8 Reacties
11 uur geleden
Geen aanraders, maar meer van wat je waarschijnlijk al gehoord hebt. De kraamzorg helpt je echt goed op weg en checkt de basics wel. Te warm kleden geeft een nat bezwete baby, niet lekker maar niet mega erg (je wordt overal gewaarschuwd voor warmte stuwing, maar gaat echt niet mis met 1 laagje te veel). Te koud geeft een huilende baby, ontdek je vanzelf snachts.
Babys zijn minder breekbaar dan je denkt. Als je 'gewoon normaal' doet en niet met je baby schud dan is de rest niet zo dramatisch als het niet helemaal goed gaat. Gevolg is vaak huilen, dat heb je snel genoeg door natuurlijk.
Je moederinstinct helpt je ook echt: je pakt je baby bijna vanzelf op als hij huilt, je voed, je bent er.
*Ter voorbeeld, op dag 2 liet mijn stiefvader mn dochter soort van vallen omdat hij haar wat onhandig terug aan mij probeerde te geven. In die halve seconde ving ik haar 20cm lager op, perfect met mijn hand haar nek ondersteunend. En ik was helemaal niet handig met babys voor mijn eigen. Het is die eerste tijd bijna of ze een lichaamsdeel van je zijn zo goed ben je je onbewust bewust van je kind als moeder zijnde.
Misschien kan de verloskundige je helpen een coach o.i.d. te vinden? Of anders via de huisarts.
Maar echt, je kunt dit. Je bent gemaakt voor dit.
Sterkte <3
11 uur geleden
Goed dat je hier mee bezig bent en tips vraagt. Had ik toendertijd ook moeten doen. Ik kreeg na de geboorte van mijn 1e erg last van intrusies, zag overal gevaar en was continu alert. Doodvermoeiend. Je zou bij de huisarts langs kunnen gaan, die kan je doorverwijzen naar de poh of iets anders.
10 uur geleden
Goed om te bespreken met je vk of huisarts, en samen uit te zoeken wat precies je behoefte is. Wol je meer inhoudelijke kennis over wat er op je afkomt? Daar zijn allerlei cursussen voor. Wil je werken aan je zelfvertrouwen/positieve mindset? Daarvoor kan je therapie oppakken. Zit er ergens een trauma of een trigger? Daarvoor kan je behandeld worden.
Evolutionair gezien is het een fantastisch teken dat je je zo zorgen maakt; je brein is zich opnieuw aan het structureren om optimaal voor je kindje te zorgen, tijdens en na de zwangerschap. Maar leuk/fijn is anders, en als het je in de weg zit is het goed om er iets mee te doen ❤️
10 uur geleden
Iedereen ervaart de fases naar ouderschap anders, maar de overgang naar voor het eerst ouder worden kan intens worden ervaren; zowel vooraf, tijdens als na de komst van de baby of in de kindertijd.
Hoe alles precies gaat verlopen is onbekend en daar is niet goed op voor te bereiden, dan bewust zijn van de veranderingen.
Het vrouwelijk brein verandert, het lichaam, de hormonen, de emoties, gedachten, gesteldheid, de sociale behoeften, verlangens en ambities kunnen veranderen.
De verandering van vrouw naar moeder is een intensief proces voor jou als persoon, als partner en voor jouw omgeving.
Wees je bewust dat het lastig zal zijn om op alles voorbereid te zijn.
Qua praktische vragen kun je deze stellen aan de verloskundige; bv door te verwijzen naar een goede cursus, kraamzorg kan veel vragen beantwoorden, er zijn ook veel boeken en podcasts over de praktische tips te vinden.
Na de geboorte is het consultatiebureau betrokken en kun je (vaak) 's ochtends vragen stellen. Mocht je er niet uitkomen met enkel kraamzorg, CB, dan kan er nog bijvoorbeeld Voorzorg vanuit kraamzorg worden ingezet of vanuit CB/ de huisarts/ de gemeente jeugdhulp worden ingezet als opvoedingsondersteuning of vragen over de ontwikkeling.
Wat is informatie die je nu vooraf de geboorte wilt weten?
Zet dit op papier en neem het mee naar jouw verloskundige. Vraag of zij jou kunnen verwijzen naar een cursus, misschien kun je al wat vragen stellen bij het consultatiebureau of kunnen zou jou verwijzen, ook hebben veel gemeenten een inloopmogelijkheid voor vragen over jeugd en gezin om verwezen te kunnen worden.
Heb je al gekeken naar boeken of podcasts die je interessant lijken? Heb je al gesproken met jouw verloskundige? Sommige Verloskundigenpraktijken hebben ook inloopspreekuur om vragen te kunnen stellen om de drempel te verlagen.
Het komt wel goed.
Zodra de baby er is, sta je er niet alleen voor. Je hebt - als het goed is - kraamzorg voor 10 dagen. Of een netwerk (ouders, andere familieleden, vrienden of buren).
Volg je kindje, observeer, anticipeer, blijf rustig, vind momenten om rust te creëren, communiceer, neem de tijd, laat ook veel op een beloop, het hoeft niet perfect en weet dat je niet de enige bent die dit spannend vindt.
Het is heel normaal dat het veel met je doet dat je voor het eerst ouder wordt. Het komt goed!
9 uur geleden
Reactie op OnverschrokkenLavendel622345
Iedereen ervaart de fases naar ouderschap anders, maar de overgang naar voo ...
Ik heb online wat rond gekeken maar nog niks concreet gevonden. Ik wil nog de verloskundige vragen ook. Voelt beetje als een drempel want toegeven dat je iets spannend vind is ook lastig. Maar komt goed :). Vind de reacties hier al erg fijn. En wil zeker stappen gaan zetten om verder te komen in dit proces. Ik ga dingen op papier zetten bedankt voor de tip!
VRIEND
7 uur geleden
Volg je gevoel. Iedereen doet dingen anders. Doe wat voor jou juist aanvoelt en dan zit je nooit fout! Sommige laten hun kind meteen op hun eigen kamertje slapen, anderen houden hun kind tot 5 jaar bij hun, allemaal oke! Laat mensen je advies en tips geven maar ga NOOIT tegen je gevoel in. Na de geboorte ontwikkel je een moederinstinct en dat moet je gwn blijven volgen