32 Reacties

4 dagen geleden

Mijn verloskundige adviseerde gewoon mee te gaan met het rijksvaccinatieprogramma waarbij de kindjes dit najaar in meegenomen worden. De werking is dan ook beter, dan wanneer ‘m in de zwangerschap te nemen. Doorgaans kom je de 1e 2 weken nog niet met je baby daar waar veel mensen zijn en kraambezoek wat verkouden is houdt je meestal ook nog even op afstand.

4 dagen geleden

Niet nodig! Je kindje word als in oktober geboren word binnen twee weken thuis gevaccineerd! Ik wou het ook maar hoeft dus niet!

4 dagen geleden

Hmm... maar met mijn eerste lag ik na de bevalling vier dagen in t ziekenhuis ivm 3 liter bloedverlies. Vandaar nu weer medisch bevallen met dus kans dat we wel even in het ziekenhuis moeten blijven dus ik weet het niet zo goed.
Ook mijn verloskundige heeft deze vaccinatie afgeraden. Ook zij stelt dat de vaccinatie voor de baby zelf, die ze snel na geboorte krijgen, heel veel effectiever is.

4 dagen geleden

4 weken geleden met mijn verloskundige hier over gehad en die raadde het wel aan. Heb bij ggd gevraagd toen ik kinkhoestvaccinatie kreeg en daar zeiden ze dat ik daarvoor naar de huisarts moest want de ggd zet alleen vaccinaties die wel vergoed worden. Ik ga morgen de huisarts hier over bellen. Ook vragen of het nodig is als ze met 2 weken oud zelf die vaccinatie nu gaan krijgen (dat wist ik niet, wist alleen dat het dit najaar vergoed zou worden maar niet wanneer ze het dan krijgen. Dacht als als net met kinkhoest pas na paar maanden dan kan het het wel waard zijn. Maar al met 2 weken.. interessant)

4 dagen geleden

Ik heb exact hetzelfde! Wil deze prik ook. Tot nu toe heb ik het volgende begrepen. Het vaccin is effectiever als je baby het zelf krijgt. Vooral daarom komt het in het vaccinatieprogramma vanaf komend najaar. Het werkt nog steeds goed als je het als zwangere krijgt, maar vooral als je daarna nog minimaal 2 weken zwanger blijft. Je kunt de prik krijgen tussen wk 24-36, maar advies is om hem rond 30wk te nemen. Dat zou dan optimaler werken. Ivm gewenste voortgang van de zwangerschap is het aan te raden het bijtijds te nemen. Het is niet bekend of jouw kindje dit vaccin zelf al krijgt via het programma. Dat ligt namelijk aan wanneer het geboren wordt. Komt het wat eerder dan de uitgerekende datum, dan is er een kans dat je kindje nog dit najaar de prik krijgt. Komt je kindje wat later, dan krijgt het de prik in het najaar van 2026. Huisartsen mogen dit ook voorschrijven en dan kan de assistent het zetten. Of jouw huisarts daaraan mee wilt werken zul je even moeten navragen. De ggd heeft het niet in het programma, maar in sommige regio's zit het wel in het assortiment. Je kunt dit zelf controleren op de website van je regionale ggd en dan kijken bij tarieven. Als dit vaccin erbij staat dan kun je het daar krijgen en anders niet. Bij twijfel kun je even bellen met de ggd. Bedenk je dat het ook mogelijk is om naar een ggd in een andere regio te gaan. Qua kosten heb ik begrepen van de info van het rivm dat het vaccin net minder dan 200 euro zou moeten kosten, maar online zie ik ook prijzen van 300 euro zoals je zelf ook schrijft. Ik snap dat het consult kosten zijn, maar vind het persoonlijk wel erg veel geld. Uiteindelijk kun je zelf het beste de afweging maken wat voor jou werkt. Ik heb nu mijn huistarts gebeld met de vraag of ze dit zou willen doen. De assistent zou het managen en mij daar later deze week over terugbellen (als ze de arts heeft gesproken)

4 dagen geleden

Dank voor jullie antwoorden. Zou fijn zijn als mijn huisarts hem kan zetten inderdaad. Zorgverzekering (aanvullend) vergoed hem helaas niet dus scheelt dan toch weer wat via de huisarts. En anders even bespreken met de verloskundige eind van de maand inderdaad. Het is meer dat in een ziekenhuis vaak ook veel infecties en bacteriën zijn en dat er dan allemaal wisselend zorgpersoneel langskomt als je een paar dagen opgenomen bent dus dat vind ik wel spannend om dan af te wachten tot kindje zelf met 2 weken gevaccineerd wordt.

4 dagen geleden

Reactie op Elle040

Dank voor jullie antwoorden. Zou fijn zijn als mijn huisarts hem kan zetten ...
Juist in het ziekenhuis is personeel super voorzichtig met jouw baby, dus daar zou ik wel vertrouwen in hebben. In mijn ervaring werden elke keer de handen ontsmet voor mijn dochter überhaupt aangeraakt werd. Omdat het vaccin toch al gegeven wordt binnen twee weken (en dan effectiever is dan een maternale vaccinatie) kies ik ervoor om deze vaccinatie niet zelf te nemen.

4 dagen geleden

Ik heb het er toevallig afgelopen vrijdag bij controle over gehad. Mijn huisarts doet verloskundige zorg en bij hem heb ik ook de zwangerschaoscontroles. Ik heb serieus overwogen om de vaccinatie tijdens zwangerschap te nemen, maar met deze opname in rijksvaccinatieprogramma vertrouw ik in de prik voor de baby. Met name doordat vaccinaties bij baby zelf beter werken dan vaccinaties bij mij. Huisarts beaamde dit

4 dagen geleden

Ik heb CB geappt en de vaccinaties zitten vanaf dit najaar in het rijksoverheid vaccinatie programma. Diegene van mijn CB zit ook in de werkgroep voor deze vaccinatie en kon bevestigen dat het er door is!

4 dagen geleden

Reactie op MommyofN.

Ik heb CB geappt en de vaccinaties zitten vanaf dit najaar in het rijksover ...
Overigens zet ik hem dus zelf niet. Een baby van 2 weken neem je sowieso voorzorgs maatregelen mee qua bezoek en aanraken etc. Maar dat ieder voor zich. In het ziekenhuis zijn ze ook heel voorzichtig en leggen ze je pasgeboren baby niet bij andere baby’s/zieke baby’s.

4 dagen geleden

Ik heb mezelf hier ook in verdiept. Zoals eerder genoemd wordt het meegenomen in het rijksvaccinatieprogramma. Zelf hebben wij geen jonge kinderen die de baby kunnen aansteken, dus wij wachten tot het mee kan met het rijksvaccinatieprogramma.
Ik heb contact gehad met de GGD Rijnmond (volgens mij de enige plek in mijn regio waar ze hem aanbieden) en daar gaven ze aan dat ze het nu niet adviseerden voor mij omdat de vaccinatie voor de baby inderdaad dit jaar wordt gegeven in het rijksvaccinatieprogramma. Ik vind het wel een beetje spannend, maar tsja, 300 euro is echt een hoop geld en als de baby dan echt goed beschermd is, waarom zou ik dan ook nog een vaccinatie halen?

3 dagen geleden

Ik ben me hierin ook aan het verdiepen maar de huisarts stuurt me naar de gynaecoloog, de verloskundige stuurt me naar het consultatiebureau, die sturen me weer naar de huisarts.. om gek van te worden

3 dagen geleden

Reactie op Mloessrob

Niet nodig! Je kindje word als in oktober geboren word binnen twee weken th ...
Ik vind alleen twee weken ontzettend jong.. daarom zou ik hem liever zelf nemen

3 dagen geleden

Reactie op GoudenMist194880

Ik vind alleen twee weken ontzettend jong.. daarom zou ik hem liever zelf n ...
Dat gevoel snap ik (daarom heb ik de 22 weken prik genomen), maar in dit geval is de bescherming beter wanneer de baby zelf ingeënt wordt ipv de moeder.

3 dagen geleden

Ik laat het zelf over aan het rijks vaccinatie programma :) dat de kleine zelf gelijk goed beschermd is. De piek qua griep etc ligt meestal niet gelijk in oktober + de meeste mensen letten echt wel op met verkoidsheidsklachten etc als ze je komen bezoeken hoop ik! :)

3 dagen geleden

Reactie op Kleintje2023

Dat gevoel snap ik (daarom heb ik de 22 weken prik genomen), maar in dit ge ...
Ik kon bij mijn zoontje de eerste vaccinatie bij 3 maanden al niet uitstaan.. laat staan bij mijn twee weken oude dochter.. ik moet daar nog eens goed over denken
Ik heb contact opgenomen met de huisarts en via hen een recept kunnen krijgen. Heel fijn. Ik heb er lang over nagedacht; zelf of de baby vaccineren. Het geeft mij toch een beter gevoel als ik zelf de prik krijg en de baby vanaf de geboorte beschermd is.

Reactie op Kleintje2023

Dat gevoel snap ik (daarom heb ik de 22 weken prik genomen), maar in dit ge ...
Dit klopt overigens niet. Ik heb nu meerdere medici gesproken en er is geen sprake van extra bescherming als de baby het rechtstreeks krijgt.