19 Reacties

2 dagen geleden
Hoi ik ben sinds begin Juli weer begonnen met werken. Ik werk 24 uur in de week en dan 3 vaste dagen maar als ik thuis kom ben ik ook zo ontzettend moe het is echt verschrikkelijk🥱 dus als mensen tips hebben let me know🫶🏻

2 dagen geleden
Hier hetzelfde, onze kleine is 6 maand en een week. Sinds halverwege de zwangerschap tot aan nu alleen maar gebroken of korte nachten. De kleine slaapt overigens meestal wel door maar bij me zelf lukt dat niet. Ik ben sinds 3 weken weer begonnen met werken. Als vaste nachtdienst 24 uur per week. De korte nachten zetten zich nu ook door naar overdag 4 uur slaap en klaar wakker. Dit alles bespreekbaar gemaakt bij familie werk en huisarts. Familie helpt zoveel ze kunnen, en bij de huisarts bloedgeprikt om vitamines op te krikken. Nu af gesproken om te starten met slaapmedicatie 3x per week dan wisselen we de nachten af zodat ik bij kan slapen omdat mn lichaam nu uitgeput genoeg is. Door bloeddruk schommelingen, duizelig etc. Door best een traumatische bevalling volgende maand starten met gesprekken om zo meer rust te krijgen. Voor de rest geniet ik wel ontzettend van de vrolijke kleine man en dat houd me op de been denk ik. Maar voor nu praten, meer slaap, gezond eten en meer vitamines.

2 dagen geleden
Ik heb twee kindjes dus slapen gaat overdag iets moeilijker maar probeer op de dagen dat je niet werkt in de middag eventjes een dutje te doen. Op werkdagen gaat hier mijn partner er alvast uit met de kinderen zodat ik vaak nog een half uurtje of uurtje extra kan liggen. In het weekend slaap ik uit en dan wisselen we om, daarna gaat mijn man even slapen. Mijn advies is dus denk ik: pak zoveel slaapjes die mogelijk zijn. Al is het maar een half uur langer, uiteindelijk merkte ik daardoor wel al een verschil.

2 dagen geleden
Hier ook maar ik geef ook veel bv. Wat bij mij helpt is om voldoende proteïne te eten. Eiren, noten en volle kwark. Als je bv geeft heb je extra proteïne nodig, meer dan koolhydraten en dan voel je jezelf een stuk beter al binnen een paar dagen. Dit was op advies van mijn huisarts, omdat ik ook extra bv doneer aan een ander kindje en daardoor beter op mijn diet moet letten om uitputting te verminderen.

2 dagen geleden
Ik ben ook zó vreselijk moe! En m’n nachten zijn niet eens zo slecht en ben grotendeels herstel (nog wel met bekken herstel bezig). Maar och man het maakt niet uit hoeveel ik slaap, het is alsof ik oneindig moe ben 😪. Ben echt op zoek naar manieren om meer energie te krijgen.. heb ook een peuter rondlopen dus heb t echt nodig

2 dagen geleden
Tip die ik heb gekregen (van een professional) is rusten met je ogen dicht. Minimaal 15 min, het liefst 20. Ga ergens liggen, zet een wekker over 20 min. Geen muziek in of geluiden. Evt mogen binaural beats wel. Dit helpt je lichaam weer op te laden als je over vermoeid bent. Het liefst 3x per dag zo’n moment, maar dat is vaak heel moeilijk vooral als je ook werkt. Maar anders iig gelijk uit werk even :) en in t weekend ook in de middag.
De OR methode heet het (kan je op googlen) en dat werkt om weer reserve energie op te bouwen als je echt uitgeput bent. Meest effectieve is elke 2uur. Maar elk rust moment dat je pakt is mooi meegenomen :) wel echt belangrijk om na die 20min weer op te staan en niet te gaan slapen.

gisteren
Ik ben sinds kort een beetje aan het sporten en dat geeft me wel echt energie. Niet altijd gemakkelijk om in te plannen maar doe gewoon korte workouts thuis (soms ook samen met mijn baby of man dan is meteen een momentje om te verbinden).
Verder probeer ik idd nog zoveel mogelijk te slapen (tijdens een dutje of 's ochtends als mijn man opstaat).
Bv geven vraagt veel van uw lichaam dus dat mogen we niet vergeten. Maar dat mindert meestal wel wat omdat ze op deze periode het meeste drinken (veel melk en nog weinig of geen vaste voeding, dat mindert als ze meer vaste voeding eten).
Geef vooral je grenzen aan! Denk dat heel veel mama's dit gevoel hebben maar zich forceren en zoveel mogelijk meedraaien zonder te klagen, waardoor dit normaal lijkt... Maar dat is zeker niet evident en niet nodig. 9 maand zwanger, 9 maand ontzwangeren, zeggen ze toch?!

gisteren
Yep, ben zeker moe. Gebroken nachten, borstvoeding, een peuter erbij, het gaat je niet in de koude kleren zitten.

gisteren
Hier ook..man trouwens ook. We lijken allebei soms wel uitgeput en een stel bejaarden. Gaan steeds vroeger naar bed, soms al half 9 om echt even een ruk te kunnen maken. Dat helpt wel.
Maar idd het is zwaar. Verwachting maatschappij, je zit nog onder de hormonen, snacks voeden, het ouderschap uitvinden, je nieuwe rol als ouders, partners etc. Ondertussen "klaagt" familie dat ze ons te weinig zien. Hallo..2 dagen weekend. We kunnen niet overal en iedereen afkloppen.. hebben geen eens tijd om wat te doen als gezin.
Ohja vergeet de wassen, huishouden en huisdieren niet. Nee...het is allemaal totaal niet vermoeiend om 10 ballen de lucht in te houden 😂

18 uur geleden
Ik ben erachter gekomen dat ik mogelijk autistisch ben……… krijg je zomaar op je 30ste deze mogelijke diagnose. hoogfunctionerend. En dat hierdoor het iedereen ontgaan is en dat ik daardoor zo opgebrand ben en zo vermoeid en kapot en alles me zwaar valt.
En dat mijn momenten van ‘paniekaanvallen en angst’ simpelweg autistic meltdowns waren. Nou ging een wereld voor me open.

8 uur geleden
Reactie op naiara21
Houden jullie je cyclus bij? Dat is misschien een goed tip. Ik heb sinds de ...
Goede tip! Ik dacht afgelopen zondag voor het eerst weer ongesteld te worden, maar het zette niet echt door. Nu lijkt het toch niet zo, dus geen idee. Mijn lichaam moet nog weer even balans vinden.
Maar ik was wel voor mijn zwangerschap ook extreem moe voor de menstruatie.
Nu gebroken nachten, slaapgebrek en verantwoordelijkheid erbij maakt het ook niet beter natuurlijk.

5 uur geleden
Reactie op naiara21
Houden jullie je cyclus bij? Dat is misschien een goed tip. Ik heb sinds de ...
Deed ik nooit tot ik vorige week tijdens m’n PT zoveel last weer kreeg van m’n rug. Bleek door m’n aankomende menstruatie te komen. Was ook vréselijk moe.. houd er vanaf nu dus wel enigszins rekening mee! Alleen lastig dat de maatschappij dat in principe niet doet 🫠