22 Reacties

3 dagen geleden
Hoihoi! Wat een lastige situatie zeg.
Mijn verloskundige zei dat als je rookt, al die ‘stofjes’ daarvan in je kleding gaan zitten. Zodra dat jij be baby bij je hebt, ademt die dat in.
Eigenlijk zou je je dus gelijk moeten omkleden na een sigaret. Ik denk ook dat t in je haar gaat zitten etc, maar goed.
Aan de ene kant zou je zeggen dat de lol er snel vanaf is als je je trui continu moet verwisselen als standaard roker. Aan de andere kant is een verslaving niet zomaar iets en kom je daar echt niet zomaar vanaf. Ookal zou je daar je kleding voor moeten wisselen

3 dagen geleden
Zeker niet overdreven, onderzoeken tonen aan dat zelfs derdehands rook (dus rook in kleding of meubels) schadelijk kan zijn voor baby’s..
https://www.doq.nl/derdehands-rook-een-gevaar-voor-kinderen/
https://www.trimbos.nl/wp-content/uploads/sites/31/2021/09/af1553-notitie-derdehands-rook.pdf

3 dagen geleden
Wat een lastige situatie inderdaad.
Ik weet dat er ook Kraamzorg is die rookt, die hebben speciale richtlijnen daarvoor. Misschien kun je daar eens naar vragen en je schoonmoeder die richtlijnen laten volgen? Die zijn er niet voor niets.
Volgens mij bijvoorbeeld dat er niet in een gesloten ruimte gerookt mag worden voor aanvang (dus niet in eigen huis, niet in de auto) en dat je anders idd schone kleding aan moet doen en evt haren moet wassen.
Ook tijdens de Kraamzorg zelf niet roken in of rondom het huis. Dat is ook de tuin. Mag alleen bijvoorbeeld op de parkeerplaats verderop (al is dat met oppassen geen optie natuurlijk want dan laat je de baby alleen). Dan zou ik zeggen tijdens het oppassen niet roken.
Zo zijn er nog een paar voorschriften die ik even vergeten ben.

3 dagen geleden
Ik ben zelf twee jaar geleden gestopt met roken en mijn moeder is nu net een maandje gestopt dus daar ben ik wel heel blij mee. Maar mocht ze toch terugvallen zou ik haar dat nooit kwalijk nemen en zou ik me zeker niet druk maken om de baby, vroeger rookte iedereen binnen en stond alles blauw van de rook en wij zijn ook allemaal groot en gezond geworden. Maar ik kan me wel voorstellen dat je je er een beetje druk om maakt, het lijkt me belangrijk om aan te geven dat er inderdaad grenzen zijn zoals afstand houden van de baby tijdens het roken en het niet binnen roken en natuurlijk handen wassen na die tijd

3 dagen geleden
Mijn partner roept ook al sinds het begin dat hij wil stoppen met roken. Hij was overigens wel een week voordat wij erachter kwamen al gestopt met blowen na 7 jaar waar ik echt trots op ben. Maarja nu ben ik inmiddels al 36 week zwanger en rookt hij nog steeds heel veel, niet alleen financieel vind ik het k*t maar het stinkt ook gewoon zo ontzettend erg. Ik heb zelf ook gerookt tot ik erachter kwam dat ik zwanger was en keek er tegen op om te stoppen maar vond het het minder zwaar dan verwacht en weet dat hij het ook kan omdat stoppen met blowen ook is gelukt, maar toch stelt hij het ontzettend uit. Ik heb wel gewoon eerlijk tegen hem gezegd dat als hij tijdens mijn bevalling er nog niet aan toe is gekomen om te stoppen ik hem niet bij de bevalling hoef te hebben, klinkt misschien hard maar ik wil niet terwijl ik ons kind zit te baren de hele tijd die stank ruiken en ik wil ook niet dat hij onze baby vasthoudt terwijl zijn kleding en adem stinkt dus ik ben daar gewoon heel hard in.

3 dagen geleden
Wel een tip trouwens wat mij heel goed heeft geholpen met het stoppen met roken mocht ze hier hulp bij willen, bachbloesem! Hierdoor heb ik geen afkickverschijnselen gehad. Echt ideaal 😊

3 dagen geleden
Ik begrijp het wel! Mijn stiefvader rookt ook. Maar wel buiten.. mijn moeder gaat ook 1x in de week oppassen, en als hij dan buiten rookt en daarna zijn handen wast vind ik het niet zo'n groot probleem. Dat derdehands rook verhaal gaat mij weer te ver. Dan zou je ook nooit met je baby op visite kunnen als er iemand aanwezig is die rookt ofzo. Maja ieder zn mening, de een zal er net wat luchtiger over denken als de ander

3 dagen geleden
Eisen dat je schoonmoeder stopt met roken om op te mogen passen vind ik erg ver gaan, zelfs voor mij als anti roker :). Het is ook echt een verslaving. Dat je van haar verwacht dat ze enkel buiten rookt zonder baby en daarna haar handen goed wast vind ik wel meer dan normaal. En zou vragen een jas aan te doen tijdens het roken zodat de geur niet zo in de kleren gaat zitten. Lijkt me nl wel erg smerig als je eigen baby er naar gaat ruiken..
Daarnaast zou ik haar huis wel echt vermijden, op visite gaan bij iemand die binnen rookie vind ik erg smerig..
Hoe staat je partner er in?

3 dagen geleden
Ik snap het helemaal! Mijn schoonmoeder vaped en doet dit ook in huis. Ook hierover is onderzoek gedaan en blijkt dat de rook hiervan slecht is voor je gezondheid en die van kinderen/baby’s als ze het inademen (passief roken). Alleen valt het vapen helemaal niet te controleren doordat er geen geur aan zit. Ook zijn er in het verleden enkele dingen gebeurd waardoor ik haar gewoon niet 100% op haar woord kan geloven, maar ook merk ik dat andere familieleden die wel roken/vapen hier gewoon een totaal andere mening over hebben en het totaal anders zien als dat wij doen.

VRIEND
3 dagen geleden
Ik snap dat je niet wilt dat iemand rookt bij je kind. Maar dan moet je haar misschien ook niet laten oppassen..
Ik ben gestopt met roken door hypnotherapie via ikstopwel.nl
Nooit meer een sigaret aangemaakt en totaal geen behoefte meer aan. Het is even een uitgave maar die verdien je gemakkelijk terug door te stoppen met roken.

3 dagen geleden
Reactie op Gezinvanvier078
Ik snap dat je niet wilt dat iemand rookt bij je kind. Maar dan moet je haa ...
Dankjewel, goede tip.
Nu ik het allemaal zo na lees, is het denk ik toch het beste om haar richting de hulpprogramma's proberen te bewegen. Ik zal daar nog een goede tactiek voor moeten verzinnen

3 dagen geleden
Reactie op Peddel
Dankjewel, goede tip.
Nu ik het allemaal zo na lees, is het denk ik toch h ...
Motiverende gespreksvoering! Staan wel tips en tricks over op internet. Verder de cirkel van verandering even goed bestuderen. Maakt veel duidelijk in het proces en wat je kunt verwachten met waar ze zit.

2 dagen geleden
Hopelijk vat je m’n bericht niet verkeerd op maar ik denk dat je vooral moet kijken naar wat binnen je eigen cirkel van invloed ligt.
Andere mensen willen veranderen en gedrag willen zien dat jij graag wenst gaat je denkelijk alleen maar frustratie opleveren en teleurstelling.
Je kunt wel grenzen voor je kindje en binnen je eigen woning stellen lijkt me. Dat je afspraken met haar maakt dat er bij bezoek aan je kindje of tijdens oppassen niet gerookt wordt. Wellicht ook benomen dat je het een moeilijk onderwerp van gesprek vind maar wel belangrijk vind dat ze weet wat hierin jouw grenzen zijn.
Mijn sm rookt ook, eerst binnen (in haar eigen huis). Maar sinds mijn zoontje er is gaat ze naar buiten en rookt ze ook een stuk minder tijdens het oppassen. Het valt mij op dat ze bewust uit zijn buurt gaat en haar handen wast nadat ze gerookt heeft. Ik had er tijdens ze zwangerschap ook meer moeite mee maar zie ook dat ze op haar manier haar best doet. Ik hoop dat het lukt om het een beetje naast je neer te leggen wanneer haar stop pogingen niet gaan lukken (wat ik eerlijk gezegd wel verwacht) en er met haar een fijn gesprek over kunt voeren zonder dat je haar in een richting verplicht. Denk dat dat de band tussen jullie en voor je partner alleen maar zal bevorderen.

2 dagen geleden
Ik zou denk een serieus gesprek met je partner erbij aangaan. Hierbij kun je jullie verwachtingen en wensen tijdens het oppassen bespreken.
Ik zou dan vooral je partner met zijn moeder in gesprek laten zodat ze ziet dat niet alleen de schoondochter er wat van vindt...
Zo kun je het benoemen maar kun je ook spreken over andere punten die tijdens het oppassen belangrijk voor je zijn.
Denk dan bv aan communicatie of 'regels'.
Geen idee of ze nog werkt maar soms worden er via een werkgever of zorgverzekeraar okk stoppen met roken cursussen aangeboden en vergoed. Wellicht een idee om ernaar te vragen en te onderzoeken?
Succes! Snap dat dit lastig is. Ik zou roken ook echt niet leuk vinden bij de kleine

2 dagen geleden
Mijn schoonmoeder rookt ook (stiekem). Zij zou ook stoppen etc., dus vandaar stiekem. Ik zou duidelijk aangeven wat voor jou wel werkt en wat niet. Ik vind het bijvoorbeeld niet fijn als ze in het gezicht blaast of baby vasthoudt terwijl ze net parfum heeft opgespoten ter camouflage. En daarnaast wanneer ze bij jullie thuis oppast, jullie huis en daarmee jullie regels?

2 dagen geleden
Onderschat a.u.b. niet dat rook aan kleding etc ook echt niet goed is voor de baby! Dus al zou ze buiten roken, dan krijgt je baby dat straks alsnog binnen. Ik zou dan toch ervoor kiezen; geen oppas door die oma, of overleggen of het haar lukt op de oppasdag dan geheel niet te roken, pas als ze klaar is. Lastige kwestie hoor, dat begrijp ik zeker. maar kies in dit geval altijd voor gezondheid van je baby en niet dat je niet wil overkomen als een zeurpiet ofzo.
Natuurlijk is er vroeger genoeg gerookt waar kinderen bij waren etc maar uit onderzoek NU blijkt dat toch ontzettend slecht. Liever het zekere voor het onzekere toch :) succes!

13 uur geleden
Stoppen met roken kun je der niet opleggen iedereen zijn eigen leven.
Je kunt afspreken maken over roken tijdens oppassen.
Mijn moeder rookt ook en rookt gewoon niet in de beurt en toen ons zoontje baby was gewoon eerst heel goed handen wassen. En ook de kraamhulp kan dingen uit leggen over roken en baby’s .
Of je moet het zo erg vinden en andere oppas vinden maar ergens heb je denk ik wel bedacht dat stoppen met roken het lastigste is wat er is als je dat doet omdat het overal mag en genormaliseerd is net als alcohol.