8 Reacties

Ik heb mezelf voorgenomen om te proberen bij 5 cm voor het bevalbad te gaan als “pijnstilling” als dit niet werkt kan ik alsnog kiezen voor een ruggenprik want het duurt 1,5 uur voordat de anesthesist dat klaar heeft.

16 uur geleden

In het ziekenhuis waar ik verwacht is standaard een walking epidural, dus dan voel je wel wat van je benen en ben je minder aan bed gekluisterd. Zelf wil ik geen morfine omdat ik daar in het verleden heel naar van ging hallucineren (monsters, spinnen, hele personen) en dat wil ik echt niet. Mijn plan nu is om het zonder medicinale pijnstilling te proberen, als dat niet lukt (of als ik te uitgeput raak) wordt het toch een ruggenprik en dan denk ik daar vrede mee te hebben. Over of morfine slecht is voor je kindje, daarom is morfine geen optie tijdens de uitdrijvingsfase, daar wordt goed op gelet.

16 uur geleden

Hee, Net als jij wil ik het eerst op eigen kracht proberen. Mijn opties zijn ook de douche/ bevalbad en heb idd ook een kam. Ga echt proberen op mijn ademenhaling te letten, schijnt dat je daar ook heel veel mee kan. Dit is mijn 1e zwangerschap, dus voor mij is ook alles nieuw. Maar mocht ik uitgeput raken of het niet meer trekken, dan sta ik open voor een epiduraal of fentanyl pompje. De keuze waar ik dat moment voor kies, is afhankelijk van hoe ver mijn ontsluiting is. Wat goed is om te weten: zit je op 3- 5 cm, dan is het nog te vroeg om aan een fentanyl (morfine) pompje te gaan. Dit werkt namelijk maar tijdelijk, en anders heb je er op het laatst niet zoveel meer aan. Daarom willen ze die liever niet te vroeg geven. Mooie is wel hieraan dat het kort/ snel werkt en daardoor ook niet zo slecht is voor de baby. Ze houden tijdens het gebruik van het pompje de kleine goed in de gaten hoe hij/zij erop reageert. Wat goed is om te weten bij een epiduraal: hiermee wordt voornamelijk de buik verdoofd, het kan zijn dat het en beetje na beneden zakt naar je bovenbenen, maar je benen kun je blijven bewegen, alleen voelen ze wat zwaarder en slaperiger aan. Hierdoor mag je niet alleen het bed uit als je die behoefte hebt, omdat je benen je gewicht niet altijd meer kunnen dragen door de verdoving. Ik werk zelf in het ziekenhuis en ik assisteer de anesthesioloog bij het zetten ervan. Juist omdat ik zie wat een verlichting en opluchting het vrouwen geeft, sta ik er open voor, mocht ik uitgeput raken 😊. Bij ons in het ziekenhuis is het zo: als een wens voor epiduraal aangemeld wordt, moet de zwangere binnen het uur geholpen worden. :)
Ik twijfel ook enorm. Heb in ieder geval de tens aangeschaft voor thuis (de eerste 5 cm). Schijnt met name fijn te zijn bij rugweeen. En evt overweeg ik morfine of ruggenprik. Morfine is heel snel uitgewerkt als het moet, dus mij is verteld dat het echt weinig kwaad kan voor de baby. Kunnen ze zo uitzetten.
Een TENS apparaat is een optie, maar niet iedere verloskundige heeft die dus vraag er eens naar. Of lachgas is ook een optie maar niet ieder ziekenhuis heeft dat 🙂

15 uur geleden

Reactie op NieuweMama13

In het ziekenhuis waar ik verwacht is standaard een walking epidural, dus d ...
Dit hier precies hetzelfde! Vraag of er een walking epidural/ruggenprik light bij je ziekenhuis mogelijk is. Want dat heeft toch een stuk meer voordelen, mocht het zonder pijnstilling niet gaan ❤️
Vraag aan je verloskundige extra uitleg over de vormen van pijnstilling. En check ook even je verzekering: bij sommige verzekeringen krijg je (de huur van) een TENS-apparaat vergoed. Zelf heb ik bij mijn vorige zwangerschap een ruggenprik gehad voor pijnstilling. Dat was echt een verademing na al 12 uren regelmatige weeën en nog maar 3 centimeter ontsluiting. Overigens was de anesthesioloog er binnen 10 minuten, terwijl het 4 uur 's nachts was. Dus check even of die anderhalf uur wachttijd wel klopt. Ik ben destijds op een bevalcursus heel slecht en negatief geïnformeerd over pijnstilling, terwijl het in het ziekenhuis veel positiever en beter geregeld was dan mij werd voorgeschoteld. Vandaar mijn advies om het echt goed te bespreken met je vk of gyn, zodat je de juiste info krijgt die bij jouw situatie past.

9 uur geleden

Ik had been weeen en vond het daardoor enorm fijn om de benen niet te voelen! Voeten had ik wel gevoel en kon ik prima bewegen (hoort ook volgens mij)