44 Reacties
3 dagen geleden
Het valt inderdaad tegen hoe snel het verdampt, dus een scheut wijn door de pastasaus doe ik zelf niet nu, maar ik denk dat het in stoofvlees dat een halve dag op het vuur staat echt wel kan!
3 dagen geleden
Goed om erbij te zeggen dat het niet om een scheut alcohol gaat maar 1,5 fles… (groot gezelschap en Franse familie dus die kunnen er wat van 😜)
3 dagen geleden
Reactie op Maraaaa7396
Goed om erbij te zeggen dat het niet om een scheut alcohol gaat maar 1,5 fl ...
Ooh ok dat is wel heel veel. Dan weet ik niet of ik het zou eten. Kunnen ze voor jou niet een apart klein pannetje maken zonder alcohol?
3 dagen geleden
Er bestaat speciale kookwijn met 0,5% alcohol, dat verdampt dan wel meer. Maar geen idee of dat qua smaak dan ook geschikt is voor het recept, zelf geen ervaring mee. Heb wel kaasfondue gegeten die gemaakt was met 0,5% alcohol wijn. Thuis maakte ik altijd kaasfondue met ‘gewone wijn’, dat eet ik nu niet.
3 dagen geleden
Reactie op Maraaaa7396
Goed om erbij te zeggen dat het niet om een scheut alcohol gaat maar 1,5 fl ...
Haha, ja dat zegt natuurlijk nog niks, dat is afhankelijk van de hoeveelheid andere dingen in de pan. Als je een recept x6 doet heb je 6x zoveel alcohol, maar per portie het zelfde. Ik zou als het vergelijkbaar is met 'normale' recepten het per uitzondering met kerst wel gewoon eten. Maar als het echt vele malen meer is dan misschien niet en vragen of ze wat voor jou apart kunnen maken/meenemen/iets.
3 dagen geleden
Hier maak ik me niet zo druk om, wij eten dit thuis regelmatig. Het verdampt inderdaad niet helemaal maar wat je vervolgens per portie binnenkrijgt is erg weinig. Je moet niet de halve pan gaan opeten maar dat was je vast niet van plan 😉
3 dagen geleden
Oh en uiteraard gaat geen enkele publicatie zeggen dat je alcohol in welke vorm dan ook mag nuttigen tijdens zwangerschap (en terecht), dus als je je er echt niet prettig bij voelt gewoon aangeven dat het wordt afgeraden en dat je graag van de rest van de maaltijd wat extra’s eet of zo.
3 dagen geleden
Als je er zin in hebt zou ik het gewoon lekker nemen! Misschien niet 3 x opscheppen, maar een hele rijpe banaan bevat ook al alcohol en zo nog veel meer wat over gefermenteerde dingen die we eten. Kan echt geen kwaad! Zelfde als een biertje 0.5 ipv 0.0, die kun je echt met een gerust hart drinken zonder je schuldig te voelen. Heb je meteen zoveer meer keus! 🙏🏻
3 dagen geleden
Wellicht geen populaire mening, maar ... :
Ik zou het niet doen. Op geen enkel moment in de zwangerschap is (ook een klein beetje) alcohol veilig te noemen. De organen en met name de hersenen van de baby zijn volop in ontwikkeling. Het alcoholpercentage wat jij hebt, heeft je baby ook, maar dan zonder goed werkende lever, waardoor het een stuk langer in het baby-lijf blijft zitten.
"Vanuit schattingen gebaseerd op onderzoek, heeft 0,3% van Nederlandse kinderen FAS en 1,3% hebben FAS/D." (https://fasd.nl/prevalentie/)
Dat lijkt weinig, maar bedenk even dat er in mei gemiddeld 14.000 Baby's worden geboren in Nederland, daarvan hebben er dan dus 182 FAS/D (=FASD is de overkoepelende term voor alle aangeboren afwijkingen en hersenschade door alcoholgebruik tijdens de zwangerschap)
Laat dat even bezinken: in 1 maand 182 baby's met afwijkingen door alcoholgebruik tijdens de zwangerschap.
Theoretisch gezien zou je kunnen vragen welke alcohol er is gebruikt, hoeveel uur het precies heeft gekookt en of de deksel op de pan heeft gezeten tijdens het pruttelen.
Deksel op pan = alcohol condenseert tegen deksel en loopt terug de pan in. En dan berekeningen kunnen maken met percentages en vergelijkingen en overwegen het wel of niet te nemen.
En ja, in overrijp fruit zit ook alcohol, maar het gaat om de bewuste en onbewuste zaken waaraan je je lichaam, en nu dus ook baby, blootstelt.
Men steekt als zwangere ook geen sigaret op (over het algemeen genomen), maar men zal ook niet kunnen voorkomen iets van luchtvervuiling binnen te krijgen door het leven an sich.
3 dagen geleden
Er blijft inderdaad wat alcohol over in de stoof.
In dit tabelletje kan je zien hoeveel van de alcohol er overblijft na x minuten/uren koken. Met een halve dag op het vuur blijft er niet veel over, maar dus niet 0%
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/zit-er-nog-alcohol-in-een-gerecht-na-het-bereiden/
Mijn schoonfamilie maakt ook stoofvlees met rode wijn met kerst. Ik heb zelf gezegd dat ik die niet zal eten, dat voelt voor mij niet goed. Maar mijn schoonzusje (ook zwanger) heeft daar geen probleem mee en neemt er wel van.
3 dagen geleden
Ik heb me dezelfde vraag gesteld onlangs. Mijn vader maakt heerlijk stoofvlees met (veel) bier, maar ik voel me er niet goed bij om te eten om dezelfde redenen als hierboven aangegeven. Hij heeft nu voor mij en onze peuter een portie gemaakt zonder bier. Dat smaakt ook erg goed! Maar uiteindelijk is het je eigen keuze.
3 dagen geleden
Mijn vader maakt om die reden zijn stoofvlees vanavond met alcoholvrij bier. Ik heb aangegeven geen alcohol te willen, ook geen klein beetje. Kleine moeite om iets niet te eten toch, als je zwanger bent? 😉
3 dagen geleden
Zelf maak ik ook vaak stoofvlees en nu in de zwangerschap doe ik dat niet met rode wijn maar met druivensap! Je proeft eigenlijk helemaal geen verschil. Dus misschien een idee om te vragen of ze het willen vervangen?
3 dagen geleden
Ik zelf voel mij hier niet goed bij om dit te eten, dus voor mij wordt er gelukkig stoofvlees met als basis bouillon gemaakt!
3 dagen geleden
En hoe zit het met stoofpeertjes dan?🥹 mijn schoonmoeder gaat het maken met wijn.😵💫
3 dagen geleden
Reactie op Butterflykisses
En hoe zit het met stoofpeertjes dan?🥹 mijn schoonmoeder gaat het maken me ...
Voor stoofpeertjes geldt hetzelfde als voor stoofvlees. Er blijft sowieso een klein beetje alcohol in zitten. Niet veel, maar wel wat. Dus als je helemaal geen alcohol wilt gebruiken in je zwangerschap dan zal je de stoofpeertjes moeten laten staan.