10 Reacties

gisteren
Ik heb een inleiding gehad bij mijn eerste zoon en mijn bevalplan is destijds niet gecommuniceerd. Ik ging vrij open de bevalling in en moet zeggen dat ik niet iets specifieks erin zou zetten nu.
Wat ik wel als tips kan geven:
Zorg voor voldoende kleding voor jezelf en je partner. Wij zijn uiteindelijk drie dagen in het zkh gebleven dus dit is vooral praktisch.
Zorg voor entertainment voordat de weeën starten, die dag duurde vrij lang en afleiding was wel fijn.
Neem voldoende snacks mee, ik ben (en was) misselijk tijdens m’n zwangerschap dus had geen honger. Zodra de baby eruit was kreeg ik enorme cravings, voornamelijk de nacht na mn bevalling.
Zorg voor warme kleding, ik vond de beval kamer koud dus de warme sokken waren echt heel fijn om te dragen.
Verder geen tips eigenlijk. Ik kijk er zeer positief op terug.

18 uur geleden
Reactie op Flurpje
Ik heb een inleiding gehad bij mijn eerste zoon en mijn bevalplan is destij ...
Dank je voor de tips! Ik word in principe niet ingeleid tenzij het nog anders loopt natuurlijk...en geen idee hoelang ik moet blijven...als alles goed gaat sta je vrij snel weer buiten natuurlijk😅 maar nogmaals dank voor de tips

7 uur geleden
Tips zijn hier moeilijk voor te geven omdat het heel verschillend is per persoon. Het ligt er maar net aan wat jij zelf fijn vind/wat voor type jij bent, de mogelijkheden/werkwijze van het betreffende ziekenhuis (soms hebben ze informatie avonden daarover, informeer daar even naar) en natuurlijk hoe de bevalling loopt. Mijn tip is: probeer niet te veel te plannen want dan kan je teleurgesteld raken als het anders loopt. In het ziekenhuis weten ze heel goed wat ze doen, vertrouw daar op en focus je zelf op het ontspannen. Zelf heb ik dat ook gedaan en ondanks dat ik hen dus mijn bevalling heb laten ‘leiden’ heb ik geen moment het gevoel gehad dat ik zelf niet de regie had. Het personeel was heel lief, zorgzaam en deed alles in overleg en met duidelijke uitleg erbij. De communicatie was super en ze gaven mij het gevoel dat ik het elk moment kon aangeven als ik iets anders zou willen.
Wat je misschien kan helpen is bevalverhalen van anderen lezen, door al die uiteenlopende ervaringen te lezen krijg je een beter beeld van hoe het eventueel zou kunnen lopen en dan kan je bedenken wat je daar zelf wel of niet fijn bij zou vinden.
Wat je niet moet vergeten voor jezelf is een lange oplader want de stopcontacten zitten ver van het bed, verder staat alles wel op die standaard “wat moet er in de vluchttas” lijstjes die je online overal vindt 😊

4 uur geleden
Ik zou wat filmpjes kijken op youtube over medisch bevallen. Ik heb zelf een inleiding gehad. Ik heb toen in mijn geboorteplan gezet dat ik zoveel mogelijk met rust gelaten wil worden, ik heb gevraagd of ik een yogabal kon krijgen en een kamer met bevalbad (dat bad lukt niet altijd ivm bezetting, maar het was gelukkig rustig). Ik wilde na het breken van de vliezen eerst even wachten met de weeenopwekers om te kijken of het vanzelf zou beginnen (helaas niet 😂). Ik wilde geen schedeleletroke tenzij het echt noodzakelijk was (dat was uiteindelijk noodzakelijk en hebben ze netjes overlegd). En als er interventies gedaan moesten worden (zoals die elektrode of een vacuümpomp) dat dat ook eerst werd overlegd en niet zomaar ineens gedaan. De navelstreng wilde ik laten uitkloppen.
Ze hebben echt naar alles geluisterd en alle opties eerst met mij overlegd. Mijn hele bevalling is anders gelopen dan ik wilde maar doordat alles is overlegd kijk ik op dat stuk niet negatief terug.