2 Reacties
10 uur geleden
Oeh lastig. Je hebt zeker recht op ouderschapsverlof en dat mogen ze eigenlijk niet weigeren. Echter mogen ze je volgens mij wel vragen om je verlof op een andere dag op te nemen, als dit zwaarwegend bedrijfsbelang is. Wat dat precies inhoudt weet ik ook niet, wel dat ze bij mijn vriend op het werk bijv voorkeur hebben juist om de vrijdag op te nemen zodat werkzaamheden het minst last ervan hebben. Maar voor ons is dat ook te regelen waarschijnlijk.
Ik kan me voorstellen dat als de vrijdag al onderbezet is dat ze wel om mogen verzoeken dat je een andere dag kiest. Maar als je twijfelt zou ik het checken bij een arbeidsjurist.
Als je echter je contract helemaal aan wil passen naar de vrijdag vrij mag je baan dat volgens mij idd wel weigeren. Net zoals je soms een minimaal aantal uur hebt wat je moet werken (volgens contract) om bij een bedrijf te werken. Nogmaals ik ben geen jurist...
Succes hopelijk komen jullie er samen uit!
9 uur geleden
Wat kloten, want in principe wil je dat werk jouw rechten accepteert en wil je dit gedoe niet. Maar het is vrij simpel; je verlofkeuze is een mededeling geen overleg. Bij problemen zoals nu mogen ze een brief regelen van HR/personeelszaken met wat dan precies dat zwaarwegende belang is. Dat is vaak al een stap moeilijker. Mocht de brief er komen: vakbond en/of rechtsbijstand er naar laten kijken of het nou echt zo zwaarwegend is. Bezetting is bv geen reden want ze kunnen gewoon iemand anders inhuren voor die uren. Vervelend voor ze, maar pech.