44 Reacties
4 weken geleden
Als eerste, gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje! 馃グ
Borstvoeding mama hier馃ぃ
Ik heb mijn oudste 2 jaar mogen voeden.
Wat ik deed toen ze nog een pasgeboren baby was, was haar een "droomvoeding" geven. Dit werkte voor mij het makkelijkst en kreeg ze wel haar melk binnen.
Als ze niet op mijn tepel reageerde door haar mondje open te doen, drukte ik wel eens een druppel (lees, waterfall, heerlijk die postnatrale hormonen) melk uit mijn borst.
Door de geur van mama melk deed ze dan vaak toch haar mondje open en hapte ze aan.
Let hierbij wel op dat je zoontje drinkt, en niet je tepel als "speen" gaat gebruiken.
4 weken geleden
Reactie op MargotD-C
Hier meteen een tegenstrijdige vraag dan. Ik heb er geen ervaring mee.
Maar ...
In de eerste week is het aan te raden wel minimaal elke 3-4 uur te voeden, mede om de borstvoeding op gang te krijgen en baby鈥檚 vallen de eerste week vaak af doordat ze ineens alles zelf moeten doen dus hebben ze die voeding elke 3-4 u zeker nodig! Op verzoek bedoelen we dan mee dat als ze eerder zelf komen, dit uiteraard ook zeker mag! Een baby die ineens uren lang doorslaapt in de eerste week zou een teken kunnen zijn van suffigheid/energie besparen.
4 weken geleden
Reactie op MargotD-C
Maar ...
Ik mag max 3 uur er tussen, maar dat is vanwege zijn geboortegewicht. Als hij eerder komt is dat ook goed. Dit gebeurd nu wel sinds vannacht. Echt het idee dat ie elke uur ongeveer wilde drinken馃槄 Mijn andere zoontje mocht al gelijk 1x langer ertussen (eerst 4 dan 5 en steeds langer) vb in de nacht. Maar ze moeten wel x aantal keer drinken per 24 uur. Dus dan moet er ook weer niet teveel tussen zitten
3 weken geleden
Ik zou ook bv willen proberen, maar ben toch wat bang door verhalen die ik hoor. Een cursus gedaan, daar werd gezegd dat ieder uur aanleggen niet gek is. Nou heb ik heel veel voor mijn baby over, maar je moet toch soms om te herstellen meer dan een kwartier achter elkaar slapen? Bvb een of twee uur af en toe? Hoe zit dat dan? Ik maak me daar echt zorgen om.
3 weken geleden
Reactie op Anne139
Ik zou ook bv willen proberen, maar ben toch wat bang door verhalen die ik ...
Tja, als moeder offer je jezelf ook op voor je kind(eren), zeker je nachtrust, dat hoort erbij.
De eerste nacht slaap je sowieso niet. Daarna kun je het beste tegelijk met je baby slapen (nee, niets nuttigs gaan doen, slapen!). Dan heb je steeds korte slaapjes.
Hier alleen ieder uur moeten aanleggen tijdens regeldagen en clusteren, maar dat is eens in de zoveel tijd en is zodat je genoeg productie hebt.
De eerste week vond ik heel zwaar, daarna wordt het steeds beter en na 3 maanden is het easy peasy. Ik heb uiteindelijk 2 jaar en 3 maanden borstvoeding gegeven. Bij deze baby ga ik weer voor de 2 jaar.
3 weken geleden
Reactie op Stumpy34
Tja, als moeder offer je jezelf ook op voor je kind(eren), zeker je nachtru ...
Wat mooi! Het opofferen van nachtrust heb ik totaal geen moeite mee, ik slaap de hele zwangerschap maar 3 a 4 uur per nacht en kan daar prima tegen. Maar ik slaap dan wel bvb een of twee uur achter elkaar. Als ik lees dat je maar een kwartier aan een zou kunnen slapen lijkt mij dat niet gezond. Ik heb ervaring met postnatale depressie in mijn familie en het minimum aan slaap behalen ( dus af en toe wel een of twee uurtjes aan een stuk , totaal een uur of 3 a 4 per nacht bedoel ik daar mee ) is daarin een beschermende factor. Als dat met bv niet zou kunnen zou dat voor mij wel een reden zijn om een andere keuze te maken. Ik kan alleen goed voor mijn baby zorgen als ik zelf ook overeind blijf
3 weken geleden
Reactie op Anne139
Ik zou ook bv willen proberen, maar ben toch wat bang door verhalen die ik ...
Ha Anne,
Ik snap je zorgen en deze zijn heel begrijpelijk.
In de kraamperiode hebben de meeste vrouwen inderdaad wel een chronisch slaapgebrek.. en toch op een of andere manier houd je dit vol en houd dit het herstel niet tegen. Hoe wonderlijk is het vrouwenlichaam鉂わ笍.
Het is bij mij zeker niet het geval geweest dat de baby iedere nacht ieder uur kwam voor een voeding. Bij mijn schoonzus sliepen ze vanaf het moment dat ze op verzoek mocht gaan voeden zelfs al door (met borstvoeding).
Ook al komt de kleine om de 3 uur voor een voeding neemt het niet weg dat je vaak maar korte stukjes slaapt. Wat eerder al gezegd is probeer vooral in het begin (ook overdag) te slapen wanneer de baby slaapt. Hierdoor slaap je vaak kort maar wel vaker dan normaal gesproken.
Je zou met je partner af kunnen spreken dat hij bijvoorbeeld de luier verschoond indien nodig zodat jij net wat langer kan rusten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vaak een kleine moeite vond dit te doen maar mocht je echt uitgeput zijn kan dit een oplossing zijn.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat kunstvoeding er direct verandering in brengt dat je langer zou kunnen slapen. Denk dat ongeacht het soort voeding baby鈥檚 pakken wat ze nodig denken te hebben. Waardoor het bij kunstvoeding dus ook zo kan zijn dat ze na een uur weer willen drinken.
Daarbij was het bij mij het geval dat ik erg licht sliep waardoor ik ook wakker zou liggen op het moment dat mijn partner een flesje zou geven.
Dit is voor iedereen natuurlijk anders.
Ik zou kiezen wat voor jou goed voelt en je niet af laten schrikken door verhalen die je van anderen hoor.
Het klopt dat het geven van borstvoeding echt wel een uitdaging kan zijn maar vond het ook een van de mooiste dingen die ik voor mijn baby鈥檚 heb kunnen doen馃槉.
Succes馃崁鉂わ笍
3 weken geleden
Het zo goed als niet slapen (incl een bijna niet groeiende baby) is voor mij een reden geweest om na 3 weken over te stappen naar kunstvoeding bij mijn vorige kindje. Ik ben vandaag mezelf een slechte slaper; ongeacht het slaapgebrek kost het me altijd minimaal 45min om in slaap te komen. Dit in combinatie met meerdere kindjes die ook aandacht en verzorging nodig hebben 茅n het voeden op verzoek zorgde ervoor dat ik na 3 weken niet meer helder kon nadenken en functioneren. Wat ik bedoel te zeggen is; slapen als de baby slaapt is niet altijd de oplossing om het vol te kunnen houden. Zorg ook voor jezelf, anders kun je ook niet goed voor je baby zorgen.
3 weken geleden
Reactie op MargotD-C
Maar ...
Voeden op verzoek werkt 2 kanten op. Dus op verzoek van kindje maar ook op je eigen verzoek.
In het begin wil je echt 3 max 4 uren ertussen laten zowel voor het aankomen van je kindje als je eigen productie
3 weken geleden
Reactie op Anne139
Wat mooi! Het opofferen van nachtrust heb ik totaal geen moeite mee, ik sla ...
Dat snap ik, dat is lastig. Alle baby's zijn anders, kan niet nu zeggen dat je altijd minstens een uur tussen voedingen kunt slapen. Ik heb zelf eigenlijk wel altijd een uur of meer kunnen slapen tussen voedingen. Ik moest zelfs een wekker zetten, zodat ik mijn dochter minstens elke 3u kon voeden. Toen ze op geboortegewicht was, mocht ik 6u tussen voedingen laten in de nacht (en als ze zelf eerder kwam, dan eerder). Je slaapt na borstvoeding ook makkelijk weer in door de oxytocine die vrijkomt bij het voeden.
Ik zou zelf denken dat je met flesvoeding meer moeite hebt om in slaap te komen. Je moet er dan echt uit, een fles klaarmaken, fles geven, terug naar bed. Dan ben je toch hartstikke wakker geworden 馃.
Wat borstvoeding betreft, denk ik dat je het eigenlijk altijd moet proberen. Als je het niet probeert zul je het niet weten en je kunt altijd stoppen als het niet voor je werkt.
3 weken geleden
Reactie op MargotD-C
Wat is jullie mening van kolven tijdens de zwangerschap vanaf 37wkn ?
Het ...
Ik vind het echt onzin. Je borsten maken de beste voeding op basis van de behoefte van je baby. Je baby is er nog niet. Waarom zou je dan nu gaan kolven?
Ik zou sowieso beginnen met live voeden en niet met kolven. Productie goed op gang laten komen. Dan met een week of 6 gaan kolven en flesjes geven voor gewenning.
Het enige nut dat ik erin zie, is dat je de bevalling op zou kunnen wekken door stimulatie van de tepels. Ik ben helemaal klaar met zwanger zijn 馃槃.
3 weken geleden
Reactie op MargotD-C
Wat is jullie mening van kolven tijdens de zwangerschap vanaf 37wkn ?
Het ...
Ik wil het wel gaan proberen, maar dat is ook omdat ik mijn zoon niet heb kunnen voeden. Hij kon niet aanhappen en met kolven kreeg ik maar niet voldoende voeding voor hem. Daarom wil ik wel kijken of ik iets eerder kan beginnen met kolven. Ik wil gewoon zeker weten dat ik de baby kan voeden straks.
3 weken geleden
Reactie op Stumpy34
Ik vind het echt onzin. Je borsten maken de beste voeding op basis van de b ...
Jaa ik sluit me dus wel aan in wat je zegt. Mij lijkt het ook wel gewoon de beste manier om live te voeden en idd pas na minimaal 4-6 over te gaan op fles van geklovde melk. Ik wilde eigk ook idd niet meteen beginnen met kolven. Dusja waarom zou ik t nu wel doen eigk 馃檲
Ik denk dat ik ben gaan twijfelen omdat het lijkt alsof iedereen dit doet tegenwoordig en er een beetje overdreven in gedaan wordt hoe fijn het is ?
3 weken geleden
Reactie op MargotD-C
Jaa ik sluit me dus wel aan in wat je zegt. Mij lijkt het ook wel gewoon de ...
Kan me niet voorstellen dat vrouwen het fijn vinden.. Ik heb kolven altijd vreselijk gevonden. Heb het ruim een jaar gedaan, daarna niet meer nodig qua voedingen.
Zie wel wat Lydia01 zei. Dat snap ik wel, een eerdere vroeggeboorte en moeite met genoeg bij elkaar gekolfd te krijgen. Maar als er verder geen reden is om prenataal te kolven, zou ik het zelf laten.