247 Reacties

vorige maand
Hoi! Onze zoon is 6 mei ok 1 uur 's nachts geboren. Zelf naar de borst toe gekropen en aangehapt.
Nu zitten we op dag 2 en begint de ellende. Ik herken dit van mijn eerdere kinderen.
Ik heb hele brede tegels waardoor het aanhappen voor de baby's moeilijk is.
Daarnaast is de productie natuurlijk nog niet op gang dus hij wordt ook niet beloont voor zijn harde werk.
Merk dat ik het weer lastig vind. Is de aanhanger goed? Zit er genoeg tepel in zijn mondje? Drinkt hij of wordt ik gebruikt als speen?
Bij mijn andere kinderen ook gehad. Kwam iedere keer goed met een hoop doorzettingsvermogen, maar kan wel wat digitale steun gebruiken.
Dus super fijn dat je het topic gestart bent!

vorige maand
Om =om
Tegels =tepels.
Aanhanger = aanhap
Beetje te snel op verzenden gedrukt

vorige maand
Ben benieuwd of iemand hier tips heeft:
Mijn tweeling is bijna 3 weken oud, geboren met 37 weken. Aanhappen deden ze allebei meteen, maar vervolgens doen ze niks. Alsof ze verwachten dat het naar binnen stroomt.😂
Omdat ze een laag geboortegewicht hadden en moeite met zichzelf warm houden, snel begonnen met kolven en dat met flesjes gegeven. Gelukkig is mijn productie meer dan voldoende om allebei te voeden met de fles.
Een week geleden is een lactatiekundige bij ons thuis geweest. Handige tips van haar gekregen, en ik oefen nu iedere dag 3x met allebei. Eerst met tepelhoedje, maar die probeer ik er nu steeds vaker tussenuit te halen. Ik zie wel een beetje vooruitgang, maar ik heb het gevoel dat we nog een lange weg te gaan hebben voor ze het echt helemaal snappen. Merk dat ik het me zelf ook veel energie kost, om steeds met twee baby’s oefenen, daarna fles te geven, en daarna te kolven. En dat iedere 3 uur. Ik overweeg te stoppen/minderen met oefenen, en ze maar gewoon gekolfde melk met de fles te blijven geven.
Wat zouden jullie doen?

vorige maand
Ik heb trouwens net econsult gehad, en kreeg de tip voor de "australische houding". Goed voor als het dus pijn doet of niet goed aanhapt, of als je te snelle toeschietreflex hebt en ze verslikken:
https://www.oudersvannu.nl/baby/borstvoedingshoudingen-6-houdingen-om-je-baby-te-voeden~5be854d
Het is nr 5 uit dit lijstje. Misschien heeft iemand hier wat aan!

vorige maand
Reactie op Appelmoes2
Mijn tweeling is bijna 3 weken oud ...
Lijkt me enorm pittig met twee! Moet je dan allebei om en om? Niet tegelijkertijd denk ik? Misschien kun je idd om de voeding proberen om ene keer fysiek te doen, andere keer afgekolfd? Dat geeft je misschien wel wat meer rust.
En anders zou ik gerust eens het consultatiebureau bellen voor advies! Misschien hebben ze nog wel tips of gewoon even sparren samen hierover?
Heel veel succes 🥰

vorige maand
Reactie op babysparkles
Lijkt me enorm pittig met twee! Moet je dan allebei om en om? Niet tegelijk ...
Consultatiebureau is nog wel een goeie, thanks!
En ja, ik doe om en om. En na het oefenen aan de borst hebben ze altijd nog een flesje nodig, omdat ze er zelf niet zoveel uit krijgen.

vorige maand
Reactie op Appelmoes2
Mijn tweeling is nu 1 week oud en ik krijg in het ziekenhuis bijna elke dag begeleiding van een lactatie kundige. Ik maak ook gebruik van een tepelhoedje. De meiden zijn nu 36+5 oud en hebben nog niet genoeg zuigkracht. Wij voeden dus bij via een sonde. Op advies van de lactatiekundige ga ik straks om en om doen dus dan de ene voeden en de andere een flesje. Ze gaf ook aan om maximaal een 45 min per kind bezig te zijn als dat lukt, omdat je anders helemaal geleefd wordt.
In het ziekenhuis oefen ik om 9 uur met de ene meid en om 12 uur met de andere en om 18:00 uur met allebei. Als ik elke voeding allebei oefen, dan is dat erg vermoeiend zeker om daarna nog te kolven

vorige maand
23 april bevallen van onze dochter Bowie met 38+2. Ze drinkt heel goed, wel moet ik haar telkens bij de les houden want ze slaapt zo in. Moet haar ook wakker maken voor de voeding. Heb helaas vooral links telkens een lippenstift tepel. Ze hapt aan maar volgens mij klemt ze de kaken ivm te snelle stroom van de melk. Morgen komt de Lactatiekundige. Ben benieuwd wat ze ervan zegt en of ze me kan helpen. Voor de rest gaat het verbazingwekkend goed

vorige maand
Reactie op mel92!
23 april bevallen van onze dochter Bowie met 38+2. Ze drinkt heel goed, wel ...
Dat had ik ook bij j de eerste. Bij mij hielp het om het broekje, sokjes en mutsje af te doen zodat ze het niet warm kreeg en zodra ze dreigde in te dommelen te kietelen onder haar voeten om te zorgen dat ze bij de les bleef.

vorige maand
Reactie op Appelmoes2
Lastig!
Een vriendin van mij had een premature tweeling en daar drong het ziekenhuis aan op kolfen en dan via de fles voeden. Ze bleef ook wel elke dag oefenen maar helaas hebben ze het drinken aan de borst nooit echt goed geleerd daardoor. Dus ik zou kijken wat gaat voor jou en hoe belangrijk je bv vindt. Maar misschien is het dus de moeite om even door te zetten...
Misschien kun je ondersteuning voor andere taken (huishouden, koken etc) regelen?
Succes!

vorige maand
Bij mijn 1e is bv niet gelukt, nu gaat het vrij goed, ben erg dankbaar en vind het bijzonder om mijn lijf zo te ervaren.
Ik heb wel kloofjes (weinig pijn maar houd ook een pcm spiegel aan ivm heftige kraamweek vorige keer dus misschien helpt dat). Iemand tips hiervoor? Ik probeer al soms een andere houding (rugby of liggend), smeer het in met melk en purelan en laat het drogen aan de lucht.
Verder vind ik voor straks voeden in het openbaar spannend. Alle tips hiervoor zijn welkom (kleding, musthaves / handige plekken).

vorige maand
Reactie op Appelmoes2
Kan zijn dat ze inderdaad wachten tot het vanzelf komt omdat ze de snellere stroom van de flesjes gewend zijn. Je kunt de flesjes kort zo houden dat er niets uitkomt om het toeschietreflex na te bootsen. Dit meerdere keren per flesvoeding. En vervolgens niet helemaal hoog zodat de melk er niet te makkelijk uitstroomt en ze er wel iets voor moeten doen, dus wat minder zwaartekracht.

vorige maand
Dit is nog een handige YouTube channel met goede informatie over aanleggen en nippel pijn etc. Echt een aanrader!
https://youtu.be/wjt-Ashodw8?si=eG--wjDWFvWxj-4c

vorige maand
25-04 bevallen van mijn dochter en eigenlijk ging het borstvoeden een paar dagen goed, wel was zij te veel afgevallen dus moest ik bij kolven omdat zij bijgevoed moest worden. Nu sinds een week wilt zij niet meer uit mijn borst drinken, met tepelhoedje geprobeerd dat ging1 dag goed en nu vertikt ze het. Ik kolf wel fulltime zodat ze iniedrgevak volledig bv krijgt maar ik wil zo graag dat ze uit mijn borst gaat drinken.. iemand die dit ook heeft gehad en dat de kleine dan later toch ineens wel de borst weer wilt?

vorige maand
Reactie op Mw96
25-04 bevallen van mijn dochter en eigenlijk ging het borstvoeden een paar ...
Wat vervelend! Het kan zijn dat ze even niet meer zo goed weet hoe het moet, omdat ze een tijdje uit de fles heeft gedronken. Bij mijn eerste heb ik ook een tijdje gekolfd en met de fles gevoed, omdat ze te veel was afgevallen. Toen mijn productie weer was toegenomen en ze weer begon aan te komen, ben ik langzaamaan weer gaan oefenen met live voeden. Dat lukte steeds beter en uiteindelijk tot haar tweede verjaardag borstvoeding kunnen geven. Het kan dus wel! Maar ik zou je zeker adviseren om een Lactatiekundige mee te laten kijken. En verder lekker veel huid op huid contact, dat kan ook helpen om de reflexen wat meer te stimuleren. Heel veel succes 🥰 en super knap dat je zo doorzet!

vorige maand
Reactie op Mzwaan
Bij mijn 1e is bv niet gelukt, nu gaat het vrij goed, ben erg dankbaar en v ...
Wat fijn dat het nu zo goed gaat zeg! Mijn Lactatiekundige gaf aan dat bij tepelkloven altijd sprake is van een te ondiepe aanhap. Dus misschien kun je daar eens wat meer op letten en eventueel een Lactatiekundige voor inschakelen! En verder hielpen bij mijn eerste hyrdogel pads het beste voor het herstel.
En wat betreft het voeden in het openbaar, ik heb dit bij mijn eerste uiteindelijk wel gedaan. Moest echt wel even een mentale drempel over maar daarna vond ik het steeds gemakkelijker. Ik deed dan altijd een hydrofiele doek ervoor, maar weet dat er ook speciale shirts/truien zijn. Van Tajine Banane bijvoorbeeld, misschien kun je daar eens naar kijken.

vorige maand
Morgen is onze dochter 3 weekjes oud en eigenlijk gaat het vanaf het begin goed! In de kraamweek door stuwing lastig aanhappen en dus kloofjes. Maar die zijn door de hydro pads van Lansinoh (werden mij door de kraamzorg en vk aangeraden) heel goed geheeld. Verder is ze met twee weken gewogen, en was ze in 9 dagen tijd 440 gram aangekomen. Groei gaat dus zeker goed. 🤩
Heb wel een heftig toeschietreflex, maar de meid lijkt het tot nu toe goed aan te kunnen. Verslikt zich soms... maar heb t idee dat dit steeds minder wordt en ze steeds beter even weet te pauzeren en het zelf te regelen. Super trots op dus! 🩷

vorige maand
Hier een prematuur zoontje wat in het ziekenhuis begonnen is met flesvoeding welke hij deels door de sonde kreeg. Ik ben begonnen met kolven om te kijken of door de vroeggeboorte en de spoedkeizersnede mijn productie wel op gang wilde komen, dit lukte. Drinken uit de borst had hij te weinig kracht voor. Dit wel elke keer geprobeerd. Thuis uiteindelijk nog een lactatiekundige laten komen toen is het met tepelhoedje een paar keer gelukt tot het teveel zeer ging doen wegens waarschijnlijk spruw. Nu al 3 weken volledige borstvoeding via afgekolfde melk. Helaas nu in 3 dagen tijd voor de 3e keer een verstopte melkklier waardoor ik echt bijna begin te twijfelen om medicatie te vragen om de productie te stoppen. Ik heb zo gigantisch veel pijn hierdoor…

vorige maand
Reactie op sarah322
Morgen is onze dochter 3 weekjes oud en eigenlijk gaat het vanaf het begin ...
Hoe lang duurde het bij jou met die pads dat het een beetje heelde? 😊

vorige maand
Reactie op Sulan
Hier een prematuur zoontje wat in het ziekenhuis begonnen is met flesvoedin ...
Hoi! Ik wil alleen maar tegen je zeggen dat wat je beslissing ook is je al 3 weken borstvoeding aan je zoon heb gegeven.
Hoe knap is dat!