16 Reacties
gisteren
Hey lieverd! Ik ga stapsgewijs reageren op jou!
1: niet zonder de dochtertje op pad is prima als je dat niet wilt. Vooral doen waar JIJ je confortabel bij voelt.
2: hier idem. Als het niet goed voelt, lekker rustig aan opbouwen. Wie heeft er haast? :) weet wel dat je niet na elk flesje meteen hoeft uit te koken. Ik ben begonnen door afgekolfde melk meteen in een flesje te doen en zo te voeden.
3; hier heb ik geen ervaring in maar het lijkt me enorm zwaar. Probeer er over te praten en eventueel maar te bedenken dat het echt niet voor altijd gaat duren! 🤍
4; wat er achter de schermen fout gaat zie je helaas niet. Ook mama’s met ‘perfecte’ baby’s hebben het zwaar, en hebben het echt niet zo goed als ze soms doen blijken ;)
5: heb je dit met hem ook besproken? Misschien voelt die dit ook zo en vind hij het ook lastig en loopt hij er tegenaan. Of hij voelt dit helemaal niet zo maar kan het gewoon niet zo goed uiten? Mijn vriend heeft bijvoorbeeld niks met de newborn fase en kan niet wachten tot die iets met onze zoon kan doen.
6: als je je eerste wijntje gaat drinken, kan je dit het beste tijdens de borstvoeding doen. Dit klinkt enorm raar en zo voelt het waarschijnlijk ook wanneer je het doet. Dan zit de alcohol nog niet in je voeding en zit er de meeste tijd tussen die je kan creeeren. Je zou samen met je partner thuis een wijntje kunnen doen en het er bij eentje houden als je het spannend vind. Maar ook hiervoor geld; het heeft geen haast!
7: hier ben ik ook nog zoekende in. Mijn partner heeft het ook elke keer over ‘na 6 weken’ maar de zin is er bij mij ook nog niet. Praten praten praten!!
8: probeer lekker van je bubbeltje te genieten en eventueel een keer een borstvoedingscafe te bezoeken of een forum van jou in de buurt te volgen?
9: ik heb ze in de afgelopen 5 weken maar 10 keer gegeven denk ik! Hoort er bij. Vroeger zijn ze ook groot geworden zonder!
10: het is ook enorm emotioneel en het groeit als kool. Probeer van hem te genieten en vooral met je love camera (je ogen) mentale foto’s te maken met het gevoel er bij
11: nogmaals; geen haast! Je lichaam heeft een enorme prestatie verricht en dat duurt even voordat die terug is bij af. Wellicht komt die daar niet eens. Probeer als je je er druk en onzeker over maakt soms wat oefeningen op de bank/bed te doen en wat gezonder te snacken. Voor de rest zou ik t lekker even laten tot over een tijdje ;)
gisteren
Punt 1, 5 en 8. Vind je het een probleem dat je nog niet weg bent geweest? Zo ja, probeer het op te bouwen om even weg te zijn. Zo kan je vriend trouwens ook misschien meer een band met haar opbouwen. Misschien kan je een keer met een vriendin gaan lunchen in de buurt, zodat je niet te lang weg hoeft en dichtbij bent.
Oh en punt 11, meid je smelt niet, regenjas aan en gaan 😂 grapje, ik snap wel wat je bedoelt, maar ik moet iedere dag wandelen ivm de hond. Ik heb sinds de zomer misschien twee keer in de regen gelopen, het regent echt niet de hele dag. En misschien helpt het je dochter om lekker te slapen, mijn zoontje slaapt het allerliefst in de kinderwagen. Hij doet overdag meestal twee van z'n dutjes in de kinderwagen, deels tijdens de wandeling en daarna zet ik de kinderwagen gewoon in de keuken, slaapt ie lekker verder.
Punt 12. Alles vastleggen is leuk, maar je gaat nooit alles terugkijken. Probeer ook in het nu te leven en echt te genieten, de paar foto's of video's die je dan maakt brengen je over een tijdje weer helemaal terug en zijn echt genoeg!
gisteren
Reactie op Ronoli
Punt 1, 5 en 8. Vind je het een probleem dat je nog niet weg bent geweest? ...
ik zou wel weg willen, maar ik durf het niet als dat logisch klinkt 🙈. ik ben bang dat ze me toch nodig heeft, vooral vanwege de krampjes en reflux en dat ze het flesje nog niet goed neemt en ik dan de enige ben die haar kan voeden. maar het zou idd erg goed voor mijn vriend zijn! hier hebben we ook 2 honden, maar daardoor kan ze niet in de kinderwagen als ik met de honden ga wandelen aangezien 1 hond reactief is … dus met dan ook nog is de kinderwagen in mijn hand is het te gevaarlijk. dus ik doe haar in de draagzak en dan word ze nat geregend 🥲. maar je hebt zeker gelijk, het regent niet de hele dag! en over alles willen vastleggen, je hebt echt 100% gelijk, echt even een goede reality check!
gisteren
Reactie op Julia_apd
Hey lieverd! Ik ga stapsgewijs reageren op jou!
1: niet zonder de dochtert ...
wat ontzettend lief dat je de tijd hebt genomen om alles even door te nemen, bedankt 🩷 vind het super fijn om te lezen en ga het allemaal
mee nemen! super fijne tips, heb ze meteen even in mijn notities geschreven 😌! ik ga sowieso meer praten en delen met mijn partner ik denk dat dat al veel zorgen weg neemt! en ik deed eerst kolven terwijl mijn vriend het flesje gaf en dat dan voor de volgende dag in de koelkast zetten en meteen na elke keer kolven en voeden alles schoonmaken etc. maar ik ga idd gewoon kolven en het dan in het flesje doen! weet jij toevallig ook of je meteen je kolf moet uitkoken na het kolven? ik doe dit namelijk, maar vind dat zooo vervelend werkje 🥲
gisteren
Reactie op ES061345
ik zou wel weg willen, maar ik durf het niet als dat logisch klinkt 🙈. ik ...
Ik snap heel goed je gevoel dat ze je nodig heeft! Ik denk af en toe als ik mijn man bezig zie met de kleine oh help doe het nou zo en zo. Maar ik probeer ook te leren dat zijn manier ook prima is (en soms zelfs beter!). Misschien kan je beginnen met een rondje alleen met de honden lopen? Desnoods eerst alleen een klein blokje om, dan in kleine stapjes opbouwen hoe lang je weg bent. En zou je evt met de ene hond die niet reactief + kinderwagen kunnen lopen? Of kan de reactieve hond niet alleen thuis blijven? Hier ook twee honden trouwens, dus ik loop om en om. Een van de honden is al 14, dus die gaat sowieso meer mee op lange wandelingen. Ik vind het ook niet prettig om met twee honden en een kinderwagen te lopen dus dat snap ik helemaal!
En trouwens, ik lees nu pas in je verhaal over die flesjes. Kook je iedere keer alles uit? Dat hoeft namelijk niet 😊 wij doen zelf een of twee keer per dag alle flesjes met de hand afwassen en voor de rest gewoon afspoelen met eerst koud en daarna warm water.
Oh en de vitamine druppels, misschien is het een idee om een afstreeplijstje ergens op te hangen. Dat je van bijv een maand alle data onder elkaar zet en dan een vinkje erachter als je het hebt gegeven. Ergens ophangen waar je het goed ziet en dan direct geven als je ziet dat je het nog niet hebt gedaan
gisteren
Ach lieverd 🩷 je bent niet enige met dit gevoelens. Ik vind het heel sterk van je want ik ben 35 jaar en worstel met al die dingen. Ik heb vriendinnen die 40 zijn en geen kind en lekker genieten en feesten ieder weekend en ik zit hier met mijn dochter die ook veel buikkrampjes heeft en huilt en heb erg slaap tekort waardoor ik dan kan opeens erg somber voelen en zit huilen. Ook denk ik het weer en herfst werkt niet mee met zo’n zware periode.
Je kan zeker trost zijn op jezelf dat je alsnog kan genieten van je dochter want bij mij is dit minimaal op dit moment en ik voel me zo schuldig en ondankbaar want wat wil ik meer ik heb een gezonde dochter en herstel van keizersnede ging super en hele operatie was makkelijk en heb een moeder die 2-3 keer per week nacht van mij overneemt zodat ik kan rusten en een lieve man die zijn best doet… maar alsnog voel ik me op dit moment niet gelukkig en extra druk waarom ik niet kan genieten. Enige wat mij op dit moment helpt is gedachten dat dit tijdelijk is en over 2 weken als ze 8 weken is gaat wat makkelijker en buikkrampen gaat verminderen en ze kan meer drinken per keer zodat ik niet zo vaak gaan voeden! ( ik geeft geen borstvoeding dat ik ook niet alles geprobeerd maar productie kwam niet in gang en dat gaf me ook nog extra schuldgevoel en mentaal was zwaar om dit te accepteren plus
Hele gedoe met flesvoeding afwassen en voorbereiden …)
gisteren
Punt 8 is helaas heel herkenbaar. Hoe vaak ik wel niet in mijn zwangerschap gehoord heb dat mijn vriendinnen mij waarschijnlijk zullen “laten vallen”, omdat ik zo jong moeder werd. Helaas voelt het ook alsof dit gebeurd, ondanks dat ik ze wel zie. Als ik ze zie tonen ze geen interesse in hem en als hij erbij is doen ze alsof hij er niet is.
Ik probeer altijd in mijn achterhoofd te houden dat als zij eenmaal kinderen hebben, dat ze zich hopelijk beseffen hoe pijnlijk dit is.
Ik zie vaak op het forum mensen voorbijkomen die willen connecten met andere moeders. Reageer je daar weleens op? Ik vind het zelf lastig om daarop te reageren namelijk
gisteren
Reactie op Mamane Maya
Ach lieverd 🩷 je bent niet enige met dit gevoelens. Ik vind het heel sterk ...
Ik ben 36 en vind het ook zwaar. Ben heel moe, maar pak overdag ook geen extra slaapmoment want als ik al extra tijd heb wil ik ook graag even mn eigen ding doen.
Hier ook buikkrampjes, heel sneu om te zien en het enige wat hem helpt is hem op zijn zij (madonna houding) vast te houden en dus kan ik niet veel anders doen dan dat. Even vasthouden en knuffelen vind ik heel leuk maar na 2 uur ben ik het echt wel zat, laat staan na 4 uur 🫣 gelukkig helpt mijn man wanneer hij thuis is.
Wij zijn ook met borstvoeding gestopt, waar ik veel om gehuild heb en mij schuldig heb gevoeld (ookal riep ik voor de zwangerschap al dat babies ook prima groot worden op flesvoeding, ben er zelf een voorbeeld van). Maar ben wel veel blij met die keuze, want ik heb nu zoveel meer tijd voor quality time met onze zoon (veel tijd kwijt aan proberen aan te leggen, gefrustreerde huilende baby, flesje maken/geven/schoonmaken, kolven en schoonmaken, alle onderdelen dagelijks steriliseren).
Het kan best zijn dat jouw hormonen er voor zorgen dat je je zo voelt. Misschien verstandig om dit te bespreken met huisarts of consultatiebureau?
gisteren
Reactie op WhiteRose
Ik ben 36 en vind het ook zwaar. Ben heel moe, maar pak overdag ook geen ex ...
Bedankt voor je bericht dat doet me goed herkenning en erkenning ❤️ Ik zou maandag bellen met Huisart met CB heb ik over gehad maar arts van jgz gaf advies dat ik meer hulp vragen bij familie daar ligt ook niet maar het onmacht dat ik niks voor kleine kan als ze buikkramp heeft en ik voel me dan schuldig met gedacht of ik iets fout doe met fles geven waardoor ze veel lucht hapt 😞
18 uur geleden
Reactie op mbkk596150
Punt 8 is helaas heel herkenbaar. Hoe vaak ik wel niet in mijn zwangerschap ...
ik vind het ook heel lastig om daarop te reageren idd! en dat is bij mij vooral omdat ik niet weet wie er allemaal op deze app zitten, je weet maar nooit welke intenties iemand heeft .. (ik ben een erg wantrouwend persoon en vind onbekend mensen vaak erg eng). en vanwege mijn leeftijd voel ik me toch snel geoordeeld ..
het is zo jammer dat dit herkenbaar is .. en mensen geen interesse tonen. ik denk dan van hoe moeilijk is het om even een appje te sturen en te vragen hoe het gaat 🙈
18 uur geleden
Reactie op Mamane Maya
Ach lieverd 🩷 je bent niet enige met dit gevoelens. Ik vind het heel sterk ...
dankjewel voor je lieve woorden 🩷 het helpt enorm om te horen dat ook moeders van een andere leeftijd hetzelfde voelen.
ik ga ook wat meer om hulp vragen, want dat lijkt me gewoon heel fijn om wat meer te kunnen rusten.
geweldig dat je moeder ook wat nachten overneemt echt super lief van haar! ✨
en idd ik hoop dat het na die 8 weken rustiger word!
18 uur geleden
Reactie op Mamane Maya
Bedankt voor je bericht dat doet me goed herkenning en erkenning ❤️ Ik zou ...
Familie zou je inderdaad gerust kunnen stellen met dat je het goed doet en dat ze misschien tips hebben hoe je er mee om kunt gaan (familie die zelf kinderen hebben). Zo zag ik mijn zus onze zoon in madonna houding vasthouden en dan het hoofd in mijn elleboog op de arm, dat heb ik toen ook geprobeerd en dat blijkt de beste houding voor onze zoon te zijn om tot rust te komen met sidenote dat hij dan ook een speentje moet hebben. Werkt hier ook goed tegen krampjes. Toevallig liggen we nu met hem in bed met echt erge krampjes, maar op de buik op papas buik met een speen kan hij weer slapen.
Maar het feit dat je niet kunt genieten is wat anders dan zorgen maken dat je hem niet kunt troosten als hij krampjes heeft. Dat is echt heel jammer, waarschijnlijk hormonaal en kun je wel hulp voor krijgen om daar doorheen te komen.
Welke fles gebruik je? Wij gebruiken nu 2 weken philips avent met airfree ventiel (zo'n groen ding), qua schoonmaken wat vervelender maar in gebruik goed. De speen blijft inderdaad gevuld
18 uur geleden
Reactie op Ronoli
Ik snap heel goed je gevoel dat ze je nodig heeft! Ik denk af en toe als ik ...
ik ga idd is kijken hoe ik beter met de honden kan lopen! gelukkig kan de reactieve goed alleen thuis blijven (sterker nog ze is thuis hardstikke lui) en dan lekker met de kleine en de andere hond erop uit! zodat ik toch wat meer buiten kom en wat meer beweeg.
ik moet wel zeggen en miss herkennen andere mama’s dit, maar mijn verloskundige gaf aan dat dit normaal is: na een tijd buiten wandelen word ik misselijk, krijg ik het benauwd, ga ik veel zweten etc. mijn herstel verliep heel soepel maar hier loop ik sinds de bevalling al tegen aan 🥲.
ik ga ook idd een afstreep lijst ophangen! kijken of dat werkt, bedankt 💕💕
18 uur geleden
Reactie op ES061345
ik vind het ook heel lastig om daarop te reageren idd! en dat is bij mij vo ...
Nou dat inderdaad! Een appje is zo gestuurd😅
Ik voel mij idd ook snel beoordeeld door mijn leeftijd, ondanks dat ik er helemaal achter sta en het een bewuste keuze was. Maar mensen vinden er toch altijd wel wat van.
Ik heb je een verzoek gestuurd, misschien kunnen we er wat over kletsen?
17 uur geleden
Reactie op WhiteRose
Familie zou je inderdaad gerust kunnen stellen met dat je het goed doet en ...
Ook Avent airfree maar speen blijft lastig. 2 is voor haar soms te snel want zuigt ze te hard 😫 en speen 1 soms goed en soms maakt haar moe en overstuurt 😵💫 dat hadden we met difrax ook 🫤
16 uur geleden
Reactie op ES061345
wat ontzettend lief dat je de tijd hebt genomen om alles even door te nemen ...
Je hoeft de kolf alleen maar aan het begin uit te koken. Afspoelen met koud water. Schoonmaken met dreft en heet water en weer afspoelen met koud water.
Mocht er residue blijven zitten op de kolf onderdelen dan even uitkoken of in een magnetronsterilisator gooien (echt een goede aankoop, voor nog geen 30 euro heb je er al eentje)
Toevallig van de week dit allemaal gelezen! Zo moeilijk hoeft t niet te zijn