18 Reacties

vorige week

Hee, ik heb niet helemaal hetzelfde maar bij mij piekt hij soms veel te hoog na het ontbijt of de lunch. En er is geen touw aan vast te knopen waar het aan ligt. Ik ben zelf vrij slank en ook de baby is perfect tijdens de groeiecho’s, past totaal niet in het diabetes plaatje maar toch is het er. Vandaag overleg gehad met de internist en verpleegkundig diëtiste, die gaven eigenlijk aan dat ze vaak zien dat vrouwen zich dan soms echt gaan uithongeren etc wat absoluut niet de bedoeling is natuurlijk! Ik eet elke maandag na de yoga een mcflurry😅 en ik hou op zijn tijd ook erg van een borrelplankje. Dit moet gewoon kunnen volgens hun, omdat alles er verder super uit ziet. Ik zou ook een beetje genieten hoor😊

vorige week

Jouw verhaal is heel herkenbaar voor mij. Echt precies hetzelfde had ik twee jaar terug bij mijn voorgaande zwangerschap. Altijd nette waardes, duidelijk onder de toegestane 7.8. Toen ook grotendeels aan het dieet gehouden maar op een gegeven moment ook soms wat zoete dingetjes als tussendoortje. Zoals chocolaatjes en zelfs puddingbroodjes. Nog steeds bleven mijn waardes goed. Slechts 1 keer waren de waardes te hoog, na het eten van een maaltijd + softijs. Overigens had mijn diabetes geen gevolgen voor mijn kindje en is mijn kind daarnaast veel lichter geboren (2700 gram) dan de echo’s destijds aangaven. Hierdoor vroeg ik me echt af waarom ik me vooral in het begin zo streng aan het dieet heb gehouden. Tijdens mijn huidige zwangerschap is gebleken dat ik geen diabetes heb. Mijn gynaecoloog zei voorafgaand aan de test dat dat suikerdrankje echt een overdosis aan suiker is en lang niet in de buurt komt van mijn dagelijkse hoeveelheid aan suikerinname. Dit als reactie op mijn verhaal hierboven dat ik het idee had dat ik niet echt een sterke vorm van zwangerschapsdiabetes dacht te hebben gehad de vorige keer. Hij begreep mijn punt wel echt..

vorige week

Hi, ik heb hetzelfde. Deze week zijn wij op vakantie en geef ik ook er af en toe aan toe, maar m’n waardes blijven goed. Ik heb voor mezelf besloten gewoon vaker iets lekkers te nemen, zolang mn waardes goed blijven! Eerste twee weken was ik echt streng waardoor ik ook wat ben afgevallen en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling bij 31 weken.. Ik twijfel inderdaad ook of ik wel diabetes heb, moment van de glucose test had ik veel stress van werk wat ook van invloed kan zijn.

vorige week

Ik heb deze stempel nog niet maar ik ben ook een dagcurve prikker al een maand om gewoon bij te houden. En weet je wat mij opgevallen is, als ik overdag gewoon een keer wat lekkers eet , heeft dit echt geen invloed op mijn suikerwaardes. Maar mijn avondeten en late night proteinne snack en wandelen helpen wel om in de ochtend een goede nuchtere waarde te hebben. Ik vind het ook echt raar hoor! Ik heb ook een week heel streng dieet gedaan en toen waren mijn waardes in de ochtend hoog. Lijkt wel alsof mn lichaam suiker aanmaakt als ik geen suiker eet🤣 Maar bij mij ging het evht om de nuchtere waarde trouwens

vorige week

Ik heb hetzelfde, ik prikte na twee uur 7,8 dus het stempeltje gekregen. Het gekke aan zwangerschapsdiabetes is dat ze die waarden dermate streng zetten dat je écht geen diabetes hoeft te hebben als je de ogtt faalt. Het enige wat het zegt is dat jouw lichaam een overdosis suiker op dat moment ‘niet goed’ (dus volgens strenge maatstaven) kan afbreken. Het is natuurlijk helemaal geen realistische situatie, zoveel suiker in een keer eet natuurlijk niemand. Maar ze zeggen boven die waarde kan het zijn dat je diabetes gaat ontwikkelen (daaronder natuurlijk ook, maar het gaat allemaal om kansen), dus moet je het in de gaten houden. Ik ben niet begonnen met een dieet, en mijn dagcurves zijn prima. Mochten ze toch oplopen kan ik altijd nog aanpassingen doen. Ik zou je dus echt niet te hard aan dat dieet vasthouden zolang je waardes prima zijn, behalve als je dat natuurlijk fijn vind. Het lastige is dat ze ergens een nogal strenge grens trekken, terwijl er dus echt niks aan de hand hoeft te zijn. Dit geldt natuurlijk niet wanneer je waardes veel hoger zijn, nuchter >7 of na t eten >10/11 moet je er écht wel wat mee doen natuurlijk, maar jouw waardes zijn echt prima, dus ik zou zeggen laat het wat los, houdt het in de gaten en hou jezelf niet gevangen door een moment opname die jou een ‘diagnose’ heeft gegeven :).

vorige week

Ik zit precies in hetzelfde. Ik moet zeggen ik eet wat ik wil en tot op heden waren al mijn waardes altijd goed. Een enkele uitschieter gehad naar 7,0 toen ik een ijskoffie nam, maar ook dit viel ruim binnen de norm mocht niet boven de 7,8 zijn. Ik hou het in de gaten en mocht het toch erger worden kan ik mijn dieet altijd nog aanpassen. Eerste groeiecho was ook binnen alle normen.

vorige week

Hoi, Ja heel herkenbaar. Ik heb een vroeg glucosetest gehad en heb begin januari al de stempel achter me naam gekregen. Eerste weken heel streng geweest en mezelf niks meer gegund. Inmiddels ben ik zoveel weken verder en ben ik gaan testen met de slechtere dingen eten en wat mijn waardes dan zijn. Ook dan bleven ze ruim onder de norm. Vandaag met 30wkn een groei echo gehad bij vk en de kleine is gewoon gemiddeld en heb weer te horen gekregen dat ik me niet druk hoef te maken. Ook wat betreft gewichtstoename zit ik nu op 1/2 kg en is dit een groot verschil met mijn eerste zwangerschap waar ik de stempel niet heb gekregen.
Ik herken het ook en ben vrij gefrustreerd hoe snel je een label krijgt terwijl je geen zwangerschapsdiabetes hebt. Mijn verloskundige gaf dat vandaag zelfs ook toe, dat ik nu eenmaal dan het protocol moet volgen. Mijn nuchtere waarde in het ziekenhuis was 0,5 te hoog. Na de test wel goed. Een aantal weken dagcurves bijgehouden en wat blijkt mijn nuchtere waarden blijft tussen de 4,2 en 4,6 mijn waarden na het eten tussen de 5,2 en 6. Ik moet 1 uur naar het eten en dan vanaf de eerste hap prikken. Vandaag groeiecho gehad kindje zit onder het gemiddelde, maar volgt zijn eigen tempo, vruchtwater goed. Ik heb ook mijn dieet niet aangepast omdat de diëtiste geen aanpassingen had voor mij. IIk herken wel dat je dan bang bent om nu iets “geks” te eten maar ik denk dat als je echt zwangerschapsdiabetes hebt je het niet “erger” maakt met 1x een koekje. Ik en ook de verloskundige geven in mijn geval aan dat ik geen zwangerschapsdiabetes heb. Maar ik moet wel nog steeds 1x in de week dagcurve prikken. Ik vind het vrij belachelijk en frustrerend maar we doen het maar netjes. Ik probeer het een beetje los te laten en voel nu meer bewijsdrang om te laten zien zie je wel alles is goed, ik heb het niet. Ik hoop dat het straks dan ook uit mijn dossier gehaald kan worden. Want wil niet weer dit “gezeik” bij een tweede zwangerschap.

vorige week

Hoi. Ik ben in de ochtend op nuchtere maag altijd heel hoog, 5,6 en vandaag zelfs een 7! Ik moet voor het slapen gaan insuline prikken. Voorheen was dat 6 EH daarna 8 en nu 10. Ik mag van mezelf wel iets zoets eten en wandel daarna om de suiker weer laag te krijgen. Na het eten is het meestal gemiddeld, behalve de ochtenden dus. Veel wandelen en water drinken verlaagt je suikergehalte. Vandaag de arts bericht en het blijkt niet gevaarlijk te zijn voor de baby. Maak me ergens toch wel zorgen…

vorige week

Hoi! Hier hetzelfde; 1 dagcurve te hoog door suikerrijke cruesli en gelijk de stempel zwangerschapsdiabetes. Al hebben ze mij verzekerd dat de baby ook groot is (vanaf het begin al). Ik houd mij ook aan dat dieet en tot nu toe gaat het bij mij heel erg goed. Alle waardes wijken niet meer af. Zelfs niet toen ik jarig was en een stuk taart op had... Vind het maar moeilijk te bevatten allemaal. 😟 nou is deze zwangerschap sowieso echt killing. Echt heel zwaar. Bij onze eerste dochter ging ik er fluitend door heen. Alleen anemie (heb ik ook zonder zwangerschap). Nu anemie én zwangerschapsdiabetes... en die 2 dieeeten lopen ook niet echt hand in hand. Moeilijk. Wel blij met dit topic btw

vorige week

Ik heb in mijn vorige zwangerschap "echt" diabetes gehad, maar mocht nu eerst met dagcurves checken of t weer was, maar mijn dagcurves waren prachtig! Niemand die verwachtte dat ik weer diabetes zou hebben, maar ik wilde zelf toch zekerheid en heb gister de suikertest gedaan. Daar is dus wel een enorm hoge waarde uitgekomen en nu heb ik dus weer de stempel. Super irritant. Gelukkig mag ik eerst gewoon zelf uitzoeken en testen, omdat die dagcurves zo goed waren (zelfs na chocopasta en Krentenbollen enzo) Wat mij vooral irriteert is dat het ziekenhuis (daar liep ik de vorige keer met een dieet) zei dat nuchter 6 mag zijn en de diëtiste over de telefoon zei dat het niet hoger mag dan 5.3. Wat een onzin. 😅

Reactie op Pietertje93

Ik heb in mijn vorige zwangerschap "echt" diabetes gehad, maar mocht nu eer ...
Hé bah, dat is ook zo achterlijk hè. Ik denk dat het echt door stress komt. Acute stress kan je suiker omhoog doen. Dat is bij mij het geval. Bij mij mocht trouwens in het ziekenhuis de nuchtere waarde maar 5,1 zijn🙄 gelukkig mag je het nog zelf checken! Maar wat een domper…succes

vorige week

Reactie op Pietertje93

Ik heb in mijn vorige zwangerschap "echt" diabetes gehad, maar mocht nu eer ...
Ik heb ook diabetes en merk dat elk ziekenhuis andere waardes en tijden aanhoud. Bij mij mag t ook niet hoger zijn dan 5,3 nuchter en moet 1,5u na de maaltijd prikken. Mijn zusje moest na 2u pas prikken. Ja dan zijn mijn waarden ook alweer een stuk lager… een uur na de maaltijd is voor m’n gevoel alweer heel snel juist. Ik vind het dus ook echt verwarrend als je al die verschillende standaarden hoort.

vorige week

Reactie op stef2022

Ik heb ook diabetes en merk dat elk ziekenhuis andere waardes en tijden aan ...
Ja ik vind het ook zo vreemd dat er geen standaard voor is. Het is maar het waar je zit en wie je hebt met wat je moet aanhouden 😅 Kwam er vanmorgen achter dat honing in mn ontbijt even niet meer kan, dus toch wel echt weer diabetes nu, maar als ik dat skip gaat het gewoon goed, dus dat is top

3 dagen geleden

Reactie op DuurzameReiger956609

Ik herken het ook en ben vrij gefrustreerd hoe snel je een label krijgt ter ...
Hier hetzelfde! 🙄 ik wordt er zelf ook echt een beetje defensief van..

3 dagen geleden

Ik had net voor het eerst een uitschieter, shit! En dat terwijl ik morgen naar de gynaecoloog moet (mijn hoop was voor een afrondend gesprek, maar ben ik nu ineens niet meer zo zeker van 😭). Ik lig wel al 2 dagen op bed met de griep, kan dit invloed hebben? Rest vd dag prikte ik wel laag…

3 dagen geleden

Reactie op GlimlachendeEls418498

Hier hetzelfde! 🙄 ik wordt er zelf ook echt een beetje defensief van..
Ja hè, zo irritant dat je jezelf moet “bewijzen” dat alles goed is

3 dagen geleden

Reactie op BloeiendeSpar354502

Ik had net voor het eerst een uitschieter, shit! En dat terwijl ik morgen n ...
Update: net de internist gesproken, die belafspraak stond toevallig al. Zij maakte zich helemaal niet druk om die uitschieter en schaarde het onder toeval; heeft iedereen blijkbaar wel eens last van, zeker bij griep. Scheelt weer!