7 Reacties

2 maanden geleden

Geen ervaring maar wel over nagedacht. Ik zou graag een ruggenprik willen mocht dat niet meer kunnen dan een morfine pompje. Ik volg sowieso even mee voor verdere reacties

2 maanden geleden

Vraag sowieso altijd even na bij je verloskundige wat in jouw ziekenhuis gebruikelijk is. Soms zetten ze de ruggenprik wel uit bij de persfase en bij sommigen niet. Met de ruggenprik ben je nog helemaal erbij mentaal. Het geeft ook de meeste verdoving van alle pijnbestrijding. Je kan ook kiezen voor de light variant, dan doseren ze lager. Het is een constante toediening via infuus (geen eenmalige prik dus). Je kan later de dosering dan nog laten ophogen als dat nodig blijkt. Pethidine wordt vooral ingezet aan het begin van de bevalling. Ook dit kan je bewustzijn verminderen (en dat van de baby). Lachgas kan een goede optie zijn maar is maar op weinig plekken in NL beschikbaar. En persoonlijk zou ik altijd eerst starten zonder en kijken welke alternatieven er nog zijn. In bad of de douche, een TENS, massage of accupressuur etc. Denk bijv. aan hypnobirthing. Pijnbestrijding heeft altijd nadelige gevolgen en is nooit zonder risico voor jezelf en je kindje. Ook wordt je beweeglijkheid beperkt omdat heb niet meer het bed uit mag. Weet wel dat je altijd nog op handen en knieën in het bed kan zitten of een zijligging. Dat kan de persfase bevorderen en andere interventies mogelijk voorkomen. Ik wens je een hele mooie geboorte toe!!

2 maanden geleden

Ik had bij de geboorte van mijn dochter een TENS apparaatje en dat werkte prima voor de eerste paar uren van de bevalling. Helaas had ik slechte ontsluiting en moest ik met weeënopwekkers verder. Daarbij kreeg ik remifentanil. Dat deed voor mij echt helemaal niks, zo ontzettend veel pijn gehad. Uiteindelijk een spoedkeizersnede met een volledige ruggenprik. Dit keer ga ik meteen voor een ruggenprik. Ik heb het na gevraagd bij mijn gynaecoloog en zij geeft aan dat je gewoon kunt persen met een ruggenprik maar dat ze hem soms iets lager zetten als je het niet voldoende voelt.

2 maanden geleden

Ik heb bij de bevalling van mijn zoontje een ruggenprik gehad, deze werkte helaas maar halfzijdig. Ondanks bijspuiten en ophogen kregen ze dit niet geregeld. Normaal gesproken word de ruggenprik uitgezet tijdens de persfase zodat je de weeën goed voelt en daarop kan persen. Bij mij hebben ze hem aangehouden omdat ik sowieso alles nog voelde. Mentaal ben je er ook nog volledig bij. Dit keer probeer ik weer zonder, maar als ik pijnstilling nodig heb kies ik voor een ruggenprik zodat ik er mentaal volledig bij ben. Mijn zoontje kwam in foetale nood en ik zou er niet aan moeten denken dat ik dan half gesedeert ben.

2 maanden geleden

Ik ben bij de eerste ingeleid en toen ik vroeg om een ruggenprik kon dat al niet meer (teveel ontsluiting) ik kreeg vervolgens een morfinepompje maar omdat ik stortbevallingen heb werkte deze eigenlijk pas toen het kind er al uit was. Ik heb tijdens de bevalling krom gelegen en toen m'n dochter er was kon ik er niet van genieten omdat ik stoned was. Geen succes dus! Bij nummer 2 was het ook een inleiding en (achteraf bleek) stortbevalling. Hier vantevoren al om een ruggenprik gevraagd. Dit is mij zeer goed bevallen. Ik hoop bij de derde dat ik ook op tijd ga zijn voor een ruggenprik want ik heb echt nachtmerries dat ik het zonder moet doen omdat het allemaal zo snel gaat

2 maanden geleden

Direct bij binnenkomst in het ziekenhuis een ruggenprik gekregen. Dat heeft mij na bijna 2 dagen wakker te zijn een beetje laten slapen. Het heeft zeker de pijn verlicht. Uiteindelijk kreeg ik ook weeenopwekkers en morfinepomp. Ik begrijp wat je zegt over het niet bij zijn. Ik begon opeens heel lollig te doen en allemaal grapjes te maken. Echt een soort stoned gevoel ofzo. Voor mij was dit wel een positieve ervaring. Ik kon mijn gedachten voor eventjes verleggen.

2 maanden geleden

Hier ook de ervaring dat ik na een aantal uur vroeg om ruggenprik (weeënstorm na inleiding) maar was net te laat qua ontsluiting dus werd het morfinepomp. De eerste paar 'hits' vond ik wel leuk, werd er lekker high van, maar al snel merkte ik dat de pijn er gewoon doorheen kwam en dat high gevoel werd ook al snel minder (na hooguit 2 uur). M'n vriend bleef braaf drukken zodra het lampje ging branden maar paar uur later merkte ik geen enkel verschil meer helaas. Uiteindelijk werd het een spoedkeizersnede en werd me aangeboden daarvoor onder algehele narcose te gaan: nou ik kon die anesthesist wel zoenen! Dus achteraf had ik echt eerder voor die ruggenprik willen gaan. Ik was niet goed op de hoogte dat je die vanaf een bepaalde ontsluiting in principe niet meer krijgt. Heb zelf het idee dat zo'n pompje zonder het gedoe van inleiding + weeënstorm misschien wel best prettig zou kunnen zijn hoor! Oja: en de sidenote dat er ook zat vrouwen zonder pijnbestrijding een inleidingsbevalling hebben gedaan dus dat het vooral heel persoonlijk is!