9 Reacties

Ligt er denk ik ook aan.. hoelaat haal je hun weer op bijvoorbeeld? 5 lange dagen ergens anders dan bij moeder zou ik zelf te veel vinden maar ik weet jullie (financiele) situatie natuurlijk niet. Kan je bijv een dag thuis werken?

15 uur geleden

Ik ben het met je eens dat kindjes zo jong niet op de opvang horen. Ik krijg het ook terug van de opvang over jonge kindjes, ze merken dat het lastig is voor ze. Als moeder is het ook echt een ding. Wij hebben er voor gekozen het dan ook niet te doen, met 5 maanden gaat hij wennen, met 6 naar de opvang voor twee dagen. We werken beide vier dagen en een dag voor mij thuis met ouderschapsverlof. Ik vind dat we er in NL niet voldoende in ondersteund worden. Als zelfstandige is het een extra uitdaging, krijg je nog iets van verlof of helemaal niks? Een vriendin van mij nam als zzp'er haar kleintje het eerste half jaar mee. Wat is een half jaar.. je kan kiezen voor andere werkzaamheden die passen om te doen terwijl je kindje in de draagzak zit bijvoorbeeld. Onderschat ook niet dat je zelf nog volop in herstel zit, je hormonen zijn nog lang niet ontzwangerd.

15 uur geleden

Reactie op BeleefdeEland821843

Ik ben het met je eens dat kindjes zo jong niet op de opvang horen. Ik krij ...
Helemaal met je eens! Hoe heb jij het geregeld tot aan 6 maanden als ik vragen mag?
Ik herken dit heel erg! Ik ben ook zelfstandige en gelukkig heeft mijn moeder 1 vaste vrije dag, welke zij dus kan oppassen voor mij. Zelf ga ik 3 dagen terug, dus hopen dat we de andere 2 dagen kunnen opvullen bij andere opa en bonus oma, opvang wil ik het liefst zo lang mogelijk uitstellen, of halve daagjes doen

14 uur geleden

Ik herken het gevoel ook. Maar we hebben nu eenmaal allemaal andere omstandigheden en wensen, dus iedereen moet doen wat kan en werkt voor hun gezin. Ik begin half januari met twee middagen en dat voelt heel vroeg, maar gelukkig hebben mijn man en ik dan maar 2-3 uur overlap, en die uurtjes zal mijn schoonmoeder voor haar zorgen. Voor de rest ga ik hier en daar wat werkuurtjes sprokkelen op momenten dat mijn man of schoonmoeder thuis kan zijn de eerste weken. We hebben het financieel nu eenmaal echt nodig, ik ben zelfstandige in het buitenland en geen werk is geen inkomen. Vanaf maart gaat ze 3 dagen 5-6 uur naar de opvang en deze keer vind ik het ook moeilijker dan ik dacht. En dat terwijl ons zoontje van 3 daar al sinds hij 4 maanden was naartoe gaat en dat eigenlijk heel goed is gegaan altijd. Hij gaat nu elke dag van 9/10 tot 3, wat hier heel normaal is vanaf 2,5 jaar. Het is in feite een soort schoolritme waar ze ook schoolse activiteiten doen en hij vindt het fantastisch en leert heel veel. Ook zullen ze dus op dezelfde opvang zijn, dat is wel een fijn gevoel. Maar toch, mijn kleine meisje weg moeten brengen voelt nu al verdrietig.
Ik zou het liefst minder werken maar wij hebben een horeca bedrijf en dit maakt het enorm lastig. Mijn partner werkt zich al een slag in de ronde. Financieel zou het kunnen maar qua personeel helaas niet.. ik voel dan weer een enorm schuldgevoel naar mijn partner toe en een verantwoordelijkheid voor de zaak. In mijn droomwereld zijn mijn kleintjes zoieso tot 6 maanden bij mij

13 uur geleden

Onze jongste gaat binnenkort ook. En heel eerlijk, voor mezelf vind ik het lastig, maar voor haar weet ik dat het ook goed is. Bij de oudste was (en is) de opvang ook een veilige plek, juist omdat ze er al van jongs af aan komt. Bij onze opvang gaven ze ook aan dat je het echt merkt dat kindjes het veeeel lastiger vinden wanneer ze later moeten gaan wennen. En ze zijn zo lief met die kleintjes 🥰 De oudste heeft op de opvang heel wat tijd in de draagzak doorgebracht, haha. Komt echt goed hoor!

10 uur geleden

Reactie op BroodjeFrikandel

Helemaal met je eens! Hoe heb jij het geregeld tot aan 6 maanden als ik vra ...
Ik plak mijn vakantiedagen van vorig jaar en wat van volgend jaar en ouderschapsverlof achter elkaar. Dan heb ik nog vakantiedagen van komend jaar om twee dagen in de week extra op te nemen zodat ik nooit op vrijdag werk ipv 2 keer in de maand
Is een gastouder geen optie? Persoonlijk vind ik dat toch anders. Onze kleine gaat als ze vier maanden is een 3/4 dag naar een gastouder. Daar is nog een kindje van 1 en een kindje van 4 jaar. Persoonlijk vind ik opvang niet prettig voor kleinere kids. Een vriendin van mij werkt er, en ook zij geeft aan dat het niet passend is voor die kleine kids. Ze gaf aan: ik zou mijn kids er zo klein niet heen brengen. Tegelijkertijd: ze krijgen er ook weer niks van verwacht ik.