31 Reacties

4 dagen geleden

Hier ook voorgeschreven gekregen ivm tweeling zwangerschap en bmi.. Vorige zwangerschap ook maar toen heb ik het afgewezen. 🫢

4 dagen geleden

Reactie op Lientje819

Hier ook voorgeschreven gekregen ivm tweeling zwangerschap en bmi.. Vorige ...
Ga je het deze keer wel doen? En zo ja, wat heeft ervoor gezorgd dat je het deze keer wel wilt

4 dagen geleden

Reactie op EnergiekeBij046292

Ga je het deze keer wel doen? En zo ja, wat heeft ervoor gezorgd dat je het ...
Ik heb de uitleg al gehad maar voelde een beetje overdonderd. Zo van je komt ervoor in aanmerking ik ga het voorschrijven.. Terwijl ik altijd goed mijn "onderzoek" doe. Dus dat ga ik nog steeds doen. Hoewel ik natuurlijk het beste wil. Lastig dus 😅

4 dagen geleden

Ik heb dit gesprek ook met de gyn en de verloskundige gehad. Het blijkt uit onderzoek dat het het risico vrij flink beperkt en dat er tot zover bekend vrijwel geen bijwerkingen zijn en het niet schadelijk is. Dus ik ga het wel nemen, wil zo min mogelijk risico lopen op dysmaturiteit of pre eclampsie/helpp. Heb wel getwijfeld omdat het bij mij bij toeval ontdekt werd bij 41+5 maar ja.. Toch maar liever preventief dan straks met de ellende zitten denk ik dan maar.

4 dagen geleden

Ja hier ook vanaf 12 weken mee begonnen. Vermindert aanzienlijk de kans op hoge bloeddruk, suiker en verbetert de doorbloeding van de placenta. Het is inderdaad een laag gedoseerde vorm van aspirine (wel net ff iets anders dan wat je bij de drogist haalt!) wat de bloed verdunt. Hier voorgeschreven in verband met hogere leeftijd en tweelingzwangerschap, die beide een verhoogd risico op die klachten geven. Ze zeggen dat het beste is om voor het slapen te nemen. Ik gebruik het nu een week en merk dat ik wel wat maagpijn (niet zuur) heb ‘s nachts en smorgens. Misschien dat nemen met yoghurt ofzo helpt, maar dat zal ik nog met de arts overleggen.
Ik ben deze week (12) ook gestart. Ik krijg het omdat ik vasculitis heb(een probleem met bloedvaten). Hierdoor is de kans op miskramen, zwangerschapsvergiftiging en nog een aantal dingen vergroot. Liever preventieve zorg dan erna. Gyn benadrukte dat dit mij maar ook de baby erg kon helpen. Daarnaast slik ik ook extra calcium en vitamine D op voorschrift

3 dagen geleden

Ik start er ook vandaag mee met 12 weken. Ik had ook pre-eclampsia bij mijn eerste. Heb het bij mijn tweede ook gebruikt en toen geen pre-eclampsia ontwikkeld.

3 dagen geleden

Ik start er morgen ook weer mee. Mijn eerste dochtertje is bij 35+2 overleden in mijn buik door de slechte doorbloeding van de navelstreng en placenta (wat wij niet wisten toen). Vorige zwangerschap ook acetyl80 gebruikt op aanraden van de gynaecoloog en gelukkig een gezonde dochter mogen krijgen. Dus nu ook bij de 3e zwangerschap doen we er alles aan om hopelijk een gezond kindje te mogen krijgen ❤️

3 dagen geleden

Ik ben er ook mee gestart op advies van mijn gynaecoloog omdat het mijn eerste zwangerschap is en het om een tweelingzwangerschap gaat. Ik twijfelde eerst wel maar heb toch de keuze gemaakt om het te gaan slikken. Ik neem het nu standaard na de maaltijd en omdat het de opname van calcium vermindert slik ik daarnaast ook calcium.

2 dagen geleden

Hi dames, Zijn er ook mommy’s die het op eigen initiatief nemen? Of altijd op advies van de gyn? Ik heb een aantal jaar geleden een vrij late miskraam gehad (11wkn) en wil eventueel preventief ascal nemen. Ik ben 40+, te hoge BMI en veel diabetes in de fam. Over twee weken heb ik de termijnecho en intake bij de VK en wil dit dan ook bespreken. Maar ben even nieuwsgierig of er ook dames zijn die dit uit eigen beweging nemen. 🤗

2 dagen geleden

Reactie op Lula M.

Hi dames, Zijn er ook mommy’s die het op eigen initiatief nemen? Of altijd ...
Ik zou zoiets toch niet op eigen initiatief doen, zonder overleg. Maar ik denk dat in jouw situatie het advies sowieso wel gegeven zal worden.

2 dagen geleden

Reactie op Zuremat

Ik zou zoiets toch niet op eigen initiatief doen, zonder overleg. Maar ik d ...
Oke dankjewel!

2 dagen geleden

Reactie op Lula M.

Ik zou je vraag nu alvast mailen? Zijn toch weer 2 weken? Het werkt als een soort bloedverdunner. Ik zou het overigens wel aandurven onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet 😘 Wel stoppen na 36 weken (in de meeste gevallen) ivm bevalling

2 dagen geleden

De verloskundige heeft me op basis van ons intakegesprek doorverwezen naar de gynaecoloog voor 'babyaspirine' omdat mijn moeder zwangerschapsvergiftiging heeft gehad bij mijn oudere broer, dit mijn eerste zwangerschap is en ik een te hoog bmi heb. Allemaal risicofactoren om het zelf ook te ontwikkelen. Door het telefoongesprek met de gynaecoloog heb ik geen moment getwijfeld om de medicijnen te nemen. Ben er een paar dagen geleden mee begonnen rond 12 weken en heb geen last van bijwerkingen. Maar let wel op; echt alleen op recept/indicatie van de gynaecoloog nemen want de medicijnen zijn wel anders dan aspirine uit de drogist. Het zijn in feite bloedverdunners dus niet op eigen houtje doen.

2 dagen geleden

Reactie op Lula M.

Ik kreeg de uitleg om te starten op 12 weken en stoppen op 36 weken! Behalve dat ik het niet op eigen houtje zou nemen.. (kan dat überhaupt aangezien het wordt voorgeschreven?) ben je ook nog te vroeg in je zwangerschap om ermee te beginnen als ik je bericht zo lees!

2 dagen geleden

Reactie op Lientje819

Ik kreeg de uitleg om te starten op 12 weken en stoppen op 36 weken! Behal ...
Dank voor je reactie. Ik ga het bespreken met de VK. Die zien wij op precies 12 weken, dus goed moment om er dan eventueel mee te starten.

2 dagen geleden

Reactie op MHMHM

Ik zou je vraag nu alvast mailen? Zijn toch weer 2 weken? Het werkt als een ...
Je hebt gelijk! Heb vast een mailtje gestuurd. Dank voor het meedenken 🥰

2 dagen geleden

Hier ook starten vanaf 12wk op advies van gynaecoloog. Vorige zwangerschap was ons zoontje pre- en dysmatuur door een te hoge doorbloeding in de placenta. Hopelijk dat het hiermee voorkomen kan worden

gisteren

Hi, ik moet straks ook Ascal gaan slikken. Ik heb namelijk een chronische nierziekte (IGA-nefropathie) deze is overigens heel erg stabiel en mijn nierfunctie is gewoon 90%. Merk er helemaal niks van zeg maar. Maar hierdoor is er dan een verhoogd risico op zwangerschapsvergiftiging, vroeggeboorte, laaggeboorte gewicht etc. Ik ben onder behandeling/controle bij een arts en gynaecoloog in het UMCG en ik doe ook mee aan een onderzoek/studie over het het gebruik van ascal, nierziekten, zwangerschap etc. Aangezien ik bij een academisch ziekenhuis onder controle sta, lijkt het gebruikt mij daarom volkomen veilig.

gisteren

Ik moet het ook gebruiken. Aan het einde van de 1e zwangerschap ook een hogere bloeddruk. Daarom nu het advies om 160 te gaan slikken. Wat is de hoeveelheid die jullie innemen? Ik ben vandaag precies 12 weken maar ik durf het nog niet helemaal in te nemen.