18 Reacties
4 dagen geleden
Borstvoeding mocht 10 jaar geleden gewoon onbeperkt. Onze zoon was ook groot en die mocht gewoon vanaf geboorte zelf komen ookal zat er dan 6 uur tussen snachts. Nu merk ik dat er ook weer wat dingen veranderd zijn want onze dochter die ook zeker niet klein is moet wel om de 3 uur voeding hebben..
Wellicht wil de arts voorkomen dat hij steeds drinkt als hij eigenlijk alleen zuigbehoefte of troost zoekt? Je kunt natuurlijk proberen of hij af te leiden is. Maar als hij toch gewoon echt trek heeft en ook niet steeds voeding teruggeeft omdat hij te veel binnen krijgt zou ik denk ik gewoon blijven voeden ook al is het snel op elkaar.
4 dagen geleden
Een van de grote voordelen van borstvoeding is dat je niet kan overvoeden. Heb je de groei ook afgezet tegen de WHO curve? Over het algemeen groeien kindjes die borstvoeding in het begin erg hard en zwakt het daarna meer af tov van de TNO curve (die het cb gebruikt).
Ik zou je kindje lekker blijven voeden wanneer hij/zij honger heeft!
4 dagen geleden
Ik denk dat jij en je kindje juist supergoed samenwerken op dit moment! Lekker blijven voeden op verzoek!
Ik las een paar jaar geleden in het boek "jagen, verzamelen, opvoeden" dat die uren tussen de voedingen echt zijn ontstaan in de tijd van veel kindertehuizen etc. De gedachte daarachter was wat de nonnen/verpleegkundigen moesten doen om het kindje in leven te houden met de wetenschap dat ze nog heel veel kinderen hadden om voor te zorgen. Mijn visie is altijd om te kijken naar wat je kleintje nodig hebt i.p.v. naar wat je kindje volgens het boekje nodig zou hebben.
Is je kindje verder vrolijk en is er geen probleem, dan zou ik vooral lekker zo door blijven gaan en je vooral niet onzeker laten maken. 😘
4 dagen geleden
Reactie op HennieL
Een van de grote voordelen van borstvoeding is dat je niet kan overvoeden. ...
Bij de curve die het cb gebruikt zit hij net boven de +1 lijn. En heb net even gekeken bij de WHO curve, maar dan zit ie idd net ietsje boven de gemiddelde lijn. Dus dat maakt dan ook nog wel verschil idd. Bedankt voor je reactie!
4 dagen geleden
Ik vind het consultatiebureau rond borstvoeding sowieso niet altijd even kundig. Bij de controle met 4 weken vond de arts bij ons bijv dat we maar een speentje moesten gaan introduceren voor de zuigbehoefte. Dat wordt in het begin juist afgeraden bij bv..
Waar ik dan wel weer erg over te spreken ben is dat in onze regio een (telefonisch) spreekuur met echte lactatiekundigen wordt aangeboden vanuit het CB. Ik heb daar al heel fijn mee overlegd. Misschien is er voor jou ook zoiets mogelijk? Verder zou ik lekker op verzoek blijven geven!
4 dagen geleden
Elke twee uur voeden is heel normaal op deze leeftijd. Zoals gezegd zou ik de WHO curve erbij houden, en voor nu lekker doorgaan met voeden op verzoek!
4 dagen geleden
Wij zijn toevallig gisteren ook voor het eerst geweest (met 4,5 week) en mijn dochtertje js ook zo flink gegroeid (3500 naar 5100). Hier hebben ze niets gezegd over meer tijd ertussen, maar juist uitgelegd dat dit hartstikke goed is en veel vaker voorkomt dat ze bij borstvoeding juist in het begin zo hard groeien. Ik zou me er dus niet te druk om maken en lekker het ritme aanhouden waar jullie je fijn bij voelen.
4 dagen geleden
Het is en blijft een advies, van het consultatiebureau. In alle eerlijkheid, zij geven een en advies en het is aan jullie wat je er mee doet. Voeden op verzoek, is op verzoek. Niemand, ook heb cb hoeft daar verandering in te brengen naar een soort "op verzoek binnen de kaders". Wij hebben ook altijd op verzoek gevoed, soms was dat vaak, soms minder vaak.. laat je niet gek maken! Je doet het heel goed door je kindje aan te bieden wanneer hij wil drinken. Als dit kortere momenten zijn die vaker voorkomen dan is dat zo, bij een ander dan het direct twee volle borsten met meer tijd ertussen zijn. Je doet het op verzoek voeden goed, ga zo door!
4 dagen geleden
Je gevoel volgen, laat je niet iets aanpraten door een arts. Voeden op verzoek is het beste wat je kan doen, je kindje weet het precies wat hij nodig heeft 😊 mijn dochter groeide ook keihard boven de curve tot een maand of 9 a 10, kreeg regelmatig opmerkingen over dat ze zo groot (en ook zwaar) was, maar vanaf 10 maanden kwam ze nauwelijks meer aan omdat ze ging lopen totdat ze 16 maanden was (ze werd wel langer uiteraard). Zo’n soort groeicurve komt veel voor bij borstgevoede baby’s. Nu is ze een lange en hele slanke meid van bijna 2. Je kindje weet echt wat ie doet!
4 dagen geleden
Nou bij ons zeiden ze compleet het tegenovergestelde! Ik geef ook borstvoeding en bij de eerste afspraak woog ze ook 5 kilo. Ze zat direct op de +1,5/2 lijn ofzo en ze zeiden harstikke goed, met borstvoeding gaan ze altijd harder in het begin en dan neemt het weer wat af, een dus andere curve. Volgens mij gaat de WHO curve ook uit van flesvoeding en loopt anders, maar weet ik niet meer zeker.
Ik voed hier dus gewoon op verzoek, soms komt ze vaker en soms minder, ik let er niet op ❤️
4 dagen geleden
Laat je niet gek maken! Ik heb ook gekke adviezen gehad zoals meer water bij de fles doen snachts enzo. Volg je gevoel.
4 dagen geleden
Mijn zoontje zit ook een stuk boven de curve, krijgt ook alleen maar borstvoeding. Bij mij gaf de kinderarts vandaag aan dat dit heel normaal is bij borstvoeding en ze maakte zich geen zorgen over te zwaar gewicht oid
Hopelijk stelt dit je een beetje gerust 😊
3 dagen geleden
Bij live borstvoeding kan je niet over voeden. Mijn zoontje schiet ook lijntjes omhoog op de curve wat ik ergens een beetje eng vind (ik dacht eerst dat hij zijn eigen lijn moest blijven volgen). Maar hier heeft niemand commentaar, zowel de vroedvrouw aan huis, kind en gezin (cb) als de kinderarts zijn positief onder de indruk van zijn groei door alleen borstvoeding.
3 dagen geleden
Ons zoontje is nu een week oud en ik voed ook volledig op verzoek. Bij bv kan je niet teveel geven. Laat je niet gek maken!
Elke 2 uur is wel vaak. Ik weet niet of hij echt honger heeft of dat hij huilt om een andere reden. Als die van ons krampjes heeft heeft hij ook enorme zuigbehoefte dus dan krijt hij een speen.
3 dagen geleden
Reactie op BijzondereEiland424392
Ons zoontje is nu een week oud en ik voed ook volledig op verzoek. Bij bv k ...
Het is trouwens ook normaal dat de baby soms heel vaak komt. Maar de hele dag om de 2 uur lijkt me vaker dan gemiddeld. Bij welke signalen voed je? En hoe lang drinkt je kindje dan echt actief? Want als het aanhappen en dan 3 slokken is, dan is het eerder troost of zuigbehoefte dan honger.
Als hij hij echt honger heeft, gewoon voeden! Maar kijk eens naar op welke signalen je afgaat.
4 uur geleden
Hier ook een die flink is gegroeid op borstvoeding, maar volgend het CB is dat juist hartstikke normaal. Hier laat hij er soms 1,5u tussen en soms 3,5u maar gemiddeld 2/2,5u en dan is het ook echt honger en geen zuigbehoefte (kleine is nu 5 weken). Ik hoop stiekem dat hij er binnenkort wat langer tussen laat zitten, maar vaak bv in het begin is normaal.