13 Reacties
gisteren
Hij heeft trouwens ook niet overlegd over het bedrag van 700 euro.. ik kwam er net pas achter toen ik op onze rekening keek. Ben echt niet blij hiermee
gisteren
Wat vervelend .. wat geeft hij zelf aan als je hem ermee confronteert?
Mijn man en ik hebben eigenlijk sinds we samenwonen (toen we nog geen geregistreerde partners waren) een gezamenlijke rekening waar we beide iedere maand geld opzetten voor vaste lasten en boodschappen. En nog een spaarpotje om te sparen en voor leuke dingen doen die maand. Daarnaast hebben we gewoon allebei nog onze eigen rekening. Dit werkt voor ons heel goed, ondanks dat officieel gezien het geld allemaal wel van ons samen is. We hoeven ons dan niet te verantwoorden naar elkaar wat we van ons “eigen geld” kopen. Vind het uiteraard wel belangrijk dat we allebei ook voldoende spaargeld overhouden, maar dat is gelukkig geen probleem hier. We zijn daar ook gewoon open over tegen elkaar.
gisteren
Reactie op CookieDough
Hij heeft trouwens ook niet overlegd over het bedrag van 700 euro.. ik kwam ...
Ja dat is een vrij bizar hoog bedrag .. kunnen jullie anders niet afspraken maken welk bedrag je zonder te overleggen mag uitgeven?
gisteren
Reactie op DemamavanSterre
Wat vervelend .. wat geeft hij zelf aan als je hem ermee confronteert?
Mij ...
Van ja ik mag toch wel een broodje kopen.. maar dat doet die dan niet alleen eenmalig snapje wat ik bedoel dat wordt dan gewoon een gewoonte vandaar dat ik zo gestrest raak.
gisteren
Ik heb sta echt op het punt dat ik eigen rekening open en we zijn getrouwd zonder pre-nup.. als ik dit dan zie wil ik echt dingen gaan aanpassen want ik wil echt niet zo op deze manier verder. Ik wil niet gaan scheiden maar ik wil gewoon geen schulden meer hebben hij had er heel veel die soort van gezamenlijk zijn geworden dus ik heb daar geen zin meer in.
gisteren
Reactie op CookieDough
Ik heb sta echt op het punt dat ik eigen rekening open en we zijn getrouwd ...
Snap ik .. ik zou denk ik proberen te kijken of je wat (spaar)potjes kan maken op jullie rekening. Eventueel met allebei ook een eigen bedrag op een individuele rekening die je vrij kan besteden zonder je te hoeven verantwoorden of dat je man ook een klein maandelijks bedrag krijgt waarmee hij dan broodjes of iets dergelijks kan kopen tijdens werk, op = op.
gisteren
Reactie op CookieDough
Ik heb sta echt op het punt dat ik eigen rekening open en we zijn getrouwd ...
Ah wat naar. Ik snap heeeeeel goed dat je niet opnieuw in de schulden wil raken. Ik zou zeker een eigen rekening openen en daar ook op sparen, voor jezelf om je financieel veiliger te voelen. Dat is dan (voor nu) een consequentie dat hij niet verstandig met jullie geld omgaat. Maar ik zou wel het gesprek met hem blijven voeren; en wellicht daar ook iemand bij betrekken die hem/jullie enigszins in de financiën kan blijven begeleiden. Want jij bent niet de enige die verantwoordelijk is voor de financiën van het gezin en dat alleen moet dragen. Hij doet jou en zijn kinderen tekort als hij niet bijdraagt aan een gezonde financiële situatie voor jullie allemaal. Take care!
gisteren
Oh wat naar. Misschien voelt hij nu eindelijk weer de vrijheid om geld uit te geven en dat dan gelijk zo uitbundig te doen.. ik zou iemand er bij halen die hierin kan begeleiden voor problemen te voorkomen en aan te geven wat normale bedragen zijn om uit te geven aan iets. Dus wat is normaal qua cadeaus voor feestdagen en wat is een goed budget voor eten onderweg.
gisteren
Gewoon je eigen rekening openen. Jou geld is jou geld zijn geld is zijn geld. En dan dingen voor de kinderen gezamenlijk kopen alles helft helft doen is dat een optie? Scheelt ook veel gezeur
gisteren
Wij hebben een gezamenlijke rekening waar al het geld op binnenkomt en waarvan we alle gezamenlijke lasten betalen. Elke maand krijgen wij beiden het zelfde bedrag aan ‘zakgeld’ (dit wordt standaard overgemaakt). Dit bedrag krijgen wij op onze eigen rekening. Hiermee mogen we doen wat we willen zonder de ander in te lichten.
Hij vindt het fijn om te sporten en daar geld aan uit te geven (sportlessen, apparatuur), de drankjes in de kantine die daarmee gepaard gaan én de broodjes etc die hij koopt als hij te laat is (of geen zin heeft) om vanuit huis brood mee te nemen naar werk 🫣 en ik geef graag geld uit aan houten-spul, boeken, stenen en wollen kleding.
Omdat we dat soort dingen en andere grote uitgaven voor onszelf (eigen laptops, telefoons, tablets etc en cadeautjes naar elkaar) van onze eigen rekeningen doen hoeven we daarvoor nooit toestemming aan elkaar te vragen.
Bij gezamenlijke uitgaves hebben we vaak wel overleg (niet bij de standaard boodschappen etc, maar wel bij de bijzondere uitgaves).
Voor ons werkt dit heel goed en prettig. Zeker omdat ik na de geboorte van onze eerste dochter vrijwel gestopt ben met werken (nog maar 1 dag ipv 5), wilde ik een vorm van ‘zelfstandigheid’ behouden en waardering voelen 😅 Dat gebeurt nu dus doordat van ons beide ons hele salaris op de gezamenlijke rekening komt (vanuit zijn werk dus een veel hoger bedrag) en we hetzelfde bedrag (niet percentueel gezien) op onze eigen rekening krijgen om uit te geven aan wat we maar willen.
20 uur geleden
Reactie op Mamsiemoesie
Wij hebben een gezamenlijke rekening waar al het geld op binnenkomt en waar ...
Zo doen wij het ook.
20 uur geleden
Reactie op Mamsiemoesie
Wij hebben een gezamenlijke rekening waar al het geld op binnenkomt en waar ...
Wij doen dit ook zo, werkt super goed. Moet je wel zorgen dat je man zich dus wel aan zijn "zakgeld" houdt. Verkoop het met: kun jij gewoon je broodje kopen zonder dat ik het zie, en op is op dus hebben we daar ook geen discussie meer over 😊