruikt. Wel even een klusje dat invullen, maar na een week heb je een duidelijk beeld denk ik. Zo kon ik ook zien wanneer mijn voeding "perfect" was wanneer ik wat aanvullingen had gedaan

vorige week

Ik gebruik enkel magnesium. Die zwangerschapsvitamine is al sinds 13 weken niet meer nodig geloof ik. Gelukkig want ik werd er erg misselijk van haha

vorige week

Enkel d3 omdat ik die tekort kom