20 Reacties

gisteren
Same! Ik wil het ook niet ik heb genoeg netwerk wat me kan helpen plus, ik ben zelf hbo verpleegkundigen en dan zou een kraamzorg niveau 3 mij op medisch vlak moeten vertellen wat het best is voor mij of de baby.. dat zie ik ook niet zitten dus ik kies ervoor niet te doen.

gisteren
Reactie op GelukkigeOchtend521251
Same! Ik wil het ook niet ik heb genoeg netwerk wat me kan helpen plus, ik ...
Jeetje... klinkt lekker denigrerend. Ieder z'n vak toch? Ik ben een IC pleeg maar wist bij m'n eerste echt niks over postpartum zorg en was blij dat ze er was om me een handje te helpen met opstarten

gisteren
Wij kiezen hier voor alleen het minimale pakket. Vind het wel fijn dat de medische controles voor mij en de kleine worden gedaan, maar veel meer is niet nodig. Dit hebben we tijdens de vorige kraanwerk uiteindelijk ook zo gedaan, we hadden geen behoefte dat er koffie voor ons werd gezet of de was werd gedaan. Mijn vriend was de eerste weken thuis en die vond het wel lekker om dit soort dingen zelf te doen.

gisteren
Gelukkig ben je beter als andere als je een hoger niveau heb afgerond tijdens je studie. Vind dat heel een heel ongepast ..
Even on topic.
Je bent het niet verplicht ! Misschien kan je alleen je wond laten controleren ? Dat je maar 1 uur afneemt ofzo ?

gisteren
Dat klinkt wel een beetje onaardig.. HBO verpleegkunde is totáál iets anders dan kraamzorg. Voornamelijk omdat ze je heel veel dingen kunnen vertellen die helemaal niets met medisch vlak te maken hebben en je flink kunnen ontzorgen (als je geen netwerk hebt).
You do you als je geen kraamzorg wilt (om welke reden dan ook), maar je kunt iedereen toch in zijn waarde laten...

gisteren
Ik twijfel ook heel erg. Ben zelf verpleegkundige, maar dat betekent natuurlijk niet dat ‘wij’ het niet nodig hebben omdat het een ander niveau is!
Het gaat mij meer om ‘heb ik zin om telkens iemand in huis te hebben’ ik ben vaak iemand die het gevoel krijgt om diegene dan te moeten vermaken.
Bij m’n vorige had ik een best jong meisje en ze was net afgestudeerd. Ik gaf aan te willen rusten op bed en ze bleef 3 uur lang met me kletsen (terwijl ik in bed lag) over hoe ze niet meer wilde doorstuderen etcetera. Nou die zelfde dag heb ik haar weggestuurd en kreeg ik een andere😅
Dus als je het mij vraagt dan doe mij maar de minimale uurtjes

gisteren
De kraamzorg is er niet alleen om jou te ontzorgen in huishoudelijke klusjes die je eigen netwerk ook kan doen, maar is er ook voor jou en bovenal je baby. Helpen met aanleggen (dit is echt niet vanzelfsprekend, hoeveel baby's je al gehad hebt), wegen en opletten dat er geen groot terugval is in geboortegewicht, kijken of alles goed gaat met drinken, poepen, slapen. Je kunt ook halve uren afnemen en in overleg het stopzetten als je het genoeg vindt geweest.

gisteren
Ik bedoel dit echt niet minderwaardig hè! Ik heb hele slechte ervaringen met kraamzorg.. ik bedoelde er verder niks verkeerds mee!!

gisteren
Ik bedoel dit echt niet minderwaardig hè! Ik heb hele slechte ervaringen me ...
Wel vervelend dat je zulke slechte ervaringen hebt zeg, ik snap ik je weerstand wel. Je mag dit altijd aangeven bij het kraambureau en om een ander vragen, ook al kan dat lastig zijn wanneer je zelf nog in zo'n hormonenstorm zit. Ik had een zgn natuurlijke kraamzorg maar die bleef ellenlang met me kletsen omdat ze dacht dat ik daarbij gebaat was, maar het putte me uit en bracht me nog meer naar m'n hoofd. Terwijl ik in m'n lijf wilde zakken, ontspannen, samen met m'n man - die ju teveel van de huishoudelijke klussen op zich moest nemen. Dus ik weet nu vooraf juist beter wat ik wel en niet wil en kan vooraf m'n grenzen al aangeven. Ze is er voor jou en je baby, ook voor belangrijke medische zorg en controles en helpen met aanleggen / zorgen dat de borstvoeding lukt.

gisteren
Heb het ook echt niet rot bedoeld.. ik ben zelf op niveau 2 begonnen.. soms komen dingen rotter me strot uit dan bedoeld wat dus heel veel emotie oproept bij sommige mensen. Ja precies dit wat jij beschrijft, en vaak zijn ze nog heel jong en hebben zelf geen kinderen. Ik zie daar heel erg tegen, ook dat er een vreemde in me huis is en rond loopt dan ik krijg er nu al kriebels van laat staan als ik straks bevallen ben..

19 uur geleden
Ik vond het heel intens de vorige keer. Door een smalle slaapkamer moet ons bed naar de woonkamer en was de kraamzorg dus continu in mijn buurt. Ze kletste ook veel, waardoor ik echt weinig van de kraamweek heb kunnen genieten. Aan ons verzoek om de bezoeken in te korten werd door kraamzorg als het bureau geen gehoor gegeven. Ik vind het wel belangrijk dat er elke dag iemand komt controleren hoe het gaat, dus ik heb nu de minimale zorg aangevraagd.

17 uur geleden
Hier ook geen behoefte aan, bij de eerste minimale afgenomen vanwege de controles. Onder ‘druk’ van mijn partner doen we dat nu weer, maar pfoeeee van mij hoeft het ook niet zo. Overigens hadden wij wel een heel fijn mens de vorige keer hoor, dus daar heb ik geen klagen over, maar ik wil gewoon lekker tot rust in m’n eigen bubbeltje

15 uur geleden
Ik heb eigenlijk hier nog niet heel erg over nagedacht, maar kan me wel voorstellen dat ik er dit keer ook minder behoefte aan heb.
Ik had een heel fijne kraamhulp, maar dat geen rust kunnen vinden, herken ik volledig. Ik kan niet rustig slapen als er "een vreemde" in huis rondloopt. Net als het rustig op de bank zitten lastig was. Die rust mistte ik sowieso die eerste week, omdat iedereen om de haverklap binnen stond. Kraamhulp, verloskundige, huisarts, voor de gehoortest, ouders, veelal zonder aankondiging.
Had totaal geen rust. Eén keer waren mijn partner en ik in bed gaan liggen, nadat de kraamhulp ons naar bed had gestuurd. Werden we een uur later wakker met 3 man in de slaapkamer (kraamhulp, verloskundige en stagiair). Verschrikkelijk.
Dus ik heb wel het voornemen om dit in ieder geval beter te stroomlijnen met of zonder kraamhulp.

15 uur geleden
Reactie op Bregje51
Ik vond het heel intens de vorige keer. Door een smalle slaapkamer moet ons ...
De controles vind ik ook wel belangrijk. Maar bij het bureau waar ik vorige keer was gaven ze aan dat 3 uurtjes echt het minimale was wat ze deden. Ik vind 3 uur best wel lang. Ik denk dat de controles maximaal een half uurtje hebben geduurd en voor de rest heeft ze hier wat schoongemaakt. Ik vind dat gewoon niet nodig en ongemakkelijk. Misschien toch maar kijken naar een ander bureau dan

15 uur geleden
Zou je inderdaad alleen de controles kunnen laten uitvoeren? Ik heb zelf nog nooit kraamhulp gehad want het is onze eerste. Wellicht dat dat een optie is? Zo heb je wel de controles maar niet continue iemand in huis?

6 uur geleden
Misschien als je toch voor minimale uren kiest kan je een heel duidelijk kraamplan maken (net als geboorteplan, maar dan voor de kraamweek). Tijdens de intake kun je dit langslopen. En met je partner afspreken dat die regelmatig met jou checkt hoe je het vind gaan, mocht je het lastig vinden om aan te geven. Het draait volgens mij ook veel om aangeven wat je wilt en nodig hebt.
Of misschien kan de verloskundige wel de wond controleren? Ze komentoch langs.
Het lijkt me vooral vervelend om te constateren dat je eigenlijk toch hulp nodig hebt, maar dat je het dan niet hebt/het niet beschikbaar is.