16 Reacties

4 dagen geleden

Wij gaan ze allemaal doen. Niet omdat we het direct weg zouden halen mocht er wat uit komen maar wel dat we daar een goede en wel overwogen beslissing over kunnen nemen. Een kind is sowieso een verandering in je leven, maar mocht er onverhoopt iets zijn dan moet je hier wel mee om kunnen gaan en dit ook kunnen faciliteren. Ik denk dat je daarom er goed aan doet als je ruimte hebt om hier over na te kunnen denken wat de gevolgen kunnen zijn. Zodat je dit ook samen kan bespreken en kan zorgen dat de verwachtingen hetzelfde zijn in de relatie en de neuzen dezelfde kant op staan. Dat is tenminste hoe wij erin staan.

3 dagen geleden

Ik ga 100% alle screenen doen. Wij waren in juni-jul-aug zwanger. Maar uit nipt bleek down. Dus het gesprek hoeven wij niet te voeren. 100% dat we dat doen.

3 dagen geleden

Sowieso wel allemaal. En uitgebreide NIPT. Heb al de ervaring van een zoon waarvan we de zwangerschap hebben moeten afbreken wegens niet levensvatbare afwijkingen. Nu heb gelukkig een gezonde dochter, maar ik zou het nooit over mijn hart verkrijgen om een tweede te krijgen met een afwijking die voorkomen had kunnen worden. Voor het kind zelf en voor mijn dochter die daar waarschijnlijk ook heel haar leven mee opgezadeld word. Daarnaast zou ons gezin de zorg voor een zorgintensief kind niet aankunnen. Nu kan het altijd misgaan zelf met de goede echo's etc. Maar ik wil het zoveel mogelijk beperken.

3 dagen geleden

Reactie op Floki

Sowieso wel allemaal. En uitgebreide NIPT. Heb al de ervaring van een zoon ...
Helemaal met jou eens. Wij hebben ook de zwangerschap afgebroken. Wij zouden niet de zorg kunnen leveren. En de kans dat de beperkingen te groot zijn voor een fijn leven was heel groot. Hoe groot het verdriet ook was door het stoppen. Geen seconde spijt van gehad. Maar ben het dus helemaal eens met je verhaal. Zo staan wij er ook in. Ik was wel blij dat ik en mijn partner al eerder gesproken hebben over de wat dan momenten. Voordat ik zwanger was.

3 dagen geleden

Ik weet ook uit ervaring dat ik na een bewuste zwangerschapsafbreking weer kies voor een volledige screening en controle bij de gynaecoloog. De kans op herhaling van veel vocht in de hersenen met als gevolg hersenschade is er weer en dat wil ik niet voor mijn kindje.

3 dagen geleden

Zeker alle testen doen voor dezelfde redenen als mensen al genoemd hebben. Daarnaast denk ik dat het voor je eigen gezondheid ook risico’s kan mee brengen als je dit niet doet. Mijn vraag aan jou (zonder dat ik zal oordelen) waarom twijfel je en wat zijn de redenen om het niet te doen?

3 dagen geleden

Zeker doen. Er hoeven niet perse afwijkingen bij een kindje te zitten, maar je wilt ook weten dat je placenta goed zit en je daar geen complicaties krijgt. Voor topics als deze kan ik ook maar een ding meegeven; niet automatisch denken dat alles goed is of maar op de natuur vertrouwen dat dat het wel oplost. Ik heb in t verleden gedacht; zal wel goed zijn. Of dat als een kindje niet levensvatbaar zou zijn het lichaam het echt wel herkent. Niet dus. Nooit denken dat het jezelf niet kan overkomen

3 dagen geleden

Wij gaan in principe alleen de eerste echo doen! De nipt zou voor ons geen uitslag geven die voor ons zou betekenen dat we de zwangerschap zouden afbreken. Tweede echo kleine twijfel, maar weet dat er vaak verkeerde inschattingen zijn over bijv. De grootte van je kindje waardoor dit extra stress kan geven terwijl er dan na de geboorte niks aan de hand blijkt. Voor het kleine percentage dat er een ernstige afwijking is zoals een open ruggetje of schedel nemen wij het risico van niet weten. Uiteindelijk weet je toch hoe het met je kind gaat, en wij willen graag niet onnodig angst krijgen.

3 dagen geleden

Wij doen alles wat mogelijk is om te testen. Ik wil geen kindje met een afwijking. De wereld is al hard genoeg zonder en ik ga dat persoonlijk niet trekken. Daar heeft iedereen een eigen mening over. Wij willen dat gewoon niet.

3 dagen geleden

Wij gaan de nipt en de echo’s doen. Ik ben altijd graag goed geïnformeerd en als alles goed is is het ook fijn om de geruststelling te hebben en je kindje te kunnen zien. Ik heb geen idee wat ik zou doen als er iets ernstigs aan de hand zou zijn, maar dan weet ik het in ieder geval en kan ik mij goed voorbereiden ❤️

3 dagen geleden

Wij gaan alle testen wel laten doen. Sws om goed voorbereid te zijn en stel er komt wel wat uit kunnen wij daar naar handelen als het nodig is.

2 dagen geleden

Wij gaan ook alles laten checken.. We beseffen ons ook goed dat er bij de geboorte of na de tijd ook altijd wat kan gebeuren. Maar ik ben 41 dus de kans op afwijking is ook iets groter.

gisteren

Reactie op Sarah <3

Wij gaan de nipt en de echo’s doen. Ik ben altijd graag goed geïnformeerd e ...
Na zelf het mee gemaakt te hebben, merk ik dat ik heel blij was dat we het er al over gehad hadden voordat we zwanger werden. Het hoeft nog niet definitief te zijn maar het is wel fijn dat je samen van elkaar weet waar je staat.