24 Reacties

vorige week
Wat je kan doen is “blokvoeden”. Je biedt dan in een bepaald tijdbestek steeds 1 dezelfde borst aan. Dit stimuleert melkproductie minder dan wanneer je elke keer wisselt van kant. Wat je ook kan doen is voor het voeden een klein beetje met de hand afkolven, zodat de grootste druk eraf is voordat je kindje gaat drinken. Kolf niet te veel en te vaak want dat stimuleert de melkproductie juist. Volle borst = melkproductie remt af, lege borst = borsten krijgen seintje om meer melk aan te maken.

vorige week
Hier hetzelfde probleem met twee weken. Te weliswaar niet fijn, maar teveel is ook geen feest. Misschien advies inwinnen bij een lactatiekundige? Zij adviseerde eerst om na toeschietreflex baby los te koppelen en melk even te laten lopen op een doek. Dit hielp niet voldoende voor mijn baby. Nu adviseert ze salie thee, 1 kopje en kijken wat het doet.

vorige week
Heeel herkenbaar. Ik had dit ook met 2 weken, nu 3 weken is beter. Ik zou echt niet kolven.. daar wordt het erger van. Je kan in de rugby houding voeden of haar liggend op jou buik. Moet je haar hoofdje wel optillen. Dat vond ik wel wat zwaar maar heb een week zo gevoed, nu weer normaal maar hij verslikt zich nog wel eens..

vorige week
Herkenbaar, hier is een lactatiekundige langsgeweest. Zij gaf het advies om te blokvoeden. Ik bied nu elke 2/3u een borst aan. Wil ze eerder krijgt ze dezelfde borst. Ik heb 2 dagen 'last' gehad van pijnlijke borsten omdat ze nu maar eens in de 6u leeg raken, maar daarna was is er vanaf en was de productie een stuk fijner.

vorige week
Herkenbaar ‘probleem’, want idd hoe fijn om voeding te hebben maar manman die borsten poeh… Ik ben met 5 dagen al gestart met blokvoeden. Vergt even wat doorzetting omdat borst dan langer vol is en het daar niet erg comfortabel van wordt. Topje eraf kolven met de hand voordat ik aanleg helpt zodat mijn dochter makkelijker aanhapt. En voor ons werkt op de rug voeden (zij op mijn buik) erg goed! Ik hoef haar hoofdje niet op te tillen, dat dacht ik eerst maar regelt ze zelf!

vorige week
Reactie op san1236
Heeel herkenbaar. Ik had dit ook met 2 weken, nu 3 weken is beter. Ik zou e ...
Ik heb nu een paar keer rugbyhouding geprobeerd en dan lijkt ze inderdaad wel rustiger te drinken. Alleen in de nacht heb ik de energie er niet voor om mezelf helemaal goed te installeren 🙈

vorige week
Herkenbaar! Mijn zoontje is zaterdag 3 weken.. en hij heeft precies hetzelfde. Het toeschietreflex is too much voor hem en hij laat dan ook altijd los.. aanhappen is ook niet top.. hij slurpt te tepel naar binnen ipv happen.
Dit is mijn derde kindje en ik kan je uit ervaring vertellen dat dit vanzelf goed komt. Je borstvoeding heeft 6 weken nodig om goed afgestemd te zijn op de behoefte van jouw kindje. En vooral in het begin is dit zo wisselend..
En zoals ik hier al eerder las, de rugby houding!

vorige week
Vraag en aanbod wordt vanzelf goed, dit duurt echter echt langer dan 3 weken.
Ik heb een hele sterke toeschietreflex en mijn beide kinderen hebben hetzelfde als jij. Zelfs als de oudste van bijna 2 jaar eerst drinkt en de baby van bijna 4 weken daarna dan verslikt de baby zich nog. Het ligt dus niet aan de volle borsten, stuwing heb ik namelijk al niet meer.
Ik koppel los vlak na de toeschietreflex en laat de melk even stromen op een doekje. Daarna laat ik de baby opnieuw aanhappen en doe pas de tepel in haar mond als ze haar mond echt goed open doet. Anders krijg je inderdaad een kleine aanhap.
Ik zou zeker niet gaan kolven, dit verhoogd je productie alleen maar. Verder ook blokvoeden alleen in overleg met een lactatiekundige doen, als je hetzelfde hebt als ik heb je namelijk geen overproductie maar een sterke toeschietreflex.
Ik voed veel achterover liggend, eigenlijk momenteel alleen maar. Zo heb je geen last van de zwaartekracht die de melk nog extra de mond in laat spuiten 😅

vorige week
Reactie op Wihadeaymi
Herkenbaar! Mijn zoontje is zaterdag 3 weken.. en hij heeft precies hetzelf ...
Precies wat je zegt ze zuigt de tepel aan binnen ipv aan happen en zoals ik ook van @bosdieren lees zit het hem misschien meer in het sterke toeschiet reflex dan dat het overproductie is

vorige week
Reactie op spluim
Dat van de sterke toeschietreflex klinkt wel heel herkenbaar.
Ja ik vermoed, maar dat is natuurlijk lastig zo over een forum, dat dit je 'probleem' is en geen overproductie. Al lijkt het echt heel veel op elkaar hoor.
Het duurt alleen wel eventjes voor het beter wordt. Ik denk dat het bij de eerste zeker een maand of 2 geduurd heeft bij mij voor het wat minder werd. Of het werd beter omdat mijn zoon gewoon snel kon drinken 🤣🤣
Maar is er misschien een inloopspreekuur met lactatiekundige bij je verloskundige praktijk of het ziekenhuis bijvoorbeeld waar je een vraag kan stellen hoe hiermee om te gaan?
Voor mij werkt het namelijk prima om even los te koppelen en voed al zo lang dat het aanhappen en aanleggen in verschillende houdingen erg makkelijk gaat. Maar met de eerste heb ik hier ook zo mee zitten klungelen.
Een lactatiekundige mee laten kijken heeft mij bij de eerste enorm geholpen om sneller handig te worden. En die kan meekijken of het nou de toeschietreflex is of wel overproductie!

vorige week
Reactie op spluim
Blokvoeden doe ik ook al ja, vanaf begin af aan krijgt ze maar 1 borst per ...
Ja drie/vier uur doe ik! Wat je zegt over rugby herken ik wel, zo’n installatie en voorbereiding haha. Daarom ben ik hier dus erg blij dat het rugvoeden zo goed gaat. Super makkelijk en zwaartekracht helpt mee om het ergste sproeien wat tegen te gaan haha

vorige week
Ik zou proberen om naar de 3uur te gaan en dan langer aan de borst. Proberen het zoveel mogelijk te rekken met een speentje etc. Geef je altijd twee borsten? Je kan ook gewoon één borst lang geven (dan komt ze ook meer bij de vettere melk) en de tweede borst echt alleen als ze nog niet genoeg heeft