39 Reacties

2 dagen geleden

Kokosolie! Gewoon bij de Albert Heijn. Wel de biologische. Dat drankje deed hier niks en wat je zegt werd ze er hier ook naar van. Telkens even klein beetje met je vinger op tong en wangzakjes smeren! Ze vond het ook niet vies want smaakt nergens naar

2 dagen geleden

Reactie op Septemberbaby21

Kokosolie! Gewoon bij de Albert Heijn. Wel de biologische. Dat drankje deed ...
Welke bedoel je smeren op haar tong en wangen? En de kokosolie voor op je tepel toch? Hoelang duurde het bij jullie tot het weg ging? Ik vind het echt super vervelend voor m’n dochter 😢

2 dagen geleden

Mijn dochter had met 2 weken spruw, zo zielig! Bij ons werkte de nystatine super snel! Wij deden het in een kus lepeltje en dan vinger erin dopen en in haar mond, smeren op haar tong, beide wangzakken en gehemelte. Met 2 dagen zagen we het afnemen. Wel bleek zij enorm last van bijwerkingen te hebben (is heel zeldzaam) en zulke buikpijn te krijgen dat ze alleen nog maar kon krijsen. Nog zieliger dan de spruw zelf. Daarom eerder afgebouwd, geen hele ml meer, maar ff 1 of 2 vingers over haar tong. Ik had zelf trouwens geen last, maar gelukkig is dat smeren voor mij zo'n kleine actie, dat dat de moeite wel waard is.

2 dagen geleden

Wij hebben nystatine wel een tijdje gegeven. 3 a 4 weken denk ik? Wij hadden een spuitje van de apotheek en deden dan na het voeden het rustig in haar mondje. Spuitje ging in 4 a 5x duwtjes leeg. Soms vond ze het vervelend en soms leek ze het lekker te vinden. Ik vond het vooral vervelend om haar soms wakker te moeten maken als ze aan de borst in slaap was gevallen. Die creme heb ik ook een tijd gesmeerd. Ik vond het heel irritant dat ik dat steeds voor de voeding moest afwassen. Zij brulde om de voeding en dan stond ik daar weer met een washand 😅 ook niet echt fijn voor je tepels. Na 2 weken ben ik bij mezelf kokosolie (wel van goede kwaliteit!) gaan smeren. Dat zou ook werken en hoef je niet af te wassen

2 dagen geleden

Reactie op WispPiekje

Mijn dochter had met 2 weken spruw, zo zielig! Bij ons werkte de nystatine ...
Ooh wat vervelend dat ze er buikkrampen ervan kreeg… Jaa ik gebruik ook een lepel, maar ze duwt t met haar tong eruit. Met veel geduld lukt het gelukkig wel! Ze heeft ook wat luieruitslag… ik weet niet of het door de spruw komt. Ik verschoon zeker 10+ op een dag en gelijk als ik haar hoor poepen… dus ik vind het zo gek dat ze rode billen heeft. Hoe deed je dat over haar tong? Ze laat het bij mij niet echt toe..

2 dagen geleden

Reactie op Anouk D

Wij hebben nystatine wel een tijdje gegeven. 3 a 4 weken denk ik? Wij hadde ...
Ohjaa je hebt nog wel een tijdje gegeven. Hoe merkte jij verschil dat het heeft geholpen? Het gaat er zo met moeite erin.. ik vind het echt zielig voor haar. Ik baal zo erg dat ze spruw heeft 😔😔 ik voel me soms ook echt schuldig erover… Ohjaa ik ga kokosolie ook wel halen. Ik hoop dat het snel weg gaat..

2 dagen geleden

Reactie op jncx

Ooh wat vervelend dat ze er buikkrampen ervan kreeg… Jaa ik gebruik ook een ...
Nee, ik doe het op een lepel en haal mijn vinger hier doorheen en die stop ik in haar mond. Met mijn vinger over haar tong, door elke wang en over haar gehemelte. Mijn meidje heeft ook rode billen inderdaad. Kan bij de spruw horen. Ik merk wel verbetering met sudocreme.

2 dagen geleden

Reactie op Septemberbaby21

Kokosolie! Gewoon bij de Albert Heijn. Wel de biologische. Dat drankje deed ...
Hoeveel smeer je er precies in en na hoelang zagbje verbetering?

2 dagen geleden

Reactie op WispPiekje

Nee, ik doe het op een lepel en haal mijn vinger hier doorheen en die stop ...
Aah zo. En ze laat het toe dat je met je vinger in haar mond ga? Misschien moet ik dat ook even proberen. Het is vandaag de tweede dag met de medicijnen.. dus ik hoop dat we snel verbetering zien. Oh het stelt me gerust dat het bij spruw kan horen… ik dacht ook dat nog. Ik gebruik ook sudocreme! Hopelijk zien we snel verbetering. Ik baal wel heel erg en vind het heel vervelend voor dr. Ik voel me er echt rot over 😔😔

2 dagen geleden

Hier ook spruw en is alleen maar aan het huilen en met dr tong aan t bewegen, heel zielig... ga morgen bessensap proberen lees daar goeie verhalen over maar helaas nu de winkels dicht.

2 dagen geleden

Reactie op Liannevil

Hier ook spruw en is alleen maar aan het huilen en met dr tong aan t beweg ...
Ohh dat is echt heel vervelend.. ze voelen zich gelijk niet lekker. Mijn dochter bewoog inderdaad ook veel met dr tong. Ik dacht eerst dat het melkresten waren, want ze heeft het alleen op dr tong achter. Maar toch niet.. hoelang heeft jouw kind al spruw? En gebruik je ook het drankje? Heb je zelf ook last? Ohh bessensap, dat heb ik nog niet eerder gehoord. Doe je dat dan op haar tong? En kan dat wel als ze dit “doorslikt”?

2 dagen geleden

Dat dachten wij ook omdat het alleen achterop zit. Zijn er gisteren achter gekomen omdat ze raar deed met dr tong en steeds huilde... na kijken met een lampje zagen we het. Zijn nu dag bezig met kokosolie omdat ik veel negatieve dingen lees over de medicatie. Smeer ik dr mond mee in en mn tepels... verder lepeltje gezuiverd water na dr melk zodat dr tong niet vol met melk blijft en daarna kokosolie erop smeren. Bessensap doe je op een gaasje om je vinger en dep je over de tong waar het wit is.

2 dagen geleden

Reactie op jncx

Aah zo. En ze laat het toe dat je met je vinger in haar mond ga? Misschien ...
Ze is er geen fan van, maar ook wel weer nieuwsgierig. En soms moet ze ervan huilen, waardoor haar mondje weer open gaat. Dus daar maak ik dan maar gebruik van.

2 dagen geleden

Reactie op Liannevil

Dat dachten wij ook omdat het alleen achterop zit. Zijn er gisteren achter ...
Ik ben wel benieuwd wat voor verhalen je hoort over de medicatie? Ik had eerder met een gaasje geprobeerd schoon te maken, toen ik nog niet wist dat het spruw was. Maar ik kon er niet goed bij achter haar tong. Heb jij nog tips daarvoor? Heb jij wel mediatie geprobeerd of dat niet? Merk je enigszins al verschil met het gebruik van kokosolie?

2 dagen geleden

Reactie op WispPiekje

Ze is er geen fan van, maar ook wel weer nieuwsgierig. En soms moet ze erva ...
Jaa hier ook! Ze moet er ook ervan huilen, dus dan doe ik snel wat erin. Is het bij jullie al helemaal weg?

2 dagen geleden

Reactie op jncx

Jaa hier ook! Ze moet er ook ervan huilen, dus dan doe ik snel wat erin. Is ...
Nog net niet helemaal. We zijn op aanraden van de huisarts eerder gestopt, maar nu komt er weer iets terug. Dus het is wel goed om echt die week door te smeren. Dus nu smeren we weer iets (minder vaak en minder per keer) om de bijwerkingen te beperken, maar wel nog te smeren.

2 dagen geleden

Hier weken last gehad, kwamen er maar niet vanaf. Tot ik mijn bh’s op 60 ipv 30 graden ging wassen (had het ook op mijn tepels). Dat wil ik dus meegeven als tip

gisteren

Hier werkte gentiaan violet erg goed en snel, mag je maar 1x per dag gebruiken, smeerde haar tong en spruwplekje ermee in en zelf de tepels. Het plekje was de volgende dag al weg, en de stekende pijn ook na een aantal dagen. Wel goed de handleiding lezen die je er evt bij krijgt over hoelang je het mag gebruiken enz😅.
Hier baby van 4 weken momenteel heel minimaal spruw. 2.5 dag nystanine gebruikt en draaaama,! Grbruiken het zoals het moet maar hij spuugt alleen maar. Ook al minder geprobeert te geven en dan nog. Nu gisterochtend de laatste keer gegeven omdat we zien dat zijn maag er zo heftig op reageert. En nog spuugt hij enorm veel. Schijnt dat bijwerkingen na 72 uur in ieder geval voorbij of zo goed als over moeten zijn. Ik las op internet heel veel van dit soort ervaringen met nystanine. Hebben vanmiddag de lactatiekundige geappt en gevraagd wat zij aanraad. Er zijn ook twee homeopathische middelen die heel goed schijnen te helpen. Kijken wat zij aanraad. Ik blijf wel met de crème smeren op mijn tepels overigens. Wellicht dat we voor de tussentijd de kokosolie gaan gebruiken in zijn mondje. Heeft het ook alleen achterop zijn tong heel klein beetje.

gisteren

Heel lang medicatie gebruikt ging maar niet over, mijn dochter gaf zelfs over van de medicatie en toen ben ik gestopt. Met kokosolie is het over gegaan. Mijn dochter had overigens na een paar dagen geen last meer van de spruw, wel zag je het nog en nu is haar mondje schoon