8 Reacties
3 dagen geleden
Als je in de ziektewet zit vanwege / tijdens je zwangerschap dan ben je indd verplicht om 6 weken van te voren met verlof te gaan.
3 dagen geleden
Ik weet wel dat als je voor 4 weken kiest, en je je in die 2 weken daarvoor ziekmeld, je verlof automatisch al in gaat. Ook als je daarna dus weer gaat werken
3 dagen geleden
Dit is enkel van toepassing door medische redenen in de laatste zes weken voor de uitgerekende datum. Dus als je nu ziek bent/wordt voor de 34 weken, dan is er niks aan de hand volgens mij. Dan mag je zelf gewoon nog kiezen of je 4,5 of 6 weken voor de datum met verlof gaat. Als je wel 6 weken voor de datum met verlof gaat, betekent dat dat je niet 12 weken na bevalling hebt maar 10 omdat je totaal 16 weken zwangerschap- en bevalverlof hebt (tenzij je later dan uitgerekende datum bevalt, dan heb je wel langer)
3 dagen geleden
In mijn eerste zwangerschap wilde ik graag pas 4 weken voor datum met verlof gaan. Helaas verliep mijn zwangerschap anders en viel ik met 26 weken al uit. Dit betekende dat ik 6 weken voor de datum officieel met verlof moest. Dit geld niet als je maar 1 dag tijdens je zwangerschap ziek bent. Maar als je echt helemaal niet meer in staat bent om te werken.
3 dagen geleden
Je mag heus wel een griepje krijgen hoor. Maar krijg je bijv bekkeninstabiliteit waardoor je niet je volledige werk kan doen, dan moet je inderdaad 6 weken van tevoren met verlof. Dus het moet gerelateerd zijn aan je zwangerschap. De twee weken eerder met verlof worden dan afgetrokken van de periode na de bevalling zodat je onderaan de streep nog steeds op 16 weken uitkomt.
2 dagen geleden
Ja dat klopt, bij mijn eerste ben ik rond 28 weken uitgevallen en ging mijn verlof ook 6 weken van te voren in. Dit is niet als je een enkele keer ziek bent.
2 dagen geleden
Mijn leidinggevende deed het overkomen dat het bij 1 keer ziek melden al zo was. Ze was het er ook niet mee eens hoor.
Ga het toch nog ff met haar bespreken.
Dankjulliewel!
2 dagen geleden
Als je staat ziekgemeld door zwangerschap bij uwv en niet 100% per week meer werkt (al is het maar 2u per week ziekgemeld) dan gaat je verlof inderdaad 6 weken vantevoren in. Dat is niet zo als je nu tijdelijk door misselijkheid bijvoorbeeld minder werkt en ziekgemeld staat maar in 2e trimester weer fulltime werkt.