21 Reacties

vorige week

Ik denkt dat je dit voor jezelf moet beslissen. Als je erbij huilt, wat win je er nog bij? Je kindje zal het zeker ool goed doen op kunstvoeding en jullie vinden daar je weg wel weer in. Je kan ook deels kunst en deels borstvoeding geven. Wat lukt er niet bij borstvoeding? Wat vind je zwaar? Heb je een lactatiedesundige al eens geprobeerd?

vorige week

Reactie op Ikigai

Ik denkt dat je dit voor jezelf moet beslissen. Als je erbij huilt, wat win ...
Borstvoeding lukt wel, maar het vraagt zoveel energie van mn lichaam en heb het idee dat ik alleen maar melk geef de hele dag.

vorige week

Mijn ervaring is dat het even bikkelen is met borstvoeding in het begin, gevoel dat je hele dag zit te voeden. Maar dat het straks ook snel minder intensief wordt en er meer tijd tussen de voedingen komt te zitten. Ik geef nu voor de derde keer borstvoeding en ik heb ook steeds de neiging om te stoppen, maar toch 2x 6 maanden gevoed en dat ga ik nu vast weer doen. Mijn oudste twee hebben een hele goede weerstand en ik maak mezelf wijs dat dit door de borstvoeding komt en dat het het dus waard was 😅 Maar ik denk dat je alleen zelf kan weten of je het waard vindt om door te zetten of te stoppen! Met beide worden kinderen groot, het gaat vooral om je eigen afweging hierbij 😉

vorige week

Ik heb op hetzelfde punt gestaan. Tot huilend aan toe in de nachten omdat ik het niet meer trok, mentaal en fysiek. Uiteindelijk wel doorgezet en nu met 5 weken moet ik zeggen dat het echt stukken beter gaat. Nachten blijven soms lastig maar gaat echt al zoveel beter als op 2 a 3 weken. Maar welke keuze je ook maakt, kijk vooral wat jou het meest gelukkig maakt. Je baby heeft hier veel meer aan, en dan maakt het niet uit of dat kunst of borstvoeding is

vorige week

Bij onze oudste zijn we na 8 weken opgenomen op de kinderafdeling omdat ik er zelf aan onderdoor ging. Borstvoeding hoeft niet ten kosten gaan van alles. Ging jezelf om ook te kunnen genieten en met je kleine bezig te zijn op een andere manier. Kunstvoeding geven wij bij onze dochter nu tussen de 2 en 4 uur. Dus is ze onrustig en wil ze echt drinken dan krijgt de gewoon drinken. Wij voeden op verzoek net als met Borstvoeding.

vorige week

Wat voor hulp zou je willen? Ik vond het in het begin ook zwaar, vooral omdat ze toen per voeding soms een uur dronk wat maakte dat ze wel 8 uur per dag aan de borst zat. En dan nog de regeldagen. Nu is dat veel beter en ervaar ik het niet als last, juist lekker makkelijk in de nacht of als je op de bank met haar voor de tv zit en ze zoekt ineens naar je tepel. Ik hoef niet op te staan. Iedereen heeft zijn eigen coping maar wat mij hielp is gewoon op de automatische piloot doen en niet te veel over nadenken hoe zwaar het is. Mijn mantra was dat het een fase is. Dat maakt ook dat ik de coping die ik had echt prima vond, het is zo een korte periode en het doel is heel goed dus daar kan je je doorheen slaan geloof ik zelf . Voor langdurige problematiek waar je echt aan doorgaat adviseer ik deze coping natuurlijk niet. Geeft het jou lucht dat het beter wordt ?

vorige week

Het is echt een persoonlijke keuze, bij m’n oudste heb ik nooit volledig kunnen voeden en vind dat soms wel een beetje lastig maar weet ook dat ik alles heb gegeven toen. Nu lukt het na een poos doorbijten wel en krijgen we ook rust erin. Elke druppel die ze gehad heeft is mooi mee genomen maar het hoeft niet ten kostte van alles te gaan. Je zou een Lactatiekundige om advies kunnen vragen of evt een combi doen van kunst en borst dat jij je rust hebt en de baby toch ook borstvoeding heeft. T hoeft niet perse of dit of dat te zijn het kan ook en, en zijn

vorige week

Je kunt er ook voor kiezen het te combineren, zo veel mogelijk BV vanwege de voordelen en als je niet genoeg kolft of gewoon vast 1 flesje of 2 flesjes KV per dag geven.

vorige week

Ik herken wat je zegt! Ik vind het ook erg zwaar en heb overwogen te stoppen. Heb nu met mijzelf afgesproken dat ik het in ieder geval tot 6 weken wil volhouden (in alle redelijkheid natuurlijk). Dat is een soort stipje op de horizon en na die 6 weken wil ik verder kijken. Eventueel kan je ook nog een lactatiekundige laten meekijken, die hebben soms tips om het makkelijker te maken! En uiteindelijk is het allerbelangrijkste: blije moeder, blije baby!

vorige week

Heel herkenbaar mentaal en fysiek, ook qua huilen. Nu dochter van 5 weken en pff het vraagt veel. Er zijn voor mij nog teveel mooie momenten. Juist als het zwaar is volgt er vaak weer een minder zware dag; of dag dat je het ziet zitten; dat geeft weer moed om door te gaan + dat ik probeer bewust te genieten overdag van de momenten samen met m'n dochter aan de borst. Dan wil ik het toch niet missen. Is het een optie om je partner gekolfde melk te laten geven, zodat jij misschien vast wat (voor) kan slapen? Bv en kv het is beiden goed. Daar hoef je geen schuld over te voelen. Dat jij je goed moet voelen is het belangrijkste, dan kan je ook voor je kindje zorgen. Succes met de keuze!

vorige week

Weet dat het niet zwart wit is en je poeder en borst ook gewoon kunt combineren! Heb ik bij mijn eerste van de 4 maanden, 3 maanden gedaan. Luchtte enorm op, hoefde daarom ook niet te kolven en kon gewoon weg zonder eerst me een slag in de rondte te moeten kolven. Borstvoeding is mooi en misschien inderdaad het beste maar ook enorm intens en je moet er niet alleen maar ongelukkig van worden. Daar wordt namelijk je baby ook niet gelukkig van. Die heeft liever een happy mommy en poedervoeding dan een ongelukkige moeder met borstvoeding.

vorige week

Uiteindelijk maak je die keus helemaal zelf! Borstvoeding is idd pittig maar dat wordt steeds relaxter naarmate je kindje minder vaak gaat drinken. Mij helpt het om dagelijks voor het slapen stil te staan bij alle mooie momenten waar ik dankbaar voor ben die dag, zowel wel als niet gerelateerd aan de baby. Dan weet ik weer waar ik het voor doe en motiveert weer om door te zetten.
Heel herkenbaar, ik zat ook na een paar dagen ongeveer elke voeding te huilen. In overleg met een lactatiekundige geef ik nu borstvoeding als ik er zin in heb. Heb ik geen zin, dan maken we een fles kunstvoeding en zet ik een kolfapparaat aan om m'n borsten leeg te halen. Op deze manier blijft het voor mezelf ook leuk en hoop ik nog een tijdje met plezier borstvoeding te geven op deze manier. Als ik het overigens helemaal van mezelf liet afhangen en de rationele voordelen van borstvoeding zou negeren was ik al gestopt met borstvoeding. Het is dat ik weet dat het voordelen biedt en het een ultieme troost is dat ik het nog een tijdje wil proberen op deze manier. Maar ik kan er eerlijk gezegd nu al naar uitkijken dat mijn lichaam straks weer van mij is.

vorige week

Ik combineer het nu sinds een week of 5 denk, mn kindje is nu 7 weken. In de ochtend doe ik nog live aan de borst, dan heb ik de tijd om lekker samen wakker te worden. Dan meteen daarna ook even kolven, en dan later op de dag nog twee keer kolven. Rest is flesvoeding. Zorg dat er altijd een portie borstvoeding in de koelkast staat, dus ik kolf eentje vooruit zegmaar. Probeer om en om bv/kv te geven. Dit geeft voor ons én flexibiliteit (als bv of kolven niet uit komt ivm haast ofzo dan doen we gewoon twee kv achter elkaar), én we hebben de voordelen van bv nog. En als we op een terrasje zitten en ze heeft ineens onverwacht honger dan kan ze gewoon even aan de tiet, ook handig. Oh en ik kan ook gewoon nachten doorslapen als m’n vriend de voedingen doet. Win-win-win:)

vorige week

Bij mijn oudste vond ik het ook heel zwaar in her begin, ik heb toen met mezelf afgesproken dat ik het in ieder geval de 3 maanden vol wilde houden. Na 3 maanden hadden we inmiddels zo'n routine erin gevonden en ging het zoveel makkelijker dat ik uiteindelijk heb doorgevoed tot hij met ruim 1,5 jaar zelf stopte toen de smaak halverwege mijn tweede zwangerschap veranderde 😅 Inmiddels voed ik mijn tweede nu 7 weken, en gaat het deze keer al veel makkelijker. Borstvoeding is ook echt een leercurve, en het begin is zwaar, maar ik vond het het uiteindelijk echt waard. Ik zie veel het advies gegeven worden om te combineren, hou er wel rekening mee dat niet iedere vrouw haar productie dat aan kan. Vaak loopt de productie terug bij te weinig stimulatie.

vorige week

Hier nog iemand die met hetzelfde heeft geworsteld. Heeft, want ik doe nu alles door elkaar 🙂 Borst als ik zin heb, kolven als m’n borsten dat nodig hebben en een fles met kunstvoeding als dat nodig is. De vrijheid die dat geeft; echt heerlijk! Ik vind het heel fijn dat ik de borst nog heb. Handig als troost, soms ook handig omdat het lekker snel beschikbaar is en ik geniet er inmiddels ook van om borstvoeding te geven. Wat iedereen zegt is waar: het wordt beter (ik werd daar alleen maar boos van hoor toen dat tegen me gezegd werd met 3 weken). M’n zoon is nu bijna 7 weken oud en we zijn veel beter op elkaar ingespeeld. Ik ben heel blij dat ik niet gestopt ben. Ik trok het écht niet meer en heb voor mezelf nu een weg gevonden die oké is. Ik sta het mezelf toe elke voeding te mogen kiezen en te mogen stoppen met borstvoeding wanneer het voor mij genoeg is. En precies die vrijheid maakt dat het nu heel goed te doen is allemaal. Volg je hart en doe waar jij je goed bij voelt! Dan komt het helemaal goed.

vorige week

Oh en je mag gewoon onbeperkt kunstvoeding geven als je dit naast borstvoeding doet. Volgens het CB kan je niet overvoeden. Wij doen het dus helemaal op vraag en dat gaat heel goed!

vorige week

Reactie op Fleuri25

Hier nog iemand die met hetzelfde heeft geworsteld. Heeft, want ik doe nu a ...
Oh wat fijn om te horen zeg! Maar hoe zorg je ervoor dat je productie niet minder wordt?

vorige week

Reactie op mich199015

Oh wat fijn om te horen zeg! Maar hoe zorg je ervoor dat je productie niet ...
Het gaat hier al weken goed. Ik had een goede productie en m’n borsten kunnen het hebben als ik wat langer tussen de voedingen laat (omdat er een fles kv tussen zit). Ik laat m’n zoontje eind van middag/begin avond clusteren, voed middenin de nacht, ‘s ochtends en midden op de dag nog een keer. Dit kan live zijn of kolven. Al met al kom ik uit of 4-5 keer per dag borstvoeding en gemiddeld 3 flessen kv van 150ml.

vorige week

Ten eerste jij bent de gene die de afweging het best kan maken. Mischien heb je wat aan mijn ervaring. Het kan zijn dat je last hebt van DMR toeschietreflex reflex, dit kan je verdrietig/ negatief maken aan begin dat borstvoeding geeft of kolf. Je hormoonbalans van oxytocine veroorzaakt dot, echter dit kan met wat tijd verminderen en helemaal overgaan. Bij mijn oudste heb ik een moeilijke opstart gehad van bv waardoor ik extra moest kolven naast voeden om het opgang te brengen icm een DMR toeschiet reflex en met de slechte aanhap van mijn dochter door een korte tongriempje bij haar wat bv geven ook erg pijnlijk maakte, zorgde ervoor dat die begin periode alles behalve fijn was. Echter het tongriempje werd verholpen, de bv productie kwam uiteindelijk goed opgang, de dmr tsr werd minder en verdween met ongeveer drie maanden. Het werd met anderhalve maand veel makkelijker en je kind vraagt dan ook minder vaak om bv. Ik heb uiteindelijk mijn dochter iets meer dan drie jaar gevoed en ik ben blij dat ik in de moeilijke periode door heb gezet. Weet dat veel moefers de eerste anderhalve maand vaak moeite hebben met borstvoeding en het daarna vaak veel beter gaat en dat je er ook van kan genieten. Het goed om hulp en ondersteuning erbij te vragen van je partner maar ook van een lactatiekundige. Een partner die je goed steunt is belangrijk zeker bij de erge vermoeidheid om dit goed vol te kunnen houden. Weet dat wat je ook doet, het goed is. Maar weet dat het niet gek is dat begin boor velen zwaar is om bv te geven, weet dat het ook voor de meeste moeders beter wordt en hulp vragen erbij altijd goed is om te doen.