415 Reacties

3 weken geleden
Hier voor de derde keer! Vorige 2 keer had ik heel veel productie. Het lijkt dit keer mee te vallen, want had 1 avond stuwing en toen ging ze clusteren en daarna was het over 😅
Ik moet er wel bij zeggen dat ik met de bevalling 1,5 liter bloed ben verloren en dit heeft invloed op je productie, maar vandaag dag 5 en onze dame heeft al bijna haar geboortegewicht bereikt!
Nog belangrijk ze krijgt 1 flesje kunstvoeding (geit variant van kruidvat) ik zag het niet zitten om te kolven en dan te voeden met 2 kinderen erbij. Vandaar deze keuze.
Ben benieuwd hoe lang ik dit keer mag voeden!

3 weken geleden
Reactie op Rusty
Leuk! Doe graag mee, maar ben aan het wachten tot onze 2e wordt geboren nu ...
Voor mij hier precies hetzelfde; ik lees mee! Vandaag 40.2 van de tweede. Eerste ging de borstvoeding best aardig, na zes maanden wilde hij geen borst meer helaas en heb toen nog gekolfd tot hij acht maanden was. Toen was ik er klaar mee.

3 weken geleden
Mijn dochter is vandaag een week en tot nu toe gaat de borstvoeding weer heel goed! Gelukkig geen last gehad van stuwing, had ik bij de eerste ook niet. Ze groeit gestaag, maar is helaas nog niet op geboortegewicht. Hopelijk gaat ze de komende dagen verder aankomen, toch een geruststelling!

3 weken geleden
Ik lees sowieso mee! Mijn tweede avontuur na een eerste mislukte. Ik ben gisterenavond begonnen met prenataal kolven (met de hand en met een handkolf) maar heden nog geen succes, geen druppeltje krijg ik eruit. Maar momenteel maak ik me er nog geen zorgen over en vertrouw ik op het proces eens ze er is.
Ik opende ook dit topic op het algemene forum voor de dames met vlakke/ingetrokken tepels, want dat levert toch vaak een extra uitdaging op.
Voor veelal inspirerende verhalen en tips voor mensen die in hetzelfde schuitje als ik zitten: https://community.24baby.nl/forum/baby/het-grote-vlakke-ingetrokken-tepel-topic-V9ralAE?utm_source=24Baby&utm_medium=app

3 weken geleden
Heel leuk!
Ik ben vandaag begonnen aan mijn 2e avontuur.
Bij mijn zoontje echt een moeilijke start, 24 uur niet drinken, behoorlijk bloedverlies, borstvoeding niet op gang, voeden kolven en bijvoeden A 3 uur: kortom, ik was gesloopt en kostte me een heleboel kraamtranen maar uiteindelijk tot 2 jaar gevoed!
En nu vanochtend een droombevalling in bad, erna helaas wel flinke fluxus waardoor oxytocine pomp etc maar daar dronk dit meisje gewoon doorheen. Ze wil alleeen maar aan de tiet, drinkt en hapt supergoed en er komen zelfs al iets druppeltjes/slikken. Zo zo zo blij.

3 weken geleden
Reactie op CHMB
Heel leuk!
Ik ben vandaag begonnen aan mijn 2e avontuur.
Bij mijn zoontje ...
Wat fijn dat het nu zo goed gaat!
Ik ben een week geleden van ons eerste kindje bevallen en ik herken me heel erg in jouw verhaal met je zoontje.
Ik heb hierdoor 2 dagen extra kraamzorg gekregen en zit er erg doorheen. Mn productie wordt langzaamaan meer en sinds gister hapt onze kleine meid tussen voedingen door af en toe bij me aan. Ik heb vandaag en morgen nog aan mezelf gegeven om het te proberen, maar ik ben bang dat borstvoeding geven niet gaat lukken.. Het doet me veel verdriet, maar ik ben kapot.
Heb je misschien nog tips voor deze wanhopige moeder?

3 weken geleden
Precies een week geleden ben ik bevallen van de tweede. Bij mijn eerste is het helaas met heel veel frustratie, verdriet en gevoel van falen gestrand kort na de kraamweek. Ik heb het beschreven in het topic dat Oostende ook al aanhaalt.
Nu gaat het zoveel beter! Borstvoeding lijkt goed te lopen. Maar ik begin nu toch wat onzeker te worden; ik ving véél melk op aan de ene kant als ik aan de andere kant aan het voeden was. Verzamelde in de eerste week dus al meer dan 100ml per dag om in te vriezen, zonder daar dus iets voor te hoeven doen. Dit wordt nu beduidend minder. En ik weet/denk (?) dat dat misschien juist wel een goed teken is, productie stemt zich goed af? Maar vorige keer had ik veel te weinig productie dus het maakt me onzeker of er dadelijk wel voldoende is voor ons meisje. Kraamzorg is uitgezwaaid dus ze wordt ook niet meer gewogen. Spannend!

3 weken geleden
Reactie op diplodocus
Precies een week geleden ben ik bevallen van de tweede. Bij mijn eerste is ...
Klinkt alsof je overproductie had, dus inderdaad een goed teken hoor😊. En als je op een gegeven moment echt te weinig denkt te hebben kun je altijd een dag of meer elke 1 a 2 uur voeden . Dan trekt het zo weer bij.

3 weken geleden
Reactie op Ree R
Klinkt alsof je overproductie had, dus inderdaad een goed teken hoor😊. En ...
Dankjewel voor je reactie! ☺️

3 weken geleden
Reactie op Penny316
Wat is het idee van koolbladeren? Ben daar niet bekend mee
Witte koolbladeren in je bh tegen de stuwing. Liefst uit de koelkast lekker koud. Helpt bij mij fantastisch!

3 weken geleden
Reactie op JFR91
Ik ben een week geleden van ons eerste ...
Ten eerste wat doe je het goed!! Zo vervelend als je het niet gaat zoals je graag zou willen. Heb je al een lactatiekundige ingeschakeld? Dit hielp bij mij heel erg en daarnaast een borstkolfconsult om de juiste kolf aan te schaffen ( weet niet of je die al hebt of er nog een gebruikt van de kraamzorg/ ziekenhuis) kan ook echt schelen namelijk, handsfree kolven. Neem je tijd en je rust en schroom niet om bij te voeden met poedermelk etc het hoeft allemaal niet in één keer. Ik kan niet voor jou beslissen natuurlijk dus die vooral wat je gevoel zegt en als jouw gevoel zegt ik ben er klaar mee, dan is dat ook helemaal goed. Lief zijn voor jezelf!

3 weken geleden
Reactie op JFR91
Ik ben een week geleden van ons eerste ...
Wat bij mij heel erg hielp was de druk eraf halen: ik moest borstvoeding weer leuk gaan vinden in plaats een opgave waarin het alleen maar om milligrammen en gekolfde milliliters ging. Ik blokkeerde volledig door dat gestress, zat de hele tijd met gespannen schouders.
Ik moet wel zeggen dat dit echt na oxytocine neusspray, fenegriek pillen, kolven, bijvoeden en de hele rataplan was. Mijn lijf heeft het toen net op het kantelpunt opgepakt zeg maar. Toen de druk van het kolven eraf was en ik ging ontspannen ging het snel (in de verlenging van de kraamtijd).
Nu zou ik zeggen:
Schakel een lactatie kundige in. Haal de druk er zo veel mogelijk af, probeer zo veel mogelijk bloot huid op huid te bundelen, aan te leggen, zelf goed te drinken/eten/slapen en ál het andere is bijzaak en kan wachten (dus nog even geen bezoek van niet helpende mensen etc) maar dit moet wel kunnen financieel en qua steun van familie/man).
Uiteindelijk ben ik echt heel blij dat ik heb doorgezet ondanks de supermoeilijke start, als het eenmaal loopt is het zo makkelijk en handig!

3 weken geleden
Hier ook borstvoeding, dochter is nu 5 weken oud (prematuur geboren met 34w2d).
Productie gaat goed, zelfs overproductie gehad maar mag ik niet over klagen. Eerste weken met tepelhoedje gevoed ivm prematuur, nu 5dagen volledig zonder tepelhoedje. Gister wel een tepelkloof opgelopen, daardoor werd het voeden erg pijnlijk. 3x gekolfd om zo de tepel rust te geven. Maar doordat ik met de kolf er meer melk uithaal dan mijn dochter drinkt heb ik nu weer last van stuwing/harde plekken. Ook griep/koorts gevoel, heb al eerder een borstonsteking gehad en toen was dit ook zo. Lijkt nu gelukkig wel minder maar zo vermoeiend..
Merk mede hierdoor dat ik het mentaal toch erg pittig vind. Wissel heel erg in totaal erdoorheen zitten en willen stoppen naar het gaat opzich prima..
Vooral het altijd maar klaar moeten staan om te voeden en hierdoor dus weinig tijd voor jezelf hebben tussendoor breekt me op. Het voelt alsof alles op mij terecht komt en dat is pittig, mijn man doet wat hij kan dus dat is wel fijn(alle luiers, tussendoor troosten.
Nu zitten we ook echt in regeldagen/sprong 1 dus is mijn dochter veel aan het clusteren en ontevreden tussendoor. Wil graag borstvoeding blijven geven omdat bij mij de voordelen voor de baby opwegen tegen de nadelen. Maar soms vraag ik me echt af wat ik mezelf aan doe en voel ik me doodongelukkig.
Meerdere die zich zo voelen/gevoeld hebben? Wordt het ooit beter😅

3 weken geleden
Onze zoon heeft een extreem korte tong, hierdoor heeft hij soms wat moeite met de stuwing wegdrinken. Daarom kolf ik na de nacht weleens wat druk eraf voordat ik hem aanleg. Hij krijgt verder nog geen flesjes en heeft dit ook niet nodig. Ik twijfel een beetje wat te doen met de melk die ik dan afgekolfde heb. Het is soms in een paar minuten handkolven al meer dan 80 cc. Ik wil liever geen bewaarzakjes gebruiken voor de vriezer vanwege plastic, maar glazenflesjes voelen ook nog wat overbodig want dan kan ik ze niet volledig vullen. Heeft iemand een idee wat ik met dat beetje melk kan doen?

3 weken geleden
Reactie op TOBS
Hier ook borstvoeding, dochter is nu 5 weken oud (prematuur geboren met 34w ...
Ik las je verhaal en dacht, wauww respect!! Prematuur en wanneer pijn een andere oplossing gezocht, hierdoor weer even opnieuw afstemmen maar je bent er wel doorheen gekomen!
Die pittige fases en het zoeken herken ik en ben het zo gaan zien, dat het er nu eenmaal bijhoort. Of het nu om voeding gaat, slaapjes, taken verdelen, eigen emotionele gang van zaken.. die begin periode (waar je met 5maand echt nog inzit) is pittig!
Dus ik denk alleen maar, wauw wat doe je het goed! En lekker zo doorgaan :) er komt een moment waarop het wat meer vanzelf gaat en het allemaal minder van je vraagt. Maar ik had het dus met mn eerste, in het eerste levensjaar, dat ik door fases ging waarop ik dacht ik kap! En dan idd weer die voordelen voor ogen kreeg en dacht, het gaat wel weer.. na een jaar ging voor mij die druk eraf en mocht ik nog 3jaar en 3 maanden voeden :) nu binnenkort dus weer opnieuw bij ons 2e kindje..kijk ook wel op tegen die begin fase eerlijk gezegd.