9 Reacties

2 dagen geleden
Je moet nog 20 weken lieverd. Het kan zijn dat de baby net een groeispurt achter de rug heeft en straks weer even een beetje stil staat in groei. Alle baby's groeien op hun eigen manier. Maar ik zou me nu zeker nog geen zorgen gaan maken!

2 dagen geleden
Ik zal me niet te veel druk maken als ik jou was. Ik had dinsdag ook de 20 weken echo en was de kleine ook aan de grote kant. Ik heb met 15 weken een echo gemaakt bij drs Papa in Amsterdam. En hij legde uit dat er 2 meet theorieën zijn. En dat bij de ene de baby’s altijd aan de grote kant zijn omdat deze theorie meer voor de Aziatische mensen zijn. En dat bij de andere theorie de baby’s vaak binnen de lijnen zijn. Het kan zomaar zijn dat bij jou misschien de ene theorie is gebruikt. Ik snap dat je hebt ‘hij moet er ook uit’ maar je kunt het ook zien dat als hij aan de grote kant is hij tegen een stootje kan kwa immuunsysteem en ze vallen altijd wat af als ze net geboren zijn. Plus we gaan we winter in als we net bevallen zijn en dan is het ook wel Fijn. Ik hoop dat je hier wat aan heb zodat je misschien wat minder zorgen hebt. 🥰

2 dagen geleden
Ik zou me ook zeker niet teveel zorgen maken. Je bent pas halverwege en kan maarzo weer veranderen. Daarbij kunnen ze altijd maar moeilijk inschatten hoe groot een kindje is, heb al regelmatig gehoord dat ze er helemaal naast zaten :)
En, onze oudste was 3400 gram bij geboorte, tweede was 4400 gram en die geboorte was zoooo veel gemakkelijker. Helemaal niks gemerkt van het grotere gewicht.

2 dagen geleden
Ik snap je zorgen, had ik ook, maar misschien stelt dit je een beetje gerust. Tijdens mijn eerste zwangerschap was mijn baby vanaf de 20 weken ook steeds bovengemiddeld. Beentjes gemiddeld/kort, maar hoofdje en buikje steeds in de hoge percentages (90+). Heb hierdoor ook extra controles/echo's gehad. Werd me ook steeds verteld dat het een erg grote baby zou worden en waarschijnlijk 4kg of zwaarder. Uiteindelijk geboren met precies 40 weken en 3620 gram, dus minder dat dan ze dachten. De bevalling was niet extreem zwaar en ben ook niet uitgescheurd of iets.

2 dagen geleden
Bij mijn 2 eerdere zwangerschappen ben ik in de laatste weken zovaak op controle moeten komen, de ene week waren de benen te lang, dan weer te kort, toch te klein kindje, weer ineens heel groot. Het wisselde zo. Het is en blijft gewoon moeilijk te meten zo van buiten. Ik begrijp dat het spannend is, hopelijk blijkt het allemaal mee te vallen uiteindelijk 🩷

2 dagen geleden
Er zit een enorme foutmarge op de metingen 'grote baby, kleine baby'. Vaak creëren dit soort echo's en mededelingen onnodige onrust, zoals je hier ook al kunt lezen. En dat een baby écht niet door je bekken past, komt ook bijna nooit voor. Voor meer info raad ik je vooral de cursus 'Bevallen als een Baas' van Nira van Dijk aan. Ze heeft op Instagram ook twee accounts, waaronder één voor de cursus: @bevallen.als.een.baas. Ga haar vooral volgen, dat scheelt je een hoop zorgen en levert je veel kennis op ❤️

2 dagen geleden
Ik snap je zorgen. Hier gisteren de 20 weken echo gehad en bij mij juist aan de kleine kant, met name hoofdje en benen echt aan de ondergrens. Gewicht geschat op 251 gram.
Vandaag controle gehad bij de verloskundige en ze zei het is nu echt nog heel moeilijk inschatten en kan nog heel veel veranderen. Dit hoeft nog niks te zeggen. Daarom doen ze bij ons standaard nog met 30 en 35 een groeiecho. Krijg jij die ook nog?

6 uur geleden
Mijn 1e was op p100 geschat. Ik ben zelf 1.63 en mn vriend 1.73 allebei niet groot. Mn zoon zou de grootste van de grootste baby worden. Neem maar maatje 56 en zelfs 62 mee naar het zhz. Door omstandigheden met 30 weken in het ziekenhuis opgenomen en een groei echo gehad en daar werd hij p33 geschat. 33% van alle babys zou kleiner zijn dan hem.
Uiteindelijk met 36,6 bevallen van een zoon van 42 cm en 2790 gram. Het zegt echt nog helemaal niks!
De kleine meid heeft nu ook een bolle buik. P87. Ik maak me geen zorgen meer. Ik zie het wel als ze geboren is!