14 Reacties

3 maanden geleden

Hey meid, Heel herkenbaar. Ik ben ziekgemeld hierdoor en kan dus hierdoor langer bij mijn kindje zijn. Ze is inmiddels bijna 7 maanden. Ook prematuur geboren en dysmatuur. Ze hebben gewoon wat meer zorg nodig en alles ontwikkeld zich wat langzamer. Probeer iets te regelen met je werk! En heel cru gezegd: Meld je ziek en zeg dat je overspannen erdoor bent.

3 maanden geleden

Heel herkenbaar. Zoontje had/heeft ook heel gevoelige darmen. Overdag en snachts sliep hij vooral op onze armen. Hij is een peer keer naar grootouders of meter geweest....of moet ik zeggen we hebben dat geprobeerd. Maar brulde alles bij elkaar. Ze zeiden van te voren ach dat is even en stopt wel weer. Het meest extreme was toen ze na een uur belden van... Nee ja laten huilen werkt bij hem echt niet. Iedere keer zijn we hem gaan halen. Ik ben het dan ook helemaal eens met momof2cats. Stel jezelf en je kleintje op de eerste plaats. Die nabijheid waar je het over hebt hebben wij hier ook heel fel gevoeld. Probeer iets te regelen, contacteer mss even je arts om te zien of er opties zijn.

3 maanden geleden

Hoi, wij zitten (nog niet) in dezelfde situatie, maar mijn dochter is een paar weken geleden geboren met 30 weken en ligt nu nog in het ziekenhuis. Mij is door de maatschappelijk werker het volgende verteld; Als je baby na de geboorte langer dan een week in het ziekenhuis moet blijven, heb je in Nederland recht op verlenging van het bevallingsverlof. Dit wordt ook wel aanvullend bevallingsverlof genoemd. Hoe werkt de verlenging van het bevallingsverlof? • Het standaard bevallingsverlof is minimaal 10 weken na de geboorte. • Als je baby langer dan 7 dagen na de geboorte in het ziekenhuis moet blijven, krijg je per extra ziekenhuisdag één dag extra bevallingsverlof. • Dit geldt tot maximaal 10 extra weken verlof.

3 maanden geleden

Reactie op Momof2cats

Hey meid, Heel herkenbaar. Ik ben ziekgemeld hierdoor en kan dus hierdoor ...
Hey, ik ben idd in overleg met m’n manager om me mogelijk ziek te gaan melden; ik merk namelijk ook gewoon nog ontzettend oververmoeid te zijn van alles en mentaal nog wel wat te verwerken te hebben. Maar ik vind het gewoon zo stom dat er in NL bijna niks geregeld is qua regelingen terwijl je zoiets heftigs meemaakt en je opvang probleem met elke week eerder geboren ook gewoon toeneemt (gezien de wachttijden) en het ziekenhuis eigenlijk ook aanraad je kind het 1e jaar thuis te houden. Het is zo allemaal niet vanuit het belang van het kind bedacht en als je je dus niet ziek meld heb je gewoon echt wel een probleem om het allemaal op te lossen. Gaat het goed met je kleine? Jij bent dus na je verlof tot nu toe ziekgemeld? Gaat dat goed (ook qua werk, UWV, bedrijfsarts etc)?

3 maanden geleden

Reactie op ymkje123

Hoi, wij zitten (nog niet) in dezelfde situatie, maar mijn dochter is een p ...
Lief dat je me hier op attendeert, maar ik ben al bekend met deze regeling, want ik zit al in m’n aanvullend bevallingsverlof. Van de tien weken ziekenhuis heb ik er 3 teruggekregen. Ik vind het zó nederlands weer om allerlei voorwaarden toe te voegen waardoor je eigenlijk nog niet zoveel hebt aan zo’n regeling. Het doet gewoon geen recht aan de ellende die je hebt meegemaakt en alle extra beslommeringen die er komen kijken bij het krijgen van een prematuur als je het mij vraagt. Ik kan hier inmiddels wel stellen dat zelfs met die 3 weken extra mijn dochter er nog echt niet aan toe is om opgevangen te worden door mensen die haar nog niet goed kennen.

3 maanden geleden

Reactie op AlledaagseWalvis575554

Hey, ik ben idd in overleg met m’n manager om me mogelijk ziek te gaan meld ...
Heel begrijpelijk hoe je je voelt. Ik was ook oververmoeid en het was mentaal heel zwaar gevallen! Geef aan je manager aan dat het je allemaal teveel is en vraag om een bedrijfsarts. Klopt Olivia is nu 7 maanden (6 gecorrigeerd) en ben sinds 1 maand weer 4 uurtjes per week aan het werk, maar dit wou ik zelf omdat toen ze 5 maanden was een stuk ‘makkelijker’ werd, vond ik zelf dan. Je kent je kindje steeds beter waardoor alles gemakkelijker gaat. De bedrijfsarts is altijd heel begripvol geweest, gezegd blijf maar thuis en denk aan jou en de kleine. Nu nog steeds wordt gezegd dat ik rustig aan moet doen. UWV belt af en toe maar vinden het ook begrijpelijk. Met Olivia gaat het goed dankjewel! Ze ontwikkeld zich misschien wat langzamer wat normaal is bij prematuur en ze is nog steeds een kleine meid haha bijna 6kg en 62 cm. Maar geboren met 1250 gram en 38 cm dus ben super trots! Je mag me ook berichten als je dingen wil weten. Doe rustig aan meid en geniet van je kleine mop!! Denk aan jezelf en aan haar, dat is het aller belangrijkste.

3 maanden geleden

Ik heb me ook enorm gestoord aan de Nederlandse regelgeving, want die passen echt niet bij de situatie. Mijn zoon is met 31 weken geboren en heeft die problemen ook gehad. Je verhaal is heel herkenbaar, dus eerlijk gezegd vind ik ook dat couveuse ouders recht zouden moeten krijgen op meer verlof. Hoe wij het hebben gedaan: - ik ben tijdig met mijn werkgever in overleg gegaan en heb uitgelegd dat ik langer verlof nodig had omdat mijn kindje zich ontwikkelt volgens gecorrigeerde leeftijd en omdat we het advies hadden om nog even te wachten met kdv. Mijn werkgever begreep dat. Uiteindelijk heb ik 2 weken kortdurend zorgverlof extra gekregen en een week extra vakantie uren. Zelf heb ik 3 weken ouderschapsverlof extra opgenomen. - kdv zijn we later mee gestart dan gepland. Advies van KA was een jaar wachten maar dat was voor ons niet haalbaar en dan zou onze zoon in het griepseizoen starten. Hij is met 5 maanden gecorrigeerde leeftijd begonnen, midden in de zomer. Daarvoor vingen oma's hem extra op - je weet als ouders inderdaad het beste hoe je je kindje kan ondersteunen maar met jullie tips gaat het kdv en oma ook een heel eind komen. Bij ons werkte de kinderwagen ook heel goed, dus die namen ze bij het kdv ook mee naar binnen. - Probeer vast een paar keer een uurtje oppas te vragen zodat ze kunnen wennen. Al met al is het een gek systeem inderdaad maar ik heb wel veel steun vanuit mijn omgeving ervaren (familie vrienden werk en kdv). Daardoor had ik het gevoel dat we het echt samen deden. Veel overleggen en proberen en daarna ideeën uitwisselen. Dat hielp bij ons. Overigens maakt care4neo zich ook hard voor extra verlof, dus we moeten gewoon volhouden met dit blijven benoemen!

3 maanden geleden

Reactie op ymkje123

De praktijk is helaas toch wat minder rooskleurig. Wat je schrijft klopt helemaal, alleen trekken ze er nog de 6 weken zwangerschapsverlof van af. Dat zou normaal je verlof van week 34 tot week 40 zijn. In ons geval (7 weken ziekenhuis) kreeg ik daardoor helemaal niets, want de eerste 7 dagen tellen ook niet mee.

3 maanden geleden

Reactie op ymkje123

En natuurlijk gefeliciteerd en ook veel sterkte voor nu. Hopelijk mag de kleine binnenkort gezond mee naar huis.

3 maanden geleden

Reactie op Annelieke123

En natuurlijk gefeliciteerd en ook veel sterkte voor nu. Hopelijk mag de kl ...
Och wat idioot dat die 6 weken er nog vanaf worden getrokken zeg! Dan heb je er inderdaad net niks aan… ☹️ En dank je wel natuurlijk, daar hopen wij ook op 🤗 (en wij moeten ook maar flink gaan puzzelen hoe we het straks moeten doen…)

2 weken geleden

Reactie op Annelieke123

De praktijk is helaas toch wat minder rooskleurig. Wat je schrijft klopt he ...
Serieus? Daar heb ik me ook op verkeken! Mijn aanvraag is ingediend, maar nog niets gehoord van UWV. Mijn dochter lag 5 weken opgenomen, maar nu ik dit weet, verwacht ik helemaal geen extra verlof te krijgen. Belachelijk! Ik ga dit wel even terugkoppelen aan het ziekenhuis, blij met een wassen neus!

2 weken geleden

Je kunt ook kijken of je in overleg met de bedrijfsarts extra dagen kan krijgen. Zelf heb ik Pre Eclampsie gehad, dan kun je aangeven dat je langer herstel nodig hebt vanwege bijvoorbeeld concentratie problemen. Andere optie is kortdurend zorgverlof omdat je kindje extra zorg nodig heeft maar daar gaat niet elke werkgever in mee.

2 weken geleden

Reactie op marti849w6

Serieus? Daar heb ik me ook op verkeken! Mijn aanvraag is ingediend, maar n ...
Helaas is dat echt zo. Hopelijk kun je er op een andere manier je weg in vinden. En inderdaad goed om terug te koppelen aan het ziekenhuis. Ik merkte destijds ook dat ze daar niet goed van op de hoogte zijn.

2 weken geleden

Reactie op marti849w6

Serieus? Daar heb ik me ook op verkeken! Mijn aanvraag is ingediend, maar n ...
Ik heb idd van de 10 weken ziekenhuis er maar 3 teruggekregen. Daarna mezelf ziekgemeld als gevolg van zwangerschap/bevalling. Gelukkig is er nog wel die regeling dus. Zou ik je ook aanraden.