34 Reacties

5 maanden geleden

Hi, geen tweeling maar wel tweede zwangerschap met diabetes. Eerste zwangerschap had ik ook veel hypo's in eerste trimester. 2e en 3e trimester was een heftige strijd tegen 'te hoog' (7.8+). Als je specifieke tips nodig hebt laat maar weten :)

5 maanden geleden

Reactie op 123Amy

Hi, geen tweeling maar wel tweede zwangerschap met diabetes. Eerste zwanger ...
Dankjewel voor je reactie. Wat doe je bij hypo, dextro, pure ranja? Ik merk dat dextro langzamer werkt. En bij misselijkheid wat eet je dan. Ik eet meestal cracot cracker. Hoe probeer je dit te voorkomen? Welke insulinepomp heb je?

5 maanden geleden

Bij een hypo doe ik wat ik op dat moment trek qua misselijkheid en dextro is dat meestal niet. Rozijnen, dadels, gedroogde abrikoos zoiets. En dan soms met wat nootjes om de piek niet te hoog te laten zijn zodat ik daar niet een uur later mee zit. En eerlijk gezegd is de diabetes leidend in wat en wanneer ik eet, is vervelend maar dat is even zo voor 9 maanden voor mij. Ik heb de 780G. Ik probeer hypo's te voorkomen door te eten wanneer ik zak, en ik eet sws niet als ik boven de 7 zit, erna weer zakken kost me dan veel tijd. Bij hoog pak ik vaak de spuit in mijn arm, werkt veel beter en sneller dan pomp (dit is meer voor 2e en 3e trimester). Is dit je eerste zwangerschap? Vind je het spannend (icm met diabetes)?

5 maanden geleden

Reactie op 123Amy

Bij een hypo doe ik wat ik op dat moment trek qua misselijkheid en dextro i ...
Hoi Amy, wat een goede tips. Dit is mijn 2e zwangerschap, heb een dochter van 3. Was vorige x zwanger toen ik net nieuwe insulinepomp 780g kreeg. Was echt ff gedoe met instellen, merk dat ik nu iets beter onder controle heb. En nu mag ik weer nieuwe keuze maken voor een pomp. Twijfel tussen tendempomp en 780g. Omdat 780g nu simplera sensor heeft, ga ik daarvoor. Ben hele dag misselijk als ik iets gaat 't beter. Goede tip voor gedroogd fruit. En ook voor spuiten insuline in 2e en 3e trimester. Hoe voel jij je verder?

5 maanden geleden

Reactie op MarMyr

Hoi Amy, wat een goede tips. Dit is mijn 2e zwangerschap, heb een dochter v ...
Ja verschrikkelijk he, ik ook twee zwangerschappen zoooo misselijk. Deze iets minder gelukkig. Ik vermoed dat de schommeling in suikers er ook iets mee te maken hebben (ze adviseren stabiele suikers als je misselijk bent voor niet diabeten). 780 ben ik tevreden over ook, ik overrule de adviezen wel in de zwangerschap. Ben je tevreden over hoe de zwangerschap vorige keer wbt de diabetes is gegaan of wat zou je nu anders doen?

4 maanden geleden

Dag dames, hier ook een type1 warrior. Dit is mijn 3de zwangerschap. Heb 1 zoontje van 5 en een van 13 maanden. Ook ik heb de 780g pomp met sensor nog van mijn vorige zwangerschap. Mijn bloedsuikers schommelen best veel.. heel vervelend, vaak na hypo toch daarna behoorlijke uitschieters. Ik ga ook proberen dan gewoon wat bijte spuiten met de hand ipv de pomp af te wachten. Bedank voor de tip

4 maanden geleden

Reactie op NatuurlijkeGolf627254

Dag dames, hier ook een type1 warrior. Dit is mijn 3de zwangerschap. Heb 1 ...
Pas je wel op voor een hypo erna? Werkt sneller op die manier. Dus begin klein :) aan het eind vd vorige zwangerschap deed ik bijna alle maaltijden zo

2 maanden geleden

Hoi hoi! Ben nieuw op het forum en zal dit topic openstaan. Ben Stephanie, zwanger voor het eerst en type 1 diabetes sinds 9 jaar. Ik vind de uitdagingen van de glucoses echt nog wel een stuk groter dan ik vooraf voor mogelijk hield. Met name de hypo’s, helemaal in combinatie met lager upper target. Hoe gaat het bij jullie?

2 maanden geleden

Reactie op StephanieV-L

Hoi hoi! Ben nieuw op het forum en zal dit topic openstaan. Ben Stephanie, ...
Hey meid, voor mij is het mijn tweede zwangerschap. Ik denk dat de diabetes controleren echt een dagtaak is in de zwangerschap. Heel vermoeiend. Inmiddels redelijk mijn weg er in gevonden met wat trucs, en het vertrouwen van een eerste gezonde dochter helpt me nu ook. Vraag vooral als je ergens mee zit of tips nodig hebt

2 maanden geleden

Dagtaak is het zeker! Merk vooral nog steeds relatief veel hypo’s, denk dus door de strakkere regulatie ook. Nu 17 weken zwanger dus hield rekening met dat er wat resistentie inmiddels bij zou komen kijken maar dat is nog niet het geval 😉

2 maanden geleden

Reactie op StephanieV-L

Dagtaak is het zeker! Merk vooral nog steeds relatief veel hypo’s, denk dus ...
Zeker en past ook bij het eerste trimester/begin. We kunnen rond 20 weken beginnende resistentie verwachten. Ik had uiteindelijk 3x zoveel insuline nodig in mijn vorige zwangerschap. Succes met de hypo's voor nu, super frustrerend en zo vaak tegen onze zin in eten/drinken..

2 maanden geleden

Reactie op 123Amy

Zeker en past ook bij het eerste trimester/begin. We kunnen rond 20 weken b ...
Dank je wel, jij ook!

2 maanden geleden

Oi oi.. bij mij is de ellende echt begonnen. Precies met 20 weken. Elke ochtend giga hoog na het ontbijt, bolus al eerder, ik beweeg wat maar alsnog.. hoe gaat het bij jullie?

2 maanden geleden

Wat vervelend Amy! Vanuit je ervaring van de vorige keer misschien bijgehouden hoe je pomp standen aan te passen? Hier nog het “geluk” van best wel insuline gevoelig. Hard bezig om TIR met lagere upper target omhoog te krijgen. Maar houd mijn hart vast voor als de insuline resistentie gaat komen 😉

2 maanden geleden

Reactie op StephanieV-L

Wat vervelend Amy! Vanuit je ervaring van de vorige keer misschien bijgehou ...
Was slim geweest als ik dat had gedaan, heb de ratio al aangepast. Steeds aanpassen vanaf nu en dan vanaf 35 weken iets relaxter.. hoe veel weken nu zwanger? Lukt de 70% tussen 3.5-7.8?

2 maanden geleden

Reactie op 123Amy

Was slim geweest als ik dat had gedaan, heb de ratio al aangepast. Steeds a ...
Ik heb mij voorgenomen het bij te houden maar het wisselt zo veel dat het ook geen doen is. Ik ben nu 21 weken zwanger, heb mijn target 3.9-7.8 staan. Laatste 90d 69%, 30d 75%. Probeer hem nog tandje beter te krijgen maar het is echt een hele klus. Hoe bij jullie?

Reactie op StephanieV-L

Ik heb mij voorgenomen het bij te houden maar het wisselt zo veel dat het o ...
Bij mij hier ook een hele opgave. Struggle er echt mee dan weer hoog dan weer laag constant schommelen maar ik zit officieel wel 74% goed. Alhoewel dus constant schommelde met correcties zodra ik rond de 10 mmol zit. Ik heb al 2 kinderen en bij beide ben ik met 36 weken ingeleid ivm hun grootte en de schommelende waardes tegen einde zwangerschap. Ik hoop dag deze in elk geval tot 37 weken kan blijven zitten. Hoe zitten jullie babies nu qua groei? En hoe gaat het met jullie waardes.

vorige week

Reactie op NatuurlijkeGolf627254

Bij mij hier ook een hele opgave. Struggle er echt mee dan weer hoog dan we ...
Het is lastig he.. mij is het de afgelopen week niet meer gelukt en had 60% in range. Ben gestopt met werken zodat al mijn focus naar het reguleren kan. Arm injecties helpen bij mij als enige als het niet zakt en wandelen maar dat lukt minder nu er al een kind rondloopt :p

vorige week

Gisteren in het zkh zeiden ze dat ze de suikers nog niet terug zagen in de kleine, hoop dat dat zo blijft

Reactie op 123Amy

Het is lastig he.. mij is het de afgelopen week niet meer gelukt en had 60% ...
Ja kan ik me voorstellen. Beter hoor stoppen met werken, diabetes en zwanger is al meer dan fulltimejob 🥲