124 Reacties

3 maanden geleden
Hoi ik heb gister dus ook een hele hoge waarde gehad ben 15 weken, ben doorverwezen naar de gynaecoloog. Nou hebben al mijn zussen ook zwangerschapsdiabetes gehad, dus dit was niet echt een verrassing. Alleen ik heb begrepen omdat we nog niet 6maanden+ zijn dat dit nog niet kan worden vastgesteld?

3 maanden geleden
Hoe herken je als je dat hebt? Krijg je dan bepaalde symptomen of moeten ze daar eerst bloed voor trekken?

3 maanden geleden
Reactie op AanmoedigendeLicht505846
Hoi ik heb gister dus ook een hele hoge waarde gehad ben 15 weken, ben door ...
Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord. Tenzij er een specifieke reden is om vroeg te testen (bijv. zwangerschapsdiabetes), testen ze inderdaad niet voor ongeveer 24 weken zwangerschap. Maar wat ik me herinner van eerdere groepen, waren er velen die de diagnose vroeg kregen zoals ik, wanneer het niet de eerste keer is. Ik weet zeker dat de gynaecoloog dat verder kan toelichten om te zeggen hoe het voor jou uitpakt. De vorige keer ging ik rond 30 weken zwangerschap terug naar de verloskundige omdat mijn bloedsuikerwaarden zo goed onder controle bleven met alleen voeding. Hopelijk gaat het deze keer ook zo :)

3 maanden geleden
Reactie op BeminnelijkeVuurwerk225524
Hoe herken je als je dat hebt? Krijg je dan bepaalde symptomen of moeten ze ...
Hoi! Ik had zelf helemaal symptomen en dat is heel normaal. Sommige mensen hebben meer dorst. Als ze tijdens de 20 wekenecho tekenen zien van mogelijke diabetes (bv. baby heeft een grotere buik dan verwacht), sturen ze je door voor een glucosetolerantietest. Dat betekent een nuchtere bloedtest, gevolgd door een heel erg zoet drankje en twee uur later nog een bloedtest. En als je het ooit eerder hebt gehad, krijg je de test standaard al eerder omdat de kans zo groot is dat je het weer krijgt.

3 maanden geleden
Reactie op saelma90
Daar heb ik zelf nog nooit van gehoord. Tenzij er een specifieke reden is o ...
Ik heb het de vorige 2 zwangerschappen gehad en verwacht het deze keer dus ook weer. Heb met 12 weken al een keer de test gedaan, maar toen was alles nog goed. Ik heb dat apparaatje nog van de vorige keer, dus ik hou het nu zelf een beetje in de gaten. Vorige keer zag ik echt van week 25 naar 26 dat ineens m’n suikerwaardes gek gingen doen. Daarvoor niks aan de hand. Het blijft een raar fenomeen.
Bij ons mag je ook bij de verloskundige blijven als de waardes gewoon goed blijven met op je eten letten.
Vorige keer ben ik ingeleid met 38 weken omdat mn nuchtere waardes te hoog waren en de baby groot geschat werd. Nu ben ik erachter gekomen dat mijn apparaatje te hoge waardes aangeeft, dus ik wil sowieso een nieuwe. En ik ga me ook niet zo snel meer laten overhalen om in te leiden. Hij woog idd al 4kg, maar hij was er met 10 minuten persen, dus nog iets langer doorlopen was denk ik ook geen probleem geweest.

3 maanden geleden
Reactie op saelma90
Hoi! Ik had zelf helemaal symptomen en dat is heel normaal. Sommige mensen ...
Ook als je een te hoog bmi hebt (boven 27 dacht ik) of als het in je familie voorkomt raden ze je aan de test te doen. En zo zijn er nog wel een paar meer risicofactoren geloof ik.

3 maanden geleden
Reactie op Waterrat
Ik heb het de vorige 2 zwangerschappen gehad en verwacht het deze keer dus ...
Ohh hoe irritant dat jouw apparaatje te hoge waardes geeft! Ik hoop dat die van mij het nog goed doet...
De positieve kant van die ervaring is dat je deze keer voor jezelf kunt opkomen als het tijd is om over geboorte na te denken, of inleiding enzovoort. In mijn geval had ik een keizersnede op 36+6 vanwege voortijdig breken van de vliezen + stuitligging, dus zover is het nooit gekomen.

3 maanden geleden
Reactie op saelma90
Hoi! Ik had zelf helemaal symptomen en dat is heel normaal. Sommige mensen ...
Dank u voor de info

3 maanden geleden
Ik ben zondag 15 wkn en spuit sinds twee weken voor de avondmaaltijd insuline bij. Bij mij komen de hoge waarden door prednisolon gebruik, de zwangerschap heeft dat wat extra ontregeld.

3 maanden geleden
Reactie op saelma90
Hoe gaat het nu met de insuline? Is het je eerste keer?
Wisselend, ook doordat ik tussentijds weer een ophoging van de prednisolon heb gehad en dat nu weer afbouw naar mijn onderhoudsdosering. Daarom soms lastig in te schatten met eenheden insuline bij wat je eet. Wel eerder insuline gespoten bij hoge doseringen prednisolon, maar nu eerste zwangerschap. Was hiervoor een hele tijd niet nodig insuline te gebruiken, maar de hormonen denken daar nu kennelijk anders over.

3 maanden geleden
Reactie op saelma90
Ah ja, dat lijkt me moeilijk inderdaad. Hopelijk stabiliseert het snel een ...
Hoop ook dat het bij jou rustig blijft qua waarden en dat het met voeding zoveel mogelijk lukt het stabiel te houden.

3 maanden geleden
Ik volg even. Niet dat er op dit moment sprake is van zwangerschapsdiabetes, maar mijn zusje heeft dit gehad bij haar zwangerschap en ik heb dus een verhoogde kans erop. Daarom is mijn standaard bloedtest met 13 weken nuchter gedaan. Toen was alles in elk geval goed. Hopelijk blijft het zo, en ik hoop voor iedereen die het wel heeft/krijgt dat ze er zo min mogelijk last van ondervinden.

3 maanden geleden
Ik ben doktersassistente in het ziekenhuis en geef samen met mijn collega's de eerste uitleg aan dames met zwangerschapsdiabetes.
Voor de dames die het apparaatje nog hebben uit een eerdere zwangerschap -> let nog even op de houdbaarheidsdatum van de teststrips, wanneer deze is verstreken kan je apparaat ook onterecht hogere waardes aangeven☺️

3 maanden geleden
Reactie op InspirerendeEik335577
Ik ben doktersassistente in het ziekenhuis en geef samen met mijn collega's ...
Heel lief dat je hier reageert! Bedankt. Ik heb net met het ziekenhuis gebeld en hoorde I
dat ik sowieso een nieuw apparaatje krijg (hun beleid). En dan inderdaad voorzichtig met de teststrips :)

3 maanden geleden
Hoihoi, ik heb bij mijn vorige zwangerschap ook zwangerschapsdiabetes gehad. Had helemaal geen symptomen, maar diabetes komt veel voor bij mij in de familie. Omdat mijn bloedsuikerwaarden goed waren, mocht ik weer terug naar de verloskundige. Helaas heb ik een traumatische bevalling gehad, omdat mijn baby onverwachts veel groter bleek te zijn dan wat er was gemeten bij de groeiechos (bijna 5kilo).
Over 3 weken moet ik me waarschijnlijk weer laten testen op zwangerschapsdiabetes en ik ga er vanuit dat ik het weer ga krijgen.. een vreemd voorgevoel. Ik weet alleen niet of ik weer onder begeleiding van de verloskundige zou willen blijven, mocht ik het weer krijgen.

3 maanden geleden
Reactie op saelma90
Dat lijkt me heel heftig inderdaad! Jeetje.
Ik had ook zo'on voorgevoel. ...
Hoop het niet! Hoe gaat het nu met je bloedsuikerwaarden, lukt het nog om het onder controle te krijgen met een dieet?
En moest je je de vorige keer trouwens laten inleiden of was dat niet nodig?