22 Reacties

2 dagen geleden

Hier een dochtertje van 6 maanden... Ik heb het met 4 maanden geprobeerd aangezien ze alleen maar met fles inslaap valt in bed. Maar toen op gegeven.... Vindt de huil methode gewoon niet chill. De till up pulled down werkt niet. Heb haar aangeleerd om nu zelf de fles in der mondje tedoen en valt dus dan ook weer zelf inslaap.

2 dagen geleden

Reactie op DappereCeder677842

Hier een dochtertje van 6 maanden... Ik heb het met 4 maanden geprobeerd aa ...
Wat fijn dat het nu is gelukt met behulp van de fles! Ik geef fulltime bv dus kan dat niet proberen.

2 dagen geleden

Wij wilde ook gaan slaaptrainen, maar hetzelfde verhaal. Hij raakt ZO overstuur, kan echt nog niet zelf reguleren. Hij is een huilbaby (geweest) en lopen onder andere daarom bij de KA. We hebben contact gehad betreft het slaaptrainen omdat ons zoontje dus ook heel veel hulp nodig heeft. De KA gaf aan dat dit normaal is en oké, het zijn echt nog kleintjes en de een heeft meer hulp nodig dan de ander. Helemaal overstuur werkt juist averechts. Hierom wachten wij dan maar nog een tijdje en is het nu iets meer 'behelpen' 👶🏼

2 dagen geleden

Slaaptrainen in de vorm van 'laten huilen voor een x aantal minuten helpt vaak niet helaas. Ze hebben gewoon nog niet de vaardigheid om zichzelf in slaap te krijgen. Laten huilen leert een baby niet slapen, maar stopt het huilen uit overgave. Het stresssysteem blijft actief, terwijl zelfregulatie nog niet mogelijk is. Zelfstandig slapen ontstaat door rijping en herhaalde ervaringen van nabijheid, niet door huilen. Zelfstandig slapen komt door rijping van het brein en dit kun je ondersteunen maar niet trainen of afdwingen. Je kan dit ondersteunen door nabijheid. Dit is geen verwennen of verpesten maar leren mama is dichtbij, ik ben veilig, ook als ik haar niet zie. Dat is een basis voor zelfstandig slapen.

2 dagen geleden

Ik weet niet hoe vaak je kindje drinkt, maar bij mij hielp het echt om een routine te vormen. Na de fles/borst legde ik haar in bed. Ik hield me ook aan de wakkertijden. Dus eerst de fles en daarna gelijk naar bed. Ze moet dan wel al moe zijn, maar niet té moe, met een verzadigd buikje. Als ik haar neerlegde, gaf ik een kus of zei ik altijd: “Ga maar lekker slapen.” Dat deed (en doe) ik altijd, zo herkent ze dat het bedtijd is. Daarna loop ik de kamer uit. Ik ging wel terug wanneer ze echt huilde, maar ik pakte haar niet op. Ik troostte haar door korte zinnetjes te zeggen en over haar hoofdje te wrijven. Ik maakte ook geen oogcontact. Dit deed ik elke keer wanneer ze echt overstuur was. Zo troost je haar, maar leert ze het ook zelf. Bij ons werkte dit binnen een week. Hopelijk snap je het een beetje hahaha.

2 dagen geleden

Hier precies dezelfde situatie! Toevallig heb ik vandaag met het consultatiebureau gesproken en zij gaven aan dat het juist tussen de 6 en 8 maanden een mooi moment is om te gaan oefenen met het zelfstandig in slaap brengen. Zo zegt elk consultatiebureau dus blijkbaar wat anders. Wij kregen voor nu het advies om overdag hem eens in het bedje te leggen als hij moe is en dan even knuffelen/kusje en de kamer verlaten. Nu heb ik dat in het verleden ook al eerder geprobeerd en toen ging hij ook direct huilen. Ik verwacht het nu ook maar ik ga het toch een aantal keer proberen. Als het overdag beter gaat, zou dit ook snachts zo moeten gaan. Ik ben er in ieder geval ook ko van, elke keer huilen en weer terug aan de borst is vermoeiend. Hopelijk gaat dit ooit werken..

Reactie op ZyheMeadows

Slaaptrainen in de vorm van 'laten huilen voor een x aantal minuten helpt v ...
Dit! Het is zwaar, ik heb hier ook eentje die veel nabijheid vraagt en in de nachten elke 1,5-2 uur komt. Ik geef direct de borst, dan slapen we allemaal het snelst weer. Lukt het niet meer in de cosleeper dan nemen we hem in bed. Dat kan veilig als je je aan bepaalde richtlijnen houdt (safe sleep 7). Ik adviseer je Zachte Nachten te lezen en/of The Gentle Sleep Book. Biedt geen snelle oplossingen of training, wel meer begrip voor het slaapgedrag van je baby. Het is heel natuurlijk (hoewel ook heel vermoeiend!) dat ze ook ‘‘s nachts lekker bij mama (en papa) willen zijn. Nogmaals, ja het is heeeel zwaar 🤗 Hou vol! Ooit gaan ze beter slapen 😊❤️ als ze zelf zover zijn.

2 dagen geleden

Reactie op Mommysyla

Wat fijn dat het nu is gelukt met behulp van de fles! Ik geef fulltime bv d ...
Nee klopt, alleen is een flesje ook niet altijd de beste optie...

2 dagen geleden

Wij zijn onze dochter met zo’n 5,5 maand gaan “slaap trainen”. Ze kon ‘s avonds alleen in de auto in slaap vallen en ze werd meerdere malen per nacht wakker en kon dan alleen aan de borst in slaap vallen. Ik ben de instagrampagina ittakesavillage_sleep_baby gaan volgen en daar wat tips van gebruikt. We zijn begonnen met een best uitgebreid slaapritueel te introduceren. Dan schijnt het makkelijker te zijn om een andere slaapassociatie (bij ons autorijden en aan de borst in slaap vallen) op een gegeven moment eruit te laten. En we zijn ‘s nachts niet meer gaan voeden (dat had ons kindje ook niet meer nodig, want door al dat nachtelijk snacken had ze ‘s ochtends geen honger meer). Dat was heel zwaar en niet leuk. We hebben een paar nachten niet geslapen, omdat het zoveel huilen en troosten was. Maar nu heeft ze in het weekend 2 nachten achter elkaar doorgeslapen en de afgelopen 3 nachten ook (1 keer is ze huilend wakker geworden, maar heeft ze zichzelf weer in slaap kunnen krijgen). Het schijnt te helpen om vader die nachtelijie taak te geven, omdat mama naar melk ruikt en je kindje dan natuurlijk getriggerd wordt om aan de borst getroost te willen worden. Succes!

gisteren

Reactie op RaadselachtigeKristal348885

Dit! Het is zwaar, ik heb hier ook eentje die veel nabijheid vraagt en in d ...
Heel herkenbaar dit. Al merk ik wel dat ze overdag dan minder drinkt als ze snachts vaker de borst heeft gekregen. Heb jij dit ook?
Wij hadden ook een baby die niet zelf in slaap kon vallen, niet in eigen bedje sliep, alleen aan de borst in slaap viel, 10 keer per nacht wakker werd, overdag alleen in de wagen/draagzak. Onze baby kwam zelf ook niet meer aan haar slaap en was oververmoeid. Omdat er niet echt een goed alternatief was, en het met al het troosten/wiegen ook huilen was, zijn we uiteindelijk, bij 6 maanden, toch gaan slaaptrainen met een slaapcoach. Ik vond het een HEEL pittig traject, maar in 3 weken tijd hebben we wel een baby die zelf in slaap kan vallen, in haar eigen bedje, en zichzelf troost met haar duimpje en nog maar 1 keer per nacht wakker wordt voor een voeding. We zien een veel blijer en uitgeruster kindje. Ik zou het dus wel aanraden... Wij zijn gestart met er naast blijven zitten tot ze sliep en troosten naast het bedje (maar niet oppakken) en zijn uiteindelijk overgestapt op de interval methode. Ik vond de begeleiding van een coach wel heel fijn om het vol te houden en elke keer te kunnen overleggen bij twijfels/vragen en aan allerlei knoppen te draaien en ook het hele dag ritme/slaapomgeving/ritueel en dat soort dingen te bekijken samen.

gisteren

Reactie op VrolijkeMaan957863

Ik weet niet hoe vaak je kindje drinkt, maar bij mij hielp het echt om een ...
Ik heb dit ook geprobeerd. Maar hier gaat ze dan echt keihard krijsen en is ze niet meer aanspreekbaar…. Wat dan?
Ik heb precies hetzelfde. Zoon van 6 maanden en geef uitsluitend borstvoeding. Hij slaapt iedere nacht bij ons in bed en tot 8 keer toe wordt hij wakker. Wiegen en tutje helpen niet dus uiteindelijk krijgt hij steeds de borst. Soms drinkt hij erg stevig als ik denk hij kan geen honger hebben en soms valt hij na 5 keer zuigen weer in slaap. Ik ben ook echt doodop, hij heeft nog nooit doorgeslapen maar met 4 uurtjes aan 1 stuk zou ik al blij zijn maar daar komen we absoluut niet aan. Proberen nu hem ‘s nachts afgekolfde melk te geven dat hij over het comfort van de borst heen groeit, maar is al een paar nachten drama. We zijn radeloos en hopen dat het beter wordt maar wat lijkt te werken bij anderen wilt bij ons niet lukken. Wellicht dat we ook eens voor een slaap coach of traject moeten gaan kijken. Sorry maar ik vind het in ieder geval geruststellend dat wij niet de enige zijn die hiermee strugglen. Heel veel succes in ieder geval! 😘

Reactie op SmeN

Ik heb dit ook geprobeerd. Maar hier gaat ze dan echt keihard krijsen en is ...
Als ze echt heel heftig huilt pak ik haar altijd op! Wanneer ze rustig is leg ik haar weer terug

Reactie op Aliesss123

Heel herkenbaar dit. Al merk ik wel dat ze overdag dan minder drinkt als ze ...
Ja, hier ook hoor! Soms tot een uur of 9 à 10 geen interesse in drinken… s Nachts lekker volgetankt dan blijkbaar 😅

16 uur geleden

Reactie op RaadselachtigeKristal348885

Dit! Het is zwaar, ik heb hier ook eentje die veel nabijheid vraagt en in d ...
Dankjewel voor de tip! Ik ga ze lezen. Ik denk ook dat het dan kwestie van tijd is en het nog (even) volhouden is. Hoop dat het niet te lang op zich laat wachten. Sterkte lieve mama’s❤️

16 uur geleden

Reactie op VrolijkeMaan957863

Ik weet niet hoe vaak je kindje drinkt, maar bij mij hielp het echt om een ...
Wat fijn dat het heeft gewerkt bij jullie! Houd dat vast Wij hebben ook een vaste routine met het slapen. Ik voed nog wel op verzoek dus heb geen vaste tijden voor zijn melk. Maar heb het neerleggen, liefde geven en weglopen ook al geprobeerd maar daar raakt hij overstuur van. Hetzelfde heb ik bij mijn oudste gedaan en toen ging het na 2 dagen vanzelf. Maar hij reageert daar zo anders op. Heel bijzonder hoe ze zo van elkaar kunnen verschillen

16 uur geleden

Reactie op SmeN

Ik heb dit ook geprobeerd. Maar hier gaat ze dan echt keihard krijsen en is ...
Ja dat heeft mijn zoontje precies ook. Gaat tegen alles van mij in om hem niet op te pakken dus kan me niet voorstellen dat het goed voor hem kan zijn. Daarom wil ik hem niet laten uithuilen…
Wij zijn vorige week begonnen met slaaptrainen bij een baby die ook 8x per nacht wakker werd en alleen tegen ons aan in slaap kon vallen. Hij pakt geen speen. Hij is nu 6.5 maand, we waren kapot. We hebben na een consult met slaaptipsvoorbabys de chair methode toegepast. Het is tot nu toe erg succesvol! We hebben van te voren afgesproken hem alleen op te pakken als hij ontroostbaar was (krijsen) en ook niet meer rustig werd met ‘de happy song’. Het was 2 nachten flink afzien, maar daarna zagen we al verbetering. Hij is nu al 3 nachten nog maar 1-2x wakker geworden. Ik heb hem dan gevoed. Afgelopen nacht was hij nog 1x aan het huilen en heb hem toen opgepakt. Het is echt even heel pittig, maar hiermee voorkom je veel huilen bij je baby in de toekomst, dat was mijn troost.

Reactie op OndernemendeVlakte619103

Wij zijn vorige week begonnen met slaaptrainen bij een baby die ook 8x per ...
Dit klinkt fantastisch, wat ontzettend fijn voor jullie!! Fijn ook dat je het hier deelt! Hier namelijk ook een baby die minimaal 8x wakker wordt vanaf dat hij 4 maanden is (nu bijna 7). Ook hier geen speen, en valt alleen wiegend in slaap. Ook wij beginnen een grens te bereiken qua vermoeidheid.. Als we ons kindje in z'n bedje leggen begint hij eigenlijk al vrij snel te huilen (ook als we er bij zijn, liedjes zingen, hem aaien, etc.) en dat gaat binnen no time over tot overstuur raken als we hem niet oppakken. Begonnen jullie ook vanuit die beginsituatie? Of hebben jullie een kindje dat al wat beter in zn eigen bedje kan liggen? Ik kan me namelijk bijna niet voorstellen hoe de chair methode ons zou helpen, omdat hij dus zo snel overstuur raakt. Benieuwd dus wat bij jullie de beginsituatie was!