41 Reacties
4 maanden geleden
Reactie op FMPP
Volgensmij bouw je dan wel meer vakantie uren op omdat je een hoger contrac ...
Nee ook die bouw je dus niet op haha, dus ik vraag me oprecht af wat ik eraan heb
4 maanden geleden
Reactie op AttentePrism978397
Nee ook die bouw je dus niet op haha, dus ik vraag me oprecht af wat ik era ...
2 dingen: je bouwt wel pensioen op en je kan altijd terug naar je originele uren. Als je je contract zou aanpassen heb je niet automatisch recht op weer verhogen als je weer meer wilt werken.
4 maanden geleden
Reactie op Zonnig_13
2 dingen: je bouwt wel pensioen op en je kan altijd terug naar je originele ...
Dit indd, maar dat pensioenopbouw is (dacht ik) wel afhankelijk van wat daar evt. over opgenomen is in een CAO bijvoorbeeld.
Het gaat er vooral om dat je met je onbetaald ouderschapsverlof indd weer terug kan naar je oude uren. Daarnaast is de werkgever verplicht je ergens deze uren in de 8 jaar tijd op te laten nemen. Soms is het voor werknemers niet zo maar mogelijk contract aan te laten passen naar minder uren, maar heb je wel recht op de ouderschapsverlof uren die dan ingezet kunnen worden. Ze moeten anders zwaarwegend belang hebben om je verzoek af te wijzen. Dat hebben ze niet zo maar in de meeste gevallen
4 maanden geleden
Mijn pensioen vult het ook niet aan, en bij ons kan je vrij gemakkelijk wisselen in contracturen. Dus voor mij zie ik dan inderdaad de voordelen niet zo. Voor nu hou ik het nog wel even zo, kijk ik na mijn zwangerschapsverlof wel even opnieuw! Dank voor alle reacties
4 maanden geleden
Voor mijn situatie: ik werk in het laboratorium veld. Hier is bij ons werk de regel je mag maar max 1 dag part time hebben p/w. Contract bijstellen naar minder mag niet, maar... ze mogen geen nee zeggen tegen ouderschapsverlof, dus nu werk ik maar 3 dagen. 1 dag PT en 1 dag ouderschapsverlof, het betaalde is binnenkort op, Daarna ga ik over naar onbetaald. Tot ik met zwangerschapsverlof ga.
4 maanden geleden
Reactie op Amasja
Voor mijn situatie: ik werk in het laboratorium veld. Hier is bij ons werk ...
In deze situatie begrijp ik het inderdaad wel! Wist niet dat dat soms zo was joh 🫣 verplicht 4 dagen werken
4 maanden geleden
Ik ga mijn onbetaald verlof gebruiken omdat ik na dit kindje nog een tweede hoop te krijgen. Ik houd op contract 24 uur en ga ik in de praktijk waarschijnlijk 20 uur werken. Eerst met betaald en later met onbetaald verlof. Mocht ik weer zwanger worden voor dit ouderschapsverlof op is, krijg ik in mijn volgende zwangerschapsverlof gewoon voor 24 uur uitbetaald.
4 maanden geleden
Reactie op eerstekeerzwanger25
Ik ga mijn onbetaald verlof gebruiken omdat ik na dit kindje nog een tweede ...
Vult je werkgever het dan aan? Want het uwv betaalt dat dus niet, die betaald op basis van je laatste 3 maanden verdiende salaris
4 maanden geleden
Weet iemand wel of je dan bijv. Weer betaald ouderschapsverlof in kan zetten erna op basis van je contract?
4 maanden geleden
Weet iemand wel of je dan bijv. Weer betaald ouderschapsverlof in kan zette ...
Bij ons wel. Alles blijft op je contracturen berekend worden qua aanvullende zaken. Dus betaald ouderschapsverlof, maar bijvoorbeeld ook de bonusuitkering als die er is. Plus bij ons is heel duidelijk dat terugschakelen in contracturen geen probleem is, maar als je weer omhoog wilt moet je 'wachten' tot die uren beschikbaar zijn (ons bedrijf wil niet groeien in fte's).. dus het is toch een soort reservering op eventueel omhoog kunnen in uren
4 maanden geleden
In deze situatie begrijp ik het inderdaad wel! Wist niet dat dat soms zo wa ...
Toen ik niet weer zwanger was en ook echt op het lab werkte, snapte ik het wel. Je mist dan echt die extra dag, je kan dan maar 1 analyse doen ipv 2 of 3. Nu ik alleeb kantoor werk mag doen is het prima te doen.
4 maanden geleden
Het gaat inderdaad om behoud van je contract uren, pensioen uitkering en vakantiegeld (en eventuele bonus) die over je contract uren gaat ipv je lagere uren door ouderschapsverlof. Dus dat is dan beide hoger dan als je in uren naar beneden gaat en op jaarbasis verdien je dan dus meer!
4 maanden geleden
Vult je werkgever het dan aan? Want het uwv betaalt dat dus niet, die betaa ...
Nee je hebt gelijk, ik vergiste me. Het gaat er inderdaad om dat ik dan voor een tweede wel weer recht op ouderschapsverlof zou hebben op basis van mn contracturen. Bij meerdere collega's was dat o.a. de reden van onbetaald ouderschapsverlof inzetten.
4 maanden geleden
Zoals velen hier al zeggen heb je idd recht op je oude uren! Ik wil daarbij toevoegen dat dat erg handig uit kan komen als je bijv een hypotheek wil nemen. Stel je neemt onbetaald verlof op en wil hypotheek obv je oude inkomen doen dan is dat mogelijk. Je moet dan wel een verklaring afgeven dat je binnen 6 maanden weer teruggaat naar je oude uren. Ik heb het op die manier ook kunnen regelen
4 maanden geleden
Je ben in de tijd dat je onbetaald ouderschapsverlof opneemt verzekerd (indien je bijv arbeidsongeschikt raakt) voor de uren in je contract.
Bijv. ik werk 32 uur maar neem voor ong 2 jaar 8 uur op dan werk ik nog 24 uur maar ben verzekerd voor een uitkering van 32 uur als ik arbeidsongeschikt wordt tot ik mn contract wel laat aanpassen.
Voor mn 2e kind neem ik het niet op ik werk 24 uur nu wil niet nog minder werken en financieel is het ook niet mega handig maar ik heb nog 8 jaar om het op te maken 😉
4 maanden geleden
Hmm, ik heb na de geboorte van de eerste ook onbetaald verlof (1 dag/week) opgenomen, wat ik weer heb stopgezet zodra ik met zwangerschapsverlof van de tweede ging. Ik kreeg toen dus wel weer fulltime betaald tijdens mijn zwangerschaps en geboorteverlof van m'n tweede zoontje. Ook nooit feedback vanuit mijn werkgever gekregen dat het UWV in die periode minder uitkeerde dan mijn uitbetaalde loon, dus blijkbaar is dat niet helemaal goed doorgekomen ofzo 🤷