Ik heb momenteel vakantie, en ben er sinds vorige week achter gekomen dat ik in verwachting ben. Nu 4+3. Dinsdag moet ik weer beginnen, en ik maak me zorgen over het in aanraking komen met urine en ontlasting op mijn werk, kan dat schadelijk zijn voor mijn kindje en hoe doen jullie dit? Ook hebben wij een bewoner met de MRSA bacterie. Mag ik hier nog naar binnen of kan ik deze persoon beter vermijden? Ik heb mijn werkgever al wel verteld dat ik zwanger ben vanwege de nachtdiensten, maar mijn collega's weten natuurlijk van niets. Ik werk op een behoorlijk zware afdeling met veel somatiek en een hoge werkdruk. Dus ik merk dat ik me daar toch wel zorgen om maak.
Hoe is dit voor jullie en hebben jullie tips?
Urine en ontlasting met bescherming handschoenen lijkt mij geen probleem, maar mrsa zal ik wel mee oppassen. Het beste bespreek dit met je werkgever ook waar je prettig bij voelt.
En pas op met zwaar tillen onderschat dat niet
Hoi, ik werk ook in de thuiszorg. Urine en ontlasting zal geen probleem zijn met handschoenen en hygi毛ne. Kijk wel uit bij cli毛nten met chemo tabletten/therapie! Hier kan je beter niet naar binnen gaan..
Bij de juiste infectie preventie maatregelen passend bij het type MRSA wat de bewoner heeft, kun je ook als zwangere veilig zorg leveren. Denk hier ij aan gebruik van handschoenen en waar nodig schort, mondmasker of bril. En natuurlijk goede handhygiene nadien.