16 Reacties

5 dagen geleden
Het bedje voor een tijdje andersom opmaken kregen wij als tip of aan de andere kant van je bed zetten als je een co-sleeper hebt

5 dagen geleden
Ik kan alleen maar zeggen, blijven volhouden. Onze zoon heeft een extreem afgeplat hoofdje, maar dat dat zo snel gebeurd zit wel bij ons in de familie. Sommige baby's zijn er gevoeliger voor dan anderen. Tevens had onze kleine ook een voorkeursligging. Sinds week 6 hebben wij hem constant andersom gevoed, verschoond, mee gespeeld en bij het slapen consequent zn hoofdje naar de andere kant gelegd. Het is even doorzetten, maar we zien al verbetering.
Helaas gaat het niet altijd helemaal weg, mijn broertje is daar een voorbeeld van. Maar hij heeft er geen last van en je moet het weten om het te zien. En dat is alleen als je vanaf bovenaf op zijn hoofd kijkt, dat je ziet dat het plat is. Hij heeft vroeger zelfs een helmpje gehad, maar hoorde van de kinderfysio dat die techniek alweer achterhaald is.

5 dagen geleden
Onze zoon had het ook, dus dit keer ben ik er enorm alert op.
Helaas kun je het niet altijd zelf verhelpen omdat er een fysiek probleem is.
Hier is een aantal keren de kinderfysiotherapeut geweest en zijn we ook op haar aanraden bij een osteopaat geweest.
Daarnaast zijligging overdag met zo'n kussen terwijl ik hem kon zien.
Dat afgeplatte hoofd heeft hij wel jaren gehad. Gelukkig had hij enorm veel haar, dus viel het niet zo op.

5 dagen geleden
Mijn dochter heeft dit ook, slaapt al weken op haar linker zijde ivm reflux zodra ze op haar rug ligt dan is ze onrustig en krijgt ze pijn omdat ook maagzuur flink omhoog komt. Ik probeer nu rechts allemaal boekjes neer te zetten met geluiden en lichtjes dat werkte wel vaak draaide ze nog haar hoofd om. Probeer een uur na de voeding haar toch even 10/15 minuten op haar rug neer te leggen zodat ze weer naar rechts kan kijken. We hebben haar overdag op haar rechter zijde met slapen dat werkt ook wel haha we proberen ook maar wat. Zodra ze maar niet continu op de zelfde kant slapen moet het niet zo uitmaken begreep ik van het cb

5 dagen geleden
Ik zou een afspraak maken bij de kinder fysio.
Onze oudste zoon had dit ook, gelukkig weer helemaal bijgetrokken. Hij had zijn nekspieren aan 1 kant sterker getraind dan aan de andere kant, hier kwam zijn voorkeurshouding vandaan. Na oefeningen te doen hiervoor trok dit snel weg.
Voor t slapen kan t helpen om als hij diep slaapt z'n hoofd de andere kant op te draaien. Dan is de kans groter dat ie z'n hoofd zo laat liggen voor een tijdje, dat werkte bij ons toen heel goed.
Overdag ook regelmatig in de draagzak gezet, dan is er iig even op de 'verkeerde' kant ook geen druk 😉

5 dagen geleden
Ik zou een verwijzing voor de fysio vragen. Zij komen thuis en kijken mee en geven nog extra tips. Een belangrijke: til je baby op door hem via zijn ‘niet favoriete’ kant op de zij te leggen en dan via de zij op te pakken. Zo leert hij die kant van zijn lichaam ook beter kennen. Daarnaast inderdaad bedje anders opmaken en mogelijk met een veilig zij kussen de baby op de andere kant leggen.
Tot 3-4 jaar trekt de afplatting nog bij, alles wat je daarna nog ziet is vaak blijvend. Een minimale afplatting trekt vrijwel altijd helemaal bij. Ik heb er als jeugdverpleegkundige heel veel gezien.

5 dagen geleden
Hier precies hetzelfde! Eerste afspraak was alles goed, tweede afspraak afplatting. Als ik naar het hoofd kijk zie ik hetzelfde als bij de eerste afspraak, toch wel een beetje een scheve groei. Zie jij zelf ook de afplatting?
Voor de tweede keer nu bij de osteopaat geweest, omdat ik het idee had dat ze last had als ze die andere kant op wilde kijken, ze kon haar oor niet plat leggen zonder de schouder omhoog te draaien. ik heb het idee dat het helpt en ik kan haar nu meer uitdagen de andere kant op te kijken met boekjes, etc. en ze kan plat liggen met haar oor op de ondergrond.
Volgens mij helpt tummy time ook goed hiervoor.
Helaas wordt de osteopaat niet vergoed, maar als je het geld ervoor hebt kun je altijd eens bellen, hij vertelde overigens dat als je er op tijd bij bent dit bijna in alle gevallen weer wegtrekt.
Bij ons werd de kinderfysio ook aangeraden, die gaan ook meekijken voor oefenen en diagnostiek. Deze valt in de basisverzekering dus die kun je altijd mee laten kijken als ze een verwijzing regelen.

5 dagen geleden
Wij zijn bij osteopaat geweest. Baby was toen nog heel jong, maar had ook een voorkeurshouding. Na twee behandelingen was het eigenlijk al weg. Er zat was vast bij één van haar schouders waardoor ze ook niet goed kon liggen op die kant. Dan kun je haar steeds wel neerleggen, maar gaat ze toch draaien

4 dagen geleden
Zoals al is geopperd zou ik een afspraak bij de osteopaat maken.
Onze zoon heeft ook een afgeplat hoofdje door een voorkeurshouding. Bij de osteopaat bleek dat hij helemaal vast zat aan de andere kant en niet eens goed de andere kant op kon liggen/draaien.
Nu ook i.c.m. de kinderfysio (aan huis) om het verminderen van de afplatting in de gaten te houden.

4 dagen geleden
Wij zijn naar kinderfysio gegaan. Bleek dat haar nek wat vast zat. Overdag op zij in bed (doe een koude kruik/opgerolde handdoek in haar rug) en als ik haar op de commode leg moet ik haar eerst op zij leggen (niet-voorkeurshouding) en dan hand op haar hoofd leggen (zodat ze nog opzij kijkt) en rest van lichaam op rug draaien. Zo worden haar nekspieren soort opgerekt. Dat helpt bij ons!

2 dagen geleden
Hier ook voorkeurshouding voor rechts, nog niet echt erg afgeplat maar let er wel erg op. Wat ik doe:
- fles geven aan de andere kant (niet mijn favo arm maar is niet anders), dit doet de rest van de familie en oppas ook.
- ik heb hoes gekocht voor over voedingskussen zodat ze ‘wegvalt’ in het kussen. Op vlakke ondergronden raakt het sneller plat. En op zo n kussen, lijkt op fatboy, ligt ze lekker als ze wakker is.
- hoofdje draaien als ze slaapt. Merk dat ze toch nog prima zo blijft liggen, zeker als speendoekje ook aan juiste kant ligt.
- co sleeper idd gedraaid.